musik och hundar

Nominous

Trådstartare
lyssnar ni tex på musik i bilen när ni har hundarna med er? och hur högt?

jag tror det är väldigt olika hur pass mycket människor "tar hänsyn" till hundarna när dom spelar musik, framförallt kanske i bilar.

är det skillnad om ni lyssnar på musik hemma?? jag har en känsla av att vi spelar högre hemma än i bilen. även om hunen är i samma rum. är det så?

hur gör ni? och vad har ni för tro i musikspelade och hur högt spelar ni?

Sv: musik och hundar

Hej jag har alltid stereon på superhögt när jag åker själv-aldrig när jag har hundarna med... fast hemma kan vi ha lite dansbus i bland med ljudet högt o det tycker dom är superkul men det brukar bara vara 2-3 låtar nån gång ibland
prillan

När jag är i mitt rum så har jag det på , a jag vet inte extakt, men ibland räcker det för att mamma eller pappa ska bli störda av det och be mig sänka. Jag skulla aldrig kunna tänka mig att ha den volymen i en bil med hund i. Men har du på en hyffsad nivå, så ska det funka bra. :D

I bilen är jag noga med att inte ha för högt. Jag stänger också av högtalarna om det finns vid baksätet eller som ibland i bakluckan. Jag har endast högtalare på i framdörrarna, även utan hundar i bilen så jag inte glömmer bort mig.
Hemma spelar jag iofs inte högt så ofta. Men gör jag det så kan hundarna välja att ligga kvar eller gå till ett annat rum. Så där tar jag ingen hänsyn ;)

Jag tar hänsyn till hundarna i bilen och spelar inte så högt, självklart.

Hemma däremot så spelar jag högt och konstigt nog så kan ALLA mina hundar gå och lägga sig i just det rummet som det spelas i, trots att jag inte befinner mig där, speciellt Loka och den gamla.

Jag lyssnar alltid på musik när jag kör bil och valpis brukar oftast sova då. Jag är helt säker på att han hade protesterat om han tyckt att jag spelat för högt.

Här hemma sover han gärna i samma rum som jag befinner mig i när jag lyssnar på musik.

Jag lyssnar både hemma och i bilen, olika högt beroende på vilket humör jag är på. Aldrig superhögt i bilen dock, eftersom jag i 99% av fallen har min bebis med mig där också, och han är känsligare. Hundarna är vana vid höga ljud, stoj och stim och mycket folk med hög ljudnivå. Dom föredrar alltid att vara där det är som mest ljud och som mest skoj, trots andra mer lugna alternativ.

Så nej, jag tar nog ingen direkt hänsyn till hundarna, eftersom dom är så obrydda.

hur är det med känsligheten ang ljudet då. tex vad är känsligast för en hund - kraftig bas eller kraftig diskanter (stavas??). det borde ju vara diskantern men basen påverkar ju inte bara hörseln, då påverkas ju hjärtat å allt.. :D

kom mest på detta ämne då dom hade en artikel om hundens hörsel i nyaste härliga hund. knepigt att dom inte skrev nåt om hur högt ljud påverkar dem i förhållande till oss. efetrsom alla spelar musik osv när hundar är med så hade det ju varit bra om dom skirvit om det åxå.

musik och musik.

En jakthund då som står snett framför en studsare som avfyras, då borde hörselcellerna flyga all världens väg.

kom mest på detta ämne då dom hade en artikel om hundens hörsel i nyaste härliga hund. knepigt att dom inte skrev nåt om hur högt ljud påverkar dem i förhållande till oss. efetrsom alla spelar musik osv när hundar är med så hade det ju varit bra om dom skirvit om det åxå.

Det var en sådan artikel i något av de senaste numren av Hundsport. Det var en rätt lång artikel, som till viss del handlade om smällare / fyrverkerier, men artikeln menade också att inom det frekvensområde som människan kan höra, så hör hundar och människor ungefär lika bra, och hundar är INTE känsligare än människor för starka ljud. Däremot hör ju hunden även frekvenser som vi inte kan uppfatta (ljusare/högre toner, dvs högre frekvenser), vilket kan vara en av anledningarna till att en del hundar reagerar starkt på ex-vis fyrverkerier - de alstrar en massa ljud som vi människor inte ens uppfattar!

Men våra stereoanläggningar är ju gjorda för att ljudet skall uppfattas av människoöron och alstrar därmed inte de höga toner som bara hundarna kan höra. Därför kan man säga att är inte musikvolymen skadligt hög för dina öron, så är den inte det för din hunds heller!

Jag drar gärna på radion rätt högt, dessutom sjunger jag med.
Hur högt är högt? Jag är rädd om mina trumhinnor... Inte högre än att jag kan höra mobilen, är nog min tumregel:D

Jag har ju inte körkort men sitter ofta i bil med min kompis och hennes hundar. I hennes förra bil så var baslådan bak på hatthyllan och satt hundarna i baksätet så hoppade de i takt till musiken (pga. ljudvolymen och basen) :crazy: Hundarna verkade dock inte tycka det var obehagligt på nåt sätt utan kunde koppla av och lägga sig och sova, men det är ju svårt att veta hur de egentligen upplevde det...
I nya bilen (som även min hund åker i) så är det inte lika mycket bas men ljudvolymen kan fortfarande vara rätt hög... Min hund sitter framme i mitt knä och hon brukar mest vrida huvudet åt alla håll och kanter för hon kan inte fatta att ljuden kommer från den där högtalaren :D ;)
Här hemma när jag lyssnar på musik så brukar jag ha normalhögt ljud.

Det var en sådan artikel i något av de senaste numren av Hundsport. Det var en rätt lång artikel, som till viss del handlade om smällare / fyrverkerier, men artikeln menade också att inom det frekvensområde som människan kan höra, så hör hundar och människor ungefär lika bra, och hundar är INTE känsligare än människor för starka ljud. Däremot hör ju hunden även frekvenser som vi inte kan uppfatta (ljusare/högre toner, dvs högre frekvenser), vilket kan vara en av anledningarna till att en del hundar reagerar starkt på ex-vis fyrverkerier - de alstrar en massa ljud som vi människor inte ens uppfattar!

Men våra stereoanläggningar är ju gjorda för att ljudet skall uppfattas av människoöron och alstrar därmed inte de höga toner som bara hundarna kan höra. Därför kan man säga att är inte musikvolymen skadligt hög för dina öron, så är den inte det för din hunds heller!

intressant! och det verkar vettigt! så då behöver man inte ha dåligt samvete om man poppar extra när den där underabar låten kommer. :D
jga har inte trorr heller att hudnarna upplever det som oyäckt eller jobbigt - då mina älskar att åka bil och dom sover alltid i lugn och ro - fast jag poppar rätt reält.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 201
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 883
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar