muskler i halsen...

PrittePuff

Trådstartare
Satt och funderade lite.
OM en häst har stora undermuskler på halsen visst borde det var så att hästen då går med huvudet högt upp. Liksom lite stirrigt.

Och om då hästen har stora muskler under manen, så borde väl det komma sig av att hästen har huvudet lågt?

Nån som förstår hur jag tänker och menar?

Sv: muskler i halsen...

Tänkte förtydliga mig lite.

halsmuskler.jpg

Den röda "muskeln" skulle vara stor på en häst som går med huvudet högt.
Och den blå "muskeln" skulle vara stor på en häst som går med huvudet lågt.

Förstår ni min tes. Är det så?

Senast ändrad:

hmm min med.ponny hade förut större underhals för han gick med huvvudet högt upp och var stressad.. Nu när han har börjat jobba och sänka huvvet och höjja ryggen så har underhalsen blivit betydligt mindre.. Så ja.. Högt huvvud större uunderhals..

ja, men stämmer det för "överhalsen"? lågt huvud stor överhals, eller kommer "överhalsen" av nåt annat?

hmm.. Kanske av att dom jämt och ständigt står med nossen i backen :angel: Nää men nackmuskler får dom ju av att arbeta i form..

Eller fråga någon annan ^^ Ja e knäpp

*hihi* du är väl inte knäpp, jag behöver nån att bolla mina tankar med bara.

MIn tanke var också att dom står med nosen i backen hela tiden men jag skrev inte det.

Men nån som är lite mer kunnig kanske kunde komm hit och förklara hur det är... :p

Det stämmer att en häst får rätt halsmuskler av att jobba i låg form - kanske inte riktigt ända där upp där du ritade utan mer mitt på halsen. Sen är det ju inte bara halsen som musklas av att hästen går i rätt form utan hela överlinjen. Och givetvis spelar foderstaten en stor roll i det hela...

Egentligen är det helt tvärt om... Musklerna kan bara dra ihop sig. För att muskeln ska dras ut krävs det att muskeln mitt emot drar ihop sig. T ex biceps och triceps alltså armböjaren och armsträckaren. Böjer du på armen används biceps på framsidan av överarmen och för att sträcka ut biceps används triceps på baksidan.

När det gäller halsen är det flera muskler som spelar in. Tittar man på den här bilden så ser man att det inte finns en muskel på överhalsen och en på underhalsen utan det finns flera muskler som binder ihop över och underhalsen.
http://user.tninet.se/~xvj408j/muskel1.jpg

Men en stor underhals får man oftast av att hästen går bakom lod eller att hästen kröker på nacken och spjärnar emot hand. Då dras under halsens muskler ihop och arbetar statiskt. Om hästen förböjs i halsen (i sidled) tränas också underhalsens muskler. Detta leder ofta till att under halsen blir spänd och hård.

Går hästen med huvudet upp i luften kommer hästen få en stor muskel på mitten av halsen, men muskeln som går längs mankammen och över manken kommer vara tunn.

Men det är inte riktigt så enkelt eftersom det är så många muskler som samverkar. Hästen kan t ex inte ta ner huvudet utan att överhalsen sträcks ut vilket leder till att hela överlinjen sträcks ut. En häst kan t ex gå med huvudet upp i luften och samtidigt spänna underhalsen i ett försök att få huvudet i en mer naturlig situation. Är det då något som gör att inte ryggmusklerna kan sträckas ut (tex en obekväm ryttare) kommer både över och underhalsen spännas.

Att en häst som går i rätt form bygger muskler på överhalsen beror på att muskeln som går över manken och upp över mankammen bär upp halsen. Den samverkar tillsammans med ryggmusklerna som samverkar med hästens bakben. Som gör att framdelen bärs upp. Dessa muskler samverkar även med bukmuskulaturen och musklerna på underhalsen som håller emot för att hålla kroppen i balans.

Hoppas det blev lite klarare iaf.. :idea:

Det stämmer att en häst får rätt halsmuskler av att jobba i låg form - kanske inte riktigt ända där upp där du ritade utan mer mitt på halsen. Sen är det ju inte bara halsen som musklas av att hästen går i rätt form utan hela överlinjen. Och givetvis spelar foderstaten en stor roll i det hela...

Egentligen bygger inte hästen muskler av att jobba i låg form. Den stretchar musklerna gör dom smidiga, uthålliga och ökar blodflödet i dom. Det är en förutsättning för att man ska kunna arbeta hästen i en högre form så att musklerna får mer och mer kraft. Det är därför man rider unghästar och otränade hästar i lägre form. Det är också därför en grand prix häst har betydligt mer muskler än vad en unghäst har.

Liknande trådar

Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 822
Senast: Capybara
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 877
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 202
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
751
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2