Musik att tävla till

crazyrabbitlady

Trådstartare
Jag letar efter bra musik att tävla till, i detta fallet är det islandshästgrenen Gæðingalist men jag tänker att tråden kan fungera även för andra grenar om det är så.

Jag letar alltså efter tips på bra låtar att rida ett program på ridbana till. Programmet ska vara 5 min långt så låten behöver passa till det (dvs 5 minuter men kanske 5-10 sekunder extra om inspelningen är sån att det behövs, längre är inte uteslutet men se punkt 2 nedan).

Andra önskemål
* Göra sig bra i ridhushögtalare
* ha ett tydligt slut, ingen fade out
* gärna kvinnlig sångare

Någon som har några förslag? :D

Ska du alltså ha en låt som du själv som tävlande gör ett program till, som en kür? Eller ska du ha en hel lista med låtar som arrangör och den tävlande vet inte på förhand vad för musik den kommer få?

I kür väljer man ju ofta flera olika låtar som klipps ihop för att passa de olika gångarterna, men du vill alltså ha en låt som kan passa flera olika gångarter i olika delar av låten?

Jag letar efter bra musik att tävla till, i detta fallet är det islandshästgrenen Gæðingalist men jag tänker att tråden kan fungera även för andra grenar om det är så.

Jag letar alltså efter tips på bra låtar att rida ett program på ridbana till. Programmet ska vara 5 min långt så låten behöver passa till det (dvs 5 minuter men kanske 5-10 sekunder extra om inspelningen är sån att det behövs, längre är inte uteslutet men se punkt 2 nedan).

Andra önskemål
* Göra sig bra i ridhushögtalare
* ha ett tydligt slut, ingen fade out
* gärna kvinnlig sångare

Någon som har några förslag? :D

Vad gillar du för typ av musik? Jag tänker att musik påverkar mig som ryttare rätt mycket och jag vill ha musik som JAG gillar i första hand - det gör mig till en bättre ryttare! Och så funderar jag över i vilket stämningsläge jag vill försätta mig själv i medan jag rider. Med nuvarande häst, till exempel, så behöver jag mest tillföra energi och då vill jag ha musik som hjälper mig med det utan att bli överdrivet peppig eller för snabb.

I andra hand funderar jag över vilken typ av musik som passar hästens uttryck och rörelsemönster. Pampigt och maffigt? Mjukt och böljande? Glatt och energiskt? Helhetsintrycket blir bäst om det blir någorlunda samstämmigt intryck från hästen och musiken.

I sista hand vill jag också ha något originellt. Jag vet inte hur många jag sett/hört rida till samma filmmusik vid det här laget och om domarna är det minsta lika mig så har de också tröttnat för längesen... :p

Själv hoppas jag någon gång hitta tillräckligt mycket energi och power i min häst för att rida till "Dark Chest of Wonders" med Nigthwish - men då snarare i någon ovalbanegren än gæðingalist :) (kvinnlig sångare, 4.28 lång, tydligt slut)

Ska du alltså ha en låt som du själv som tävlande gör ett program till, som en kür? Eller ska du ha en hel lista med låtar som arrangör och den tävlande vet inte på förhand vad för musik den kommer få?

I kür väljer man ju ofta flera olika låtar som klipps ihop för att passa de olika gångarterna, men du vill alltså ha en låt som kan passa flera olika gångarter i olika delar av låten?
Gæðingalist är islandshästvärldens kür :) Men de flesta tävlar inte med ihopklippta låtar på samma sätt som i kür och låtvalet/samstämmighet med musiken påverkar inte bedömningen (annat än indirekt - domare är människor och människor brukar se med lite snällare ögon på sånt de gillar).

Nu har du redan fått ett bra svar men jag, jag vill ha en låt att tävla till. Jag inser att den inte kommer vara perfekt till alla 4 gångarter jag tänkt visa men jag har inte möjlighet att klippa ihop låtar på ett bra sätt plus att jag tror att arrangören vill ha sånt som finns på Spotify.

Nu har du redan fått ett bra svar men jag, jag vill ha en låt att tävla till. Jag inser att den inte kommer vara perfekt till alla 4 gångarter jag tänkt visa men jag har inte möjlighet att klippa ihop låtar på ett bra sätt plus att jag tror att arrangören vill ha sånt som finns på Spotify.
Ta musik som du tycker om! Jag har gjort min kür på Stranger Things musik, hittills är inte domarna övertygade men jag älskar den. Musik från filmer/serier ligger ofta på Spotify.

Vad gillar du för typ av musik? Jag tänker att musik påverkar mig som ryttare rätt mycket och jag vill ha musik som JAG gillar i första hand - det gör mig till en bättre ryttare! Och så funderar jag över i vilket stämningsläge jag vill försätta mig själv i medan jag rider. Med nuvarande häst, till exempel, så behöver jag mest tillföra energi och då vill jag ha musik som hjälper mig med det utan att bli överdrivet peppig eller för snabb.

I andra hand funderar jag över vilken typ av musik som passar hästens uttryck och rörelsemönster. Pampigt och maffigt? Mjukt och böljande? Glatt och energiskt? Helhetsintrycket blir bäst om det blir någorlunda samstämmigt intryck från hästen och musiken.

I sista hand vill jag också ha något originellt. Jag vet inte hur många jag sett/hört rida till samma filmmusik vid det här laget och om domarna är det minsta lika mig så har de också tröttnat för längesen... :p

Själv hoppas jag någon gång hitta tillräckligt mycket energi och power i min häst för att rida till "Dark Chest of Wonders" med Nigthwish - men då snarare i någon ovalbanegren än gæðingalist :) (kvinnlig sångare, 4.28 lång, tydligt slut)
Min musiksmak är rätt varierad och jag skulle kunna rida till allt från en musikal till en 60-tals dänga till feministisk vispop till shantycovers av poplåtar...

Jag har faktiskt ingen aning om vad som passar hans uttryck, jag har ju bara haft honom i dryga 5 år 😆

Jag håller på att bygga en egen GL-playlist som jag kan lyssna på repeat tills jag vet vad jag vill ha typ? Vissa stryks direkt just på grund av känslan men exakt vad för känsla jag är ute efter är jättesvårt att förklara.

Jag lade ju alltid till låtar till mina dressyrprogram när jag laddade upp filmer efter så har några 5+ minuters låtar, men som sagt det beror ju mycket på vilken takt/energi man vill ha till sin häst. Några jag använt som passar in på kriterierna:

Florence + the Machine - Heartlines (kan dock vara på gränsen, den är 5.01 men är väl kanske några sekunder tyst i början och i slutet)
Hanne Boel - My Kindred Spirit

Insåg att många 5+ minuterslåtar hade fade-out slut 😅 . Är lite dumt att man inte ser längden på låt i Spotify utan att klicka på den (på mobil i alla fall), men finns spellistor om man söker med låtar som är 5 min eller minst 5 min långa! Lana del Rey verkar t.ex. ha många längre låtar.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 991
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 094
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden... 89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 642
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 567
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31