munkorg nu i vintern?

CurlySue

Trådstartare
Jag behöver lite råd och någon att bolla ideer med.

Fick hem en shettis i slutet av förra året.
Hon blir 9år iår, fick första gången fång 2012, hon har bra gått i hagen hos förra ägaren/uppfödaren, aldrig inriden eller körd. Var mullig när hon kom till mej.
1 månad efter att jag fick hem henne fick hon sitt andra fånganfall.
(När frosten kom)
Hon stod inne med butta och blev bra.
på kliniken 8/1 röntgades bara framhovarna och de visade väldigt lite rotation. Knappt märkbart.
Hon ska röra på sig mycket och inte bli fet, sa veterinären.

Nu till mina små probelm som jag vill kunna lösa åt henne.
Alla mina hästar går på lösdrift med fri tillgång på hösilage.
Jag är ute och går med henne ca 5-4 dagar i veckan med lokselen på. (inkörning)
hon har nu lagt på sig igen... hon står vid höbalen varje gång jag kommer till stallet.
Helst skulle jag vilja ha henne ute med de andra hästarna då hon är otroligt flockbunden och behöver den sociala kontakten. Absolut ingen fara att ha henne i stall själv eller gå ut och gå själv med men just att hon tyr sig så till andra hästar.

så jag funderar på om munkorg är ett alternativ vid balen?
Hur blir det isf med kylan när hon dricker? Isar den igen? Vilken av munkorgarna är bäst?

om ni har några andra bra ideer är jag väldigt tacksam :)

Sv: munkorg nu i vintern?

Nej munkorg är en betesbegränsare. Du får ordna på nåt annat sätt så hon får mindre mat.

Fri tillgång för en fångponny låter inte optimalt. För att banta henne (undvika att hon blir tjock) har du i princip följande alternativ: Motionera (krävs säkert minst 1-2 timmar dagligen för att få någon effekt), hålla henne 'bantande' från flocken 3-4 h per dag; munkorg; ev glukogard (fungerar på min ponny men ändå tveksamt om det är något att prova).

Jag har munkorg av plast så isning vore inget problem. Tror de heter greengard. Köpta på Hööks. Dock skulle jag inte använda dem vid minus 5-10 eller mer för då behöver de sin näring.

En sak som kan vara bra att hålla koll på om du har en fånghäst är verkningen. Fång kan uppstå som svar på för kraftig verkning. Det är (tydligen) också numera så att fänghästar bara får verkas av hovslagare som SJV godkänt.

Kan hon ha ätit fruset gräs nu på vintern? Det kan ge fånganfall.

Ja så hon inte får i sig så mycket av höt tänkte jag.

Kan jag kanske ställa balen på en kärra av något slag så den kommer upp så hon inte når att äta direkt ur balen kanske?

Hittar jag inte någon lösning stallar jag självklart in henne på natten och hon får gå i egen hage på dagen men finns det möjlighet för henne att kunna gå med de andra skulle det vara guld värt.

Tack :)

då kan jag nog förlänga våra promenad sträckor.

Det finns inte mycket att äta i denna hage men alltid finns det nått strå..
ja hon fick fånganfallet när frosten kom så antagligen var det de som utbröt detta anfall.

Så de kan alltså få det om hästen verkas för hårt oxå?
hon blev kraftigt nerverkad pga på tok för långa hovar.

Om det är mkt större hästar hon går med så löser du problemet med mat mkt enkelt genom att bygga en sarg runt maten så pass hög att de hästar som ska ha fri tillgång når och så pass att shettisen inte når. Den får helt enkelt äta den som hamnar utanför sargen (blir alltid spill) och blir det istället för lite att äta så stödfodrar du endast shettisen i en box :)

Usch gillar inte munkorg, måste vara himla obekvämt och stressande att bära!

Om hoven verkas för hårt kan hästen bli ömfotad - och då har den som jag ser det en inflammation i hoven (+ puls) om det är kraftigt. Fång är ju en inflammation i hoven som kan vara foderrelaterad eller mekanisk. Så ja, jag tror att en felaktig/för kraftig verkning kan ge ungefär samma symptom som det vi kallar fång. Om hovarna på en (fång)häst är fula/överväxta etc ska de givetvis verkas till korrekt form på sikt, men det måste göras försiktigt och av någon som vet vad de håller på med!

Japp bara stora hästar.
Ja det finns ju sånna foderhäckar :) har en rund i ladan efter fåren så den kan jag ju slå för sidorna på.
gud så smart :) just därför det är bra att fråga om råd.

Låter vettigt.
innan vi åkte till kliniken verkades hon av min hovslagare men han ville inte ta allt för mycket pga att han ville inte att hon blev ömfotad så han skulle egentligen verka henne några dagar efter igen för att se om hon började halta eller ej men det hanns aldrig med en gång till då jag födde mitt barn dagen efter 5veckor förtidigt...
hon verkades ner mycket på en verkning inne på kliniken.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 744
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 704
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka