Muskeluppbyggande övningar

Sv: Muskeluppbyggande övningar

Några mer övningar som stärker ryggen?

Varierat arbete bygger muskler och stärker muskler mer än något annat "punkt tränings" arbete gör. Det förutsätter att hästen jobbar i en ändamålsenlig form i det varierade arbetet, bär upp sig, arbetar balanserat och orkar bära upp ryttaren via sin bakdel snarare än sin framdel.

det är inte så svårt eller komplicerat att bygga muskler, det komplicerade ligger i att ryttaren måste ha kunskap nog för att känna av huruvida hästen arbetar i en ändamålsenlig form under de rörelser den ombedes utföra. Har ryttaren koll på detta så byggs muskler....

Kunde inte skrivit det bättre själv ;)

Ryggning och direkt fram, man ser då i igångsättningen fram hur ryggen höjs och hur bakdelen jobbar. :d (Särskilt vid tömkörning, detta är ett tips från min Eq)

kan då lägga till att ALDRIG stanna efter en ryggning utan man går alltid frammåt!
inte riktad till Hästfrälst men till er som inte viste det :D

Är det någon som kan några bra cavallettiövningar?:bow:

.

Klättra upp och ner för backar i skritt tränar rumpa, rygg och bakben. Den allra effektivaste träningen får man faktiskt av att rygga uppför backar! Tänk på att inte trava i uppförsbackar, det är onaturligt för hästen och sliter på höfterna.

Hmm. Är det inte nerför i backen du menar?
När man klättrar uppåt, ligger tyngden mest bak- det man strävar efter. Frambenen blir ju lättare belastade, de som annars får bära den mesta tyngden?
Trav är ju sedan den mest ansträngda gångarten för hästen, vad man än gör. Den är ju bara "till för" att förflytta hästen korta sträckor (om man ser på vildhästar).
Men jättebra tips!
*bugar och bockar*

Galopp stärker pectoralis musklerna och bukmusklerna.

Longering med chambong, framàt stärker musklerna runt manken. Men hästen màste gà framàt och trampa under ordentligt annars är det inte bra.

Skritta hàrt,, ingen sàsarskritt, bygger ryggmuskler och mjukar upp hela hästen, kanske 30 minuter i olika grader av hàrd skritt, börja mjukt men inte släppa bennen efter sig skritt.

Några övningar som stärker "mag-musklerna"??

Vi klättring neråt så användas samma muskler som vid samling.

Att skritta jättelångsamt ska också vara bra, har jag hört...

Mer som stärker magmusklerna och ryggen?

hahaha, jag tycker om ironi. ;)

Mycket bra tråd föresten. Har ett häffte från min fd. tränare om vilka övningar som stärker vilka muskler. Ska se om jag hittar de, tror den kommer från en bok. Mycket om hur viktig samlingen är vid vissa "tidpunkter".

I be back!

Puttar upp denna härliga tråd. :) Mera tips om ni har. *spännande*

kan då lägga till att ALDRIG stanna efter en ryggning utan man går alltid frammåt!
inte riktad till Hästfrälst men till er som inte viste det :D

Vid tävlingsridning ja, men när du lär ut/tränar ryggning
så skall du aldrig rida en häst frammåt efter att den ryggat
utan stanna stilla och berömma. Om du ger frammåthjälper direkt
efter bakåt ger du dubbla budskap å får en spänd häst i ryggningen.:banana:

Vilken jättebra tråd!! massor med fina tips att träna på! Någon som har något mer?

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Emiro
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar