Muskel bortfall

A

Amris

Min 12 åriga bruksnordis har tappat alla muskler och är så stressad.
Spelar ingen roll hur mycket hö hon får så går hon inte upp i vikt.
Är i övrigt glad å blank å fin i pälsen inge sjuk alltså. Kan det vara nån brist på nåt?:confused:

Sv: Muskel bortfall

En häst tappar inte "alla" muskler utan anledning. Antingen får hon en felaktigt sammansatt foderstat, får fel träning eller har någon sjukdom. Är hästen blank och pigg är nog inte problemet så stort som du antyder, snarare har hon då tappat rumpa och överlinje = brist på uppbyggande träning.

Hej!
Har du koll på värdena på höet? Det kan vara jättestor skillnad på olika skördar, och bland blir det jättelite protein i höet. Protein behövs för att behålla musklerna. Du skulle kunna prova köpa tex lusern och ge ett par kilo om dagen (uppblötta pellets), men vänj in sakta förstås. Någon dl sojamjöl eller foderjäst är ett annat alternativ. Du ger väl mineralfoder?

Selenbrist kan också leda till plötsligt muskelbortfall. Vad ger du för mineral och hur mycket? Det kan behövas tex tokosel från apoteket, innehåller e-vitamin också som är viktigt för musklerna.

låter som proteinbrist. Hur mkt hö får den och får den bara hö ? Det kan vara så att värderna i höet är så dåliga att han får proteinbrist. Annars har du kollat tänder och mask ??

På vilket sätt är hästen stressad? I hagen, när du rider? hur ser stallrutinerna och flocken ut?

Min 12 åriga bruksnordis har tappat alla muskler och är så stressad.
Spelar ingen roll hur mycket hö hon får så går hon inte upp i vikt.
Är i övrigt glad å blank å fin i pälsen inge sjuk alltså. Kan det vara nån brist på nåt?:confused:

Nu när jag tänker efter låter det som brist på flera mineral. Selenbrist och e-vitaminbrist kan ge konstigt muskelbortfall. Brist på magnesium kan göra hästar känsliga för ljud och lättstressade. Dessutom förbrukas mer magnesium när hästen är stressad och det gör bristen ännu värre. Kolla mineralgivorna!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Hoarfrost
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka