Muscle Memory

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
Sv: Muscle Memory

Det va en lång lista :p
Jag är medveten om att det är ganska vanligt, men vanligt behöver inte vara bra ;) Om du förstår vad jag menar. Även om många bra hästar har hög inavelskofficient...
Helst hade jag inte velat ha mer än 10%, men man kan inte få allt :grin:

Jag håller absolut med dig om att det finns risker när det blir för hög inavelsprocent, min gräns går där nånstans känner jag.

Sen har du rätt i att det är en chansning just detta året, det va dock intressant med rabatten som man isf vill utnyttja. Utan den blir det till att tömma fickorna rejält. Brukar han ha den? Då kanske det är värt att vänta ett år eller två och se vad som händer...

Annat förslag på hingst som kunde passa? Stam: Spotlite Lobell - Nordin Hanover - Quick Pay
Litet, snyggt sto (i mina ögon) ganska rejäl med bra motor bak.

Tack för hjälpen :bow:
Jag svarar på alla frågor av den/de som är villiga att hjälpa en ny i travavlens jungel :D

Jeg synes det er et interessant tema dette med inavel.
Regnet ut snittet for inavel blandt Hambo-vinnerne de siste 3 tiårene:
80-tallet: 9,0%
90-tallet: 12,0%
00-tallet: 12,6%
Hva forteller akkurat dette oss?
Fint lite annet enn at inavelen blandt Hambo-vinnere har økt. Men jeg er overbevist om at vi hadde sett samme tendens om vi hadde tatt en langt større spørring med et mye større utvalg.
Tendensen på disse er en i enkelte tilfeller noe overdret bruk av Speedy Crown blod og Valley Victory, også i kombinasjon. Det som gjør at økningen ikke er like kraftig fra 90-tallet til nå som fra 80-tallet til 90-tallet er inntoget til SJs Photo. Hadde de ikke vært for han ville det nok ligget oppe på 13,5-14% siste tiår.
Hva annet vet vi om utviklingen i denne perioden?
Vi vet at hestene er blitt raskere.
Det vi ikke vet så mye om, som ikke er så lett å tallfeste og måle er hestenes holdbarhet og psyke.
Man vil jo ikke bare ha en rask hest, men vil ha en som går an å arbeide med - en som ikke er fullstendig tokig i trening og daglige oppgaver.
Og man vil heller ikke ha en hest som lett går sønder.
Det skulle være interessant å finne noe forskning på dette.

Såhär ser inavelsgraden för populationen ut i genomsnitt:

SimpleChartInavelVB.gif

Stilig!
Da ligger hambo-vinnerne jevnt et lite stykke over.
Verdt å merke seg er allerede i 92 har vi en vinner med over 14%, menlig Alf Palema som har lykkes meget bra i Svensk avel (og som jeg glemte i min første liste) :o

Ved avelstips kan det være greit å vite eksakt hvilket sto det er snakk om da morstammen kan være minst like viktig som hvilken hingst hun er etter.
Om du ikke vil skrive navnet på stoet her kan du gjerne sende på PM om du vil det :)

Stilig!
Da ligger hambo-vinnerne jevnt et lite stykke over.
Verdt å merke seg er allerede i 92 har vi en vinner med over 14%, menlig Alf Palema som har lykkes meget bra i Svensk avel (og som jeg glemte i min første liste) :o
Alf Palema har fungerat mycket bra i Svensk avel och är elithingst. Vilka ston har han fungerat bäst med? Ston som lyckats få ner hans höga inavel.

10 vinstrikaste hingstar/valacker
Gidde Palema - 5,151%
Torvald Palema - 10,347%
Royal Gull - 11,062%
Colombian Necktie - 5,355%
Gazza Degato - 5,917%
Solero Briljant - 6,881%
Rydens Sensation - 7,879%
Shaft - 5,045%
Blue Laday - 10,825%
Earl Tilly - 6,022%

10 vinstrikaste ston
Yatzy Brodda - 9,626%
Vala Boko - 0,366%
Lövgårdens Wilma - 12,338%
Pheiffer Tuna - 8,26%
Ingrid Palema - 3,509%
Rydens Randy - 10,366%
Petra Palema - 6,143%
Alfa Eme - 11,460%
Semiramis - 4,643%
Hallo Pamela - 9,837%

Ingen av dessa har alltså över 12,5% i inavel... Slump eller samband?

1. Han har i hovedsak virket på svenske hopper og de har jo ifølge din oversikt 3-4% lavere inavel.
2. I tillegg vet vi at mange av hans avkom faktisk begynner å bli ganske gamle...

1. Han har i hovedsak virket på svenske hopper og de har jo ifølge din oversikt 3-4% lavere inavel.
2. I tillegg vet vi at mange av hans avkom faktisk begynner å bli ganske gamle...
1) Ja, så är det. Han har dock fungerat bra/bäst med ston som har franskt blod i sig. Jag tror det är tack vare som de har fått ner inaveln. Kan bero på annat också, men det är i alla fall min teori.
2) Jag tror inte det har någon betydelse.

Han har inte alls lämnat så bra som förväntat med exempelvis ston efter Speedy Crown, Super Bowl, Super Arnie, Lord of All m.fl., om man kollar "dev" i Blodbanken Pro. Högst "dev" har han med ston efter Speedy Min, Brandy Hanover (!), Meadow Road, Abc Freight och Express Pride.

Jag kollade en del av korsningarna (kanske ser jag vad jag vill se?), men ofta var de efter Alf Palema med hög inavel (över 13%) ostartade/tjänat lite och de som hade lägre inavel är mer framgångsrika. Detta är väl såklart ingen regel utan undantag, men detta är vad jag upplever med just Alf Palema...

Er klar over at han har funget bra på fransk. At det ene og alene skal skyldes lav inavel er heller tvilsomt, men det kan selvsagt være en delvis grunn (selv om jeg betviler det også). Antar at jeg vil tvile på det inntil jeg ser noe vitenskapelig som evt. skulle kunne bevise det.

Alder har jo en viss relevans da snittet var lavere tidligere. Som de fleste andre topphingster har han vel ikke fått like bra stomateriale å jobbe på de senere årene, og dermed vil hans mest vinstrike avkommer bestå av de som ble produsert på et tidligere tidspunkt hvor stoene også hadde lavere inavel.

Hon kommer ur Lady Ann Reeds stolinje, mamma är Updike Broline, och som sagt Spotlite Lobell som pappa. Du hittar henne säkert själv ;)

Jeg skulle helt klart ville si S.J.'s Caviar, men han kom jo ikke til Sverige alikevel.. too bad. Andre du kan titte på er till eks. Steinlager, Chipmate og Super Photo Kosmos.

Känner mest för SPK av dem tre. Möjligt att det blir honom. Börjar känna mig stressad, det är redan april :S Fast har egentligen ingen möjlighet att betäcka henne förren i maj... Men man vill ju ha sitt val färdigt :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
670
Senast: Roheryn
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 004
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 951
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar