Muskla hunden

Mirre

Trådstartare
Finns ju många trådar om hur man musklar hästen rätt så tycker det är dags för en tråd om att muskla sin hund rätt.

Så in med tips nu! Hur får ni era hundar i toppkondis och välmusklade?
 
Sv: Muskla hunden

Precis som jag tränar mig själv. Bra, ordentlig uppvärmning, nedvarvning & lämplig & varierad träning:D

Varierar mellan vanliga promenader, cykling, skidåkning, skogspromenader osv. Varierar gångart, tempo & tid.

Gör oftast så att jag gör något mer krävande en dag & sen har en lugnare dag, sen krävande osv. Kan vara lite olika, men ett par lugnare dagar per vecka brukar de få.

Jag masserar även mina hundar (ska beställa massagepryl på Strömsholm, men innan den kommer är det vanlig hederlig massage), spec om vi varit ute mycket & de rört sig extra mycket.

Det här är utifrån när mina hundar är friska, krya & vuxna såklart:D
De är heller inga "elitidrottare" men har god kondition & är välmusklade.
 
Sv: Muskla hunden

Kondition får hunden av våra dagliga löprundor och cykling ibland.
Styrka får hon av skritt i terräng, klättring osv.
Ja, det är nästan samma som hästen, haha.
 
Sv: Muskla hunden

Ett bra sätt att muskla hunden och få kondis utan att nehöva anstränga sig själv (hehe...) är att ställa sig mitt i en skidbacke och sedan kastar man hundgodis ömsom nerför backen och ömsom uppför backen och låter hunden springa upp och ner ;) :D

Fungerar kanon! :banana:
 
Sv: Muskla hunden

Simmar på sommaren, drar på vintern. Som en köttbulle har hon blivit av det, kompletterat med prommenader, cykling och "allmän rörelse" för konditionen så har jag en toppenfin form på hunden.
 
Sv: Muskla hunden

Promenader och lösspring på vintern. Cykling, bad och lösspring på sommaren.
 
Sv: Muskla hunden

jag har massor med olika former av fysträning i form av kondition,styrketräning.

Simmning på sommaren (bra för hela kroppen dessutom utan belastning.

Löpning av olika slag intervall träning éx vi står o typ kastar "gris
2 som gjorde som liten fast en hund i mitten som jagar bollen sen när nån missa får hunden belöning genom o ta bollen.
Sen sandlöpning i grustag är kanon för rygg o bakben.

jag tränar även nackmusklerna för han använder dom i sitt arbete i skyddet så mycket. Då tar jag en brandslag o trär det över en mindre träd eller sly rättare sagt o så får han kampa med det tills han edra får lös hela trädet eller brandslangen.

Sen cykling brukar försöka komma iväg med ljämna mellan rum på tur med han.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 242
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
517
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 652
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 506
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp