Munkorg hos veterinären

S

Stoppard

Hur reagerar ni om veterinären ber er ta på er hund en munkorg under undersökningen?

Sv: Munkorg hos veterinären

Stoppard skrev:
Hur reagerar ni om veterinären ber er ta på er hund en munkorg under undersökningen?

Har alltid med en Munkorg till vetrinären hämtar hunden från bilen, sätter på munkorgen går in till vetten. Även om jag bara ska ge en spruta så är det samma sak varje gång så hunden vet om det.

Tycker det är dumt att man ska riskera nåt åt nån som vill hjälpa mig o han ska bli biten.
Har bara fått positiva reaktioner av det också av dom på djursjukhuset.

Sen har jag iof munkorg med mig alltid i träningsväskan ifall nåt händer så vi kan undersöka han på plats utan han ska kunna bita om han får ont.

Oftast är jag snabbare än veterinären så jag skulle bli förvånad om de hann säga till mig. Jag kan förstå att de vill korga hunden. De känner den inte och det är aldrig roligt att bli biten.

Har aldrig hänt, men om vet. absolut vill det, så visst kan jag ta på mina hundar munkorg..

Sätta på den omgående... Jag har varit "slarvig" och inte använt det mer än de gånger det har behövts/ev skulle kunna behövas men jag skulle inte bli förvånnad eller säga nej om veterinären bad mig sätta på min hunden den redan i väntrummet... Det är en stress situation för hunden och pressade lägen så varför chansa?

Bra om hunden visar aggresivitet.Har hållt på med Schäfer sedan -72,har aldrig behövt munkorg hos veterinären,eller vid något annat tillfälle.Mina hundar har haft tillit till mej.:)

Har aldrig hänt att jag blivit bed om det. Ber de mig om det för något enkelt som spruta eller allmän undersökning, skulle jag tacka för mig. Om det är så att hunden har rejält ont och måste undersökas/behandlas är det ok att den åker på.

Ingen av hundarna har nånsin behövt ha munkorg och inte heller tror jag nån kommer att behöva det.......
Måste tillägga också (det var därför jag egentligen gick in på tråden) att där jag jobbar så har vi sällan munkorg på hundar, varken polis- eller andra tjänstehundar (om inte föraren specifikt säger att det behövs) och det har aldrig varit några problem där. Mest i sånt fall från bortskämda små jyckar (inget ont om små hundar dock!!)...

Tja beror väl på vad de ska göra... I vissa fall så vill nästan jag säga till att ska ni lägga ned hunden så där så får hon ha munkorg och jag har faktiskt gjort det en gång. Är det bara för en spruta så inte är det några problem att sätta på en sådan, men jag skulle ju bli lite förvånad. Men är det den coola hunden så skulle jag faktiskt garvat ihjäl mig ;)

Sen brukar de så gott som alltid sätta munkorg när hundarna sederas och det repsekterar jag. Hanterar man ett sånt stort antal hundar per dag så kan olyckan vara framme... De sätter ju bara en mjuk munnkorg i tyg, so whats the deal??

GaurdianAngel skrev:
Har aldrig hänt att jag blivit bed om det. Ber de mig om det för något enkelt som spruta eller allmän undersökning, skulle jag tacka för mig. Om det är så att hunden har rejält ont och måste undersökas/behandlas är det ok att den åker på.
Jag resonerar som du, är jag det minsta tveksam så skulel korgen på jag förstår att vetrinärer är rädda om sig!- men det har hitills aldrig behövts, inte ens med rätt smärtsamma ingrepp.

En enda gång har jag blivit bedd att ha munkorg - det var vid avlvning av min dobermanhane. De snäste åt mig att sätta på munkrog inna de ens sett hunden. Det var faksitk ett av de 2 sämsta bemötande jag fått hos en vetrinär någonsin.
Trots att hudnen hade munkrog och upfödde sig perfket så märktes det att vetrinären var rädd för honom och hon snäste åt både oss och hunden. Önskar att jag hade bett om nån annan - men det var inte lätt att tänka klart just då.
(har varit med om flertalet avlivningar och aldrig sett en vetrinär vara så oproffsig)
Besöker endast den kliniken under jourtid.

Om det fanns tvekan kring ifall det behövdes eller hunden hade mycket ont skulle jag ta på den självmant, annars inte. Mina hundar är små så jag skulle nog informera veterinären om att hon/han faktiskt fick lita på att det inte var någon fara och att det inte skulle vara några problem för mig att hålla hunden stilla med handkraft om något oväntat skulle hända.

För mig är det en självklarhet att man har munkorg på hos veterinären om de ber om det.
Lika så vill min syster ha munkorg på hundar hon ska göra en undersökning på som kan bli obehaglig då hon varit med om många otäcka bett av hundar som av någon anledning panikat.
I somras skulle hon undersöka en Golden med våteksem och ägarna nämnde även att hunden varit lite stel på sistone. Så hon ber om hjälp att lyfta upp hunden på bordet så att hon kan kolla igenom den ordentligt. Denna, enligt ägarna, världens snällaste golden blev helt rabiat, löpte amok i rummet och lyckades bita båda sina ägare så illa att de var tvugna att åka till sjukhuset. Det visade sig att hunden hade illa tilltygade höfter och antagligen gjorde det riktigt ont att bli upplyft.

En kompis till henne blev biten i ansiktet av en sövd hund. De hade haft munkorg på hunden när de gav den sprutor, hunden sövdes ner och munkorgen plockades bort. Syrran vänder ryggen till för att hämta någonting och när hon tittar tillbaka står den andra med helt tilltygat ansikte och unden låg och sov. Den hade av någon anledning vaknat upp ur narkosen, lyft huvudet och huggit - så olyckligt att den träffade veterinären i ansiktet. :crazy:

Så nej.. jag förstår inte varför man ska neka en veterinär att ha munkorg på hunden. Hundar reagerar inte alltid som man tror att dom ska.

Jag var till veterinären med min hund i höstas. Han är världens snällaste och skulle aldrig drömma om att bita en människa med avsikt. Men även den snällaste och lugnaste hunden kan bita i stressade och pressade situationer !! Min hund var väldigt duktig i början men både jag och veterinären märkte ju att han blev mer och mer stressad och när vi skulle lägga ner honom för att röntga började han skrika, men visade ändå ingen tendens till att bita. Veterinären frågade mig om det gick bra att sätta på en "snara" ((mjuk lädertråd som hon binder runt munnen)), ifall att han skulle få panik och bita. Självklart !! svarade jag. Jag förstår inte vad det är att bråka om. Tänk er själva att stå där med en vilt främmande hund som blir stressad. Jag skulle själv vilja sätta på en munkorg om jag var i den situationen !! :banana:

För mig är det också en självklarhet att sätta på hunden munkorg om veterinären ber mig oavsett vad som ska göras.
Carina

Har aldrig varit med om det, men skulle han vilja det så får det bli så.

Senaste gångerna har nog munkorgen behövts för att vetten skulle sluppit bli blöt om ansikte och tröja pga av alla pussar han fått...:love: ;) Vetrinären lärde sig även att det inte är någon god idé att sätta sig på huk framför min hund, eftersom han då backar emot - och sätter sig i knät = människan ramlar omkull.:D

Jag skulle däremot inte ta illa upp om en främmande veterinär bad mig att sätta på munkorg. En gång har det behövts, och då blev han felstucken (vet. måste ha träffat en nerv/muskel) och skrek som en stucken gris. Jag såg bara en stor käft flyga emot smärtan (=veterinärens hans såklart) och det var otrevligt för alla parter.:crazy:

Fastän jag vet att min hund är snäll skulle jag nog inte ta illa upp om någon vill ta det säkra före det osäkra.

Jag hade sagt nej tack och gått. Mina hundar ska klara det och handlar det om en undersökning så som sagt nej tack. Då antar jag att det är en hundrädd veterinär och det vill inte jag ha.

Har tillochmed sytt ihop ena hunden utan bedövning, hon sa inte ett jota, men visst var det lite bekymmer med att sitta still, så sånt beror på hunden.

Dock finns det situationer där hundar är i chock och har ont, jag litar på mina hundar ändå, sen om de vill ha munkorg när jag lämnar rummet är deras ensak.

Jag kan förstå veterinären, men tyvärr hade jag tagit illa upp eftersom jag oftast känner veterinären, mina hundar vet vad som gäller och de är väldigt avslappnade...

Ger ju min ena hund sprutor så ofta så hade de velat ha munkorg på henne för det hade jag nog skrattat:)

//E

lady_vip skrev:
Har tillochmed sytt ihop ena hunden utan bedövning, hon sa inte ett jota, men visst var det lite bekymmer med att sitta still, så sånt beror på hunden.

Dock finns det situationer där hundar är i chock och har ont, jag litar på mina hundar ändå, sen om de vill ha munkorg när jag lämnar rummet är deras ensak.

Ger ju min ena hund sprutor så ofta så hade de velat ha munkorg på henne för det hade jag nog skrattat:)

//E
Sån var min tik, som hade klippkort hos vetrinären.
Tillslut stack hon fram tassen av sig själv när vetrinären började göra i ordning sprutan.

Jag har inga som helst problem med att sätta på min hund munkorg om dom ber om det. Är det en manlig vet så brukar jag sätta på den redan innan vi kommer in, med tanke på vad Mulle tycker om män.

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
669
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar