Musikhjälpen 2015

Jag har som vanligt önskat Gorillaz - Melancholy Hill. Den har jag önskat de senaste fem åren och mig veterligen har den aldrig blivit spelad, men jag ger inte upp hoppet ;).

Jag förstår tanken med årets tema men jag tycker samtidigt att det är lite tråkigt att den största, svåraste diskussionen inte verkar ingå - dvs den om hur klimatförändringar relaterade till mänsklig aktivitet ska kunna förhindras.

Min faster och hennes man har f.ö. skänkt en stut till Musikhjälpen som de fött upp i sin lilla flock rödkullekor som går på naturbete i södra Östergötland. Han serveras i form av chiligryta i mattältet idag så ni som är i Linköping och äter kött kan passa på!
Sambon var på torget och käkade idag, och han kan intyga att grytan var väldigt god ;)

En annan auktion med hästtema har vi ju här. För alla som läst Captain Tourettes blogg någon gång så är det kanske inte helt obemärkt. Och för de som vill spana in lite kändisar inom hästvärlden kan säkert få en bra kväll också :)

Sambon var på torget och käkade idag, och han kan intyga att grytan var väldigt god ;)

Kul, ska hälsa uppfödaren det :). Min lillebror bor i Linköping och skulle också äta chiligryta idag. "Tyvärr" råkade jag även läsa en diskussion på Musikhjälpens Facebook där veganer uttalade sig om Musikhjälpens val att servera kött i mattältet. Maken till onyanserad och otrevlig diskussion har jag sällan skådat :meh:.

Kul, ska hälsa uppfödaren det :). Min lillebror bor i Linköping och skulle också äta chiligryta idag. "Tyvärr" råkade jag även läsa en diskussion på Musikhjälpens Facebook där veganer uttalade sig om Musikhjälpens val att servera kött i mattältet. Maken till onyanserad och otrevlig diskussion har jag sällan skådat :meh:.
Tråkigt att de inte kan uppskatta att Musikhjälpen faktiskt valt att prioritera närproducerat och bra råvaror. Det bör ju ändå ses som något positivt.

Tråkigt att de inte kan uppskatta att Musikhjälpen faktiskt valt att prioritera närproducerat och bra råvaror. Det bör ju ändå ses som något positivt.

Min faster gick in i en av trådarna och svarade på några kommentarer. Argument hon möttes av när hon berättade att Bono (deras stut som alltså nu är chiligryta) har levt ett långt och fint liv hos dem, hur hon ser på köttproduktion och slakt, samt att hon respekterar veganers ställningstagande (hennes dotter, min kusin, är t.ex. vegan) var i princip: "skulle du döda dina egna barn????". Då blir man lite matt.

Min faster gick in i en av trådarna och svarade på några kommentarer. Argument hon möttes av när hon berättade att Bono (deras stut som alltså nu är chiligryta) har levt ett långt och fint liv hos dem, hur hon ser på köttproduktion och slakt, samt att hon respekterar veganers ställningstagande (hennes dotter, min kusin, är t.ex. vegan) var i princip: "skulle du döda dina egna barn????". Då blir man lite matt.

De klarar inte föra en vettig diskussion. Det blir mer och mer hatstämning på nätet, tycker det är värre för varje vecka! Jag fattar att de vill sticka ut, men jag tror inte de fattar att de absolut inte når nån förbättring hos djur i produktion när de beter sig så... deras mål är försåvitt inte att djuren ska få det bättre utan att man helt ska sluta upp att hålla djur kommersiellt. Och ändamålet verkar helga medlen...

De klarar inte föra en vettig diskussion. Det blir mer och mer hatstämning på nätet, tycker det är värre för varje vecka! Jag fattar att de vill sticka ut, men jag tror inte de fattar att de absolut inte når nån förbättring hos djur i produktion när de beter sig så... deras mål är försåvitt inte att djuren ska få det bättre utan att man helt ska sluta upp att hålla djur kommersiellt. Och ändamålet verkar helga medlen...

Ja, många debattörer i den tråden verkade ha perspektivet "djur ska springa runt fritt i naturen. Det spelar ingen roll hur de mår eller om de lider, bara ingen människa dödar dem". Många verkar heller inte ta in att det finns klimatvänligt kött, samtidigt som det finns vegetariska grödor som odlas på ett sätt som definitivt inte är bra för klimatet. Jag tycker definitivt att Musikhjälpen har gjort rätt som satsar på mat från lokala producenter som tagit fram sina råvaror på ett så hållbart sätt som möjligt.

Hittade ingen tråd om årets upplaga av Musikhjälpen. Det måste vi ju ha! Ni lyssnar väl? Och bidrar? ;)

I år sänds Musikhjälpen från Linköping mellan 13-19 december, och årets tema är "Ingen ska behöva fly undan klimatet". Årets programledare är Gina Dirawi, Kodjo Akolor och Linnea Henriksson.

Vilka är veckans höjdpunkter? Gör ni något för musikhjälpen? Ska ni vara där någonting?
Tycker mycket om musikhjälpen men tycker att det är sämre än i fjol.

Kollar såklart! Inte skänkt något än, men pengarna brukar rinna iväg ifrån mig sista dagarna av MH. Nästan att vi borde ha en buke-bössa :D
Tycker dock det är lite tråkigt att Gina och Linnea är med iår igen.. Linnea var ju med förra året och Gina 2011. Gillar iofs att dom är där, för dom är mysiga men hade varit kul med lite nytt blod i buren! :)

Kollar alltid, det är tradition typ. Lyssnar hela nätterna när jag jobbar också :D
Jag brukar skänka via Hundsportens insamling, och ibland önska någon låt också. :)
Är väldigt avundsjuk på de som bor i Linköping jag skulle vilja vara där!

@Ninnurur tyckte mig läsa på deras fb-sida att de inte har några mössor i år tyvärr. Men jag kan ha sett fel!

Kollar alltid, det är tradition typ. Lyssnar hela nätterna när jag jobbar också :D
Jag brukar skänka via Hundsportens insamling, och ibland önska någon låt också. :)
Är väldigt avundsjuk på de som bor i Linköping jag skulle vilja vara där!

@Ninnurur tyckte mig läsa på deras fb-sida att de inte har några mössor i år tyvärr. Men jag kan ha sett fel!
Hittade inga mössor, så det kan nog stämma...

Kollar såklart! Inte skänkt något än, men pengarna brukar rinna iväg ifrån mig sista dagarna av MH. Nästan att vi borde ha en buke-bössa :D
Tycker dock det är lite tråkigt att Gina och Linnea är med iår igen.. Linnea var ju med förra året och Gina 2011. Gillar iofs att dom är där, för dom är mysiga men hade varit kul med lite nytt blod i buren! :)
Tycker att Linnea är helt fantastisk! Hon gör det med ett hjärta som ingen annan!

:D
Du tycker inte att det är tråkigt att Kodjo är med för femte året i rad? Där kan vi börja prata om att byta ut till nytt blod i buren! ;)

*kl*
Sambon och jag är dyngförkylda sedan i helgen så det har blivit mycket tv-tittande. Han slår gärna på musikhjälpen så vi har tittat en del, han mer än jag. Jag har inte önskat några låtar än, men förra året skänkte jag väl några hundralappar genom önskningar. Inget som spelades dock - de verkar ha väldigt begränsat med musik att välja på..? :p

Du tycker inte att det är tråkigt att Kodjo är med för femte året i rad? Där kan vi börja prata om att byta ut till nytt blod i buren! ;)

*kl*
Sambon och jag är dyngförkylda sedan i helgen så det har blivit mycket tv-tittande. Han slår gärna på musikhjälpen så vi har tittat en del, han mer än jag. Jag har inte önskat några låtar än, men förra året skänkte jag väl några hundralappar genom önskningar. Inget som spelades dock - de verkar ha väldigt begränsat med musik att välja på..? :p
Tänkte precis skriva om samma om Kodjo :D

*kl*
Jag tycker att de spelar väldigt mycket "annorlunda" låtar. I morse hörde jag en tysk god morgon-låt, och just nu spelas Let it go från Frost :D. Men däremot kommer ju mer poppis låtar mer frekvent. Misstänker att de väljer att spela udda låtar när lyssnarantalet är lägre. Sen tror jag att man har större chans att få sin låt spelad om man skänker mycket pengar. 50 kronorsönskningarna kanske prioriteras ned lite eftersom de säkert är flest ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka