munkorg hos vet??!!

Sv: munkorg hos vet??!!

jag skulle inte ta illa vid mig .. men om en vet kommer in å ber mig sätta munkorg på min hund utan att förs känna av hur hunden är.. när han bara sk lyssna på lungor hjärta tex.. då vill ja ha en annan vet. för att om denna vet haft dåliga erfarenheter med aggressiva hundar vill inte jag att dennes osäkerhet smittar till mina hundar som är trevliga å glada å alltid vill pussa tant eller farbror vet..

Vet behöver inte vara hudnrädd för att vilja ha korg. En del hundar har betett sig grinigt tidigare och då står det i journalen, och då tar man korg direkt om man inte orkar brka med det sen. Det blir dessutom alltid mer odramatiskt att ta korg direkt än att bråka med en hund som blir arg & sen behöva lämna platsen för att hämta korg. DÅ om nån gång brukar ägare bli lite dåliga till mods.

Om en hund blir aggressiv av att träffa en hundrädd människa är den knappast vettig i huvudet från början för övrigt. Sen är det klart att en vet som verklugen är RÄDD inte sänder några lugnande signaler, men hittills har jag aldrig träffat en rädd vet. Rädd & försiktig är olika saker :)

Senast ändrad:

Nix, har aldrig haft munkorg på någon av mina (men skulle givetvis sätta på en om veterinären bad om det, även om jag inte skulle anse det vara nödvändigt).

Men,hur kul är det då,behöva ha munkorg vid avling.:eek:
Det är ju jobbigt ändå,och så få en hund rädd vet på det. :crazy:

Nja, korgen kan jag kanske förstå. (det var ett lite speciellt fall)
Men man behöver inte bete sig som om hunden är en människoätande tiger även NÄR den har korg.Det här var för övrigt på västsveriges största djursjukhus så då borde man inte ha såpass rädd personal.

Hailee har varit hos vet. 3ggr förutom sedvanliga vaccinationer.
2ggr hade hon munkorg på begäran av mej.
Hon är osäker på en del främmande människor, så vi tar det säkra före det osäkra!
tredje gången var hon så slö så jag fick nästan bära in henne till veterinären, då slapp hon munkorgen. Hon hade ändå inte orkat göra något. (uttorkad hund, 35grader varmt ute)

vid vaccinationer har hon inte munkorgen, hon bryr sej inte om sprutan.

Nja, korgen kan jag kanske förstå. (det var ett lite speciellt fall)
Men man behöver inte bete sig som om hunden är en människoätande tiger även NÄR den har korg.Det här var för övrigt på västsveriges största djursjukhus så då borde man inte ha såpass rädd personal.

Helt rätt!!:bow:

Förra hunden sa jag till själv för han gläfste när det gjorde ont, han hade besvärliga onda eksem.
Nuvarande jycke börjar slicka på den som "gör illa" honom istället så han har jag inte sagt till om munkorg, men jag skulle inte ta illa upp om de var någon som ville sätta på honom munkorg, min vet använder en munkorg i tyg.
Tycker det är självklart att de kan vilja använda munkorg oftast så gör det ju ont på hunden hos veterinären.

jag har träffat på vet som är hundrädda... står en meter ifrån å petar lite...

tyvärr så finns de vet som är riktigt hundrädda.. å kommer jag med mina 2 schäfrar så verkar såna vet tro att de är monster jag kommer med...

tyvärr är de inte de stora hjundarna som brukar vara monster... iaf så var de itne de då jag va på praktik hjos en av våra vethär i stan...

jo oftast gör de juh ont.. men att slänga på en korg bara för att på en hund där du bara ska göra en allmänbesiktingin tex..

bekanta som va in med sin valpis för att få spruta blev frågade brukar ni sätta på munkorg??!! på en 4 månaders.... dom gapade bara.... en glader å sprallig valpis som inte har ett bekymmer i världen...

Jag har hellre på munkorg på hunden än att köra utan. Varför riskera att de anställda blir bitna? En hund som har ont är inte alltid den trevliga söta och snälla hunden som annars ligger med barnen i soffan framför tvn..

Min erfarenhet är att det oftast är hundar där djurägaren säger "Den har aaaaaaaaaaldrig bitits" som hugger/försöker hugga sen.

:rofl: Är hundtrimmare och vet av erfarenhet att man bör passa sig för fraser som "h*n har aldrig bitit nån" och "h*n är såååå snäll"
(..det verkar nämnligen betyda att hunden inte bitit av någon armarna iallafall - men att den har försökt :angel:)

jag har träffat på vet som är hundrädda... står en meter ifrån å petar lite...

tyvärr så finns de vet som är riktigt hundrädda.. å kommer jag med mina 2 schäfrar så verkar såna vet tro att de är monster jag kommer med...

tyvärr är de inte de stora hjundarna som brukar vara monster... iaf så var de itne de då jag va på praktik hjos en av våra vethär i stan...

Men gud, den människan verkar vara på fel plats. Å andra sidan har jag folk i min klass (blivande läkare) som inte kan se blod, inte klarar av att en patient berättar nåt sorgligt, osv osv.. Så självkännedom saknas ju tyvärr ibland..

Tvingad har jag inte blivit, men vill vet. att min hund har munkorg så ska den ha det. Verkar vet. osäker har jag dessutom själv föreslagit munkorg. Jag vill inte att min hund stressar upp sig i en redan obehaglig/otrygg situation pga att veterinären eller assistenten känner sig osäker. Så för min hunds bästa och för att acceptera veterinärens önskan på SIN arbetsplats - jag knusslar inte.

Två gånger har min hund fått munkorg hos veterinären, första gången efter sedering, helt ok, han brydde sig inte, men andra gången blev jag arg och irriterad.

Jag hade sagt att han var mycket rädd för veterinärer och att de skulle ge lugnande innan de började undersöka, han hade mycket ont:( men ändå skulle de greja med honom och när han vände sig om för att titta så flög h*n upp och skrek att han ville bita henne:confused: hon tryckte på honom en munkorg och då fick han fullkomligt panik:cry:

Då avbröt jag och sa till att han skulle ha lugnande innan de fortsatte, jag tog av en hysterisk hund munkorgen och inväntade veterinären (det var en djurvårdare som grejade med honom först)

Givetvis är det helt ok att sätta på munkorg men i det här fallet hade jag tydligt sagt att han behövde lugnande innan och att de inte kunde acceptera det faktum att jag känner min hund gjorde mej arg.

Tyvärr har jag varit endel hos veterinärer med honom och eftersom han då alltid haft ont (han får fettknölar som ibland blir bölder) så är han rädd, inte alls konstigt att han förknippar vet med smärta.

Han har aldrig bitit någon och därför vill jag inte utsätta honom för situationer när det kan hända, han försöker alltid gå undan om det är obehagligt men om han inte kan det så är det ju inte konstigt OM han skulle försvara sig, men han har haft en knäpp djursjukvårdare hängandes över sig:eek: (trodde alla ben skulle gå av på stackaren:() och ändå försvarade han sig inte så risken är ju minimal.

vad ska man göra då när djuret blir helt hysteriskt och man måste behandla med en viss sak?

jo man hämtar fler personer som får hålla fast, och så sätter man på munkorg så att man inte riskerar nåt.

när de ligger inne så är det många hundar som blir precis galna när man ska hålla fast dem, ett typiskt ex är schäfrar som blir precis tokiga av stress (spelar ingen roll om man bara ska sätta på halsbandet för att gå ut med dem, de är lika galna då) alla säger jämt där har vi en typisk schäfer... nu säger jag inte att alla är sånna!

andra raser som man ofta tar det säkra före det osäkra är cocker spaniel, rottweiler och andra stora raser (har dock haft en helt underbar rottis mkt den senaste tiden, hoppar och busar och morrar när man går ut med honom :love: )

sen är min erfarenhet oxå att när ägaren är med så är hunden mkt värre...

min lilla skit skulle jag be om munkorg, det stora vet jag inte... han är jätte snäll, typisk lant hund, men har varit och åkt spårvagn med mig utan problem, när folk trampade på honom så satte han sig bara upp (lyfte inte ens på huvudet om de gick över honom :love: ) men man vet aldrig... gör det tillräckligt ont så tror jag att vilken hund som helst kan bita... och hur ont det gör vet man ju inte förens efteråt, eller hur?

Nej jag har aldrig blivit tvungen att sätta munkorg på någon av mina hundar. Och de har hunnit bli en hel del hundar genom åren.

Vid något tillfälle har veterinären frågat om det kommer att behövas.
Sen har de litat på mig när jag sagt att det är onödigt.
Har kommit in med hundar som haft ganska omfattande skador ibland som tex vildsvinskador, trafikskador mm mm.

Under alla dessa år har jag bara haft en hund som behövt munkorg i sådana situationer. Jag visste om det och tog med egen munkorg så veterinären behövde aldrig bekymra sig ens.

Knapplån, tror jag

Med gammelhunden behövde vi aldrig ta på munkorg, Australian Cattledog. Trots att hon ibland inte uppskattade vet.besöken så gick det alltid bra.

Pinschervalpen, som nu är 8mån, fick demodex när han var 3mån vilket har inneburit en hel del vet. Första gångerna fattade han inte ens vad som hände. Sen när han blev större och visste att lugnande sprutor i skinkan gjorde ont var han inte direkt lätt att hantera, hal som en ål. Han fick då på sig en munkorg(i tyg) och vet sa att en del hundar blev lugnare av det. Simsalabim, valpen satt still, lät mig hålla honom lätt och veterinären fick sticka honom i rumpan:bow: Blev lite paff, har alltid sett munkorg som något man har på ilskna hundar eller vid race, typ Loure coursing.
Munkorg behöver inte vara något negativt mao

Knapplån.

Jag hade munkorg på min Fila, eftersom han inte accepterade främmande människor, än mindre om dom rörde vid honom. Eftersom jag visste om det, hade jag med mig egen munkorg och satte på den i väntrummet så att veterinären inte behövde oroa sig för säkerheten alls.

Min förra GD som var väldigt rädd för människor, och kunde bita i trängda sitautioner, hade dock aldrig det på sig. Jag förklarade självklart för alla veterinärer att hon var rädd, och att hon höll sig lugn om jag var med. Så jag fick alltid vara med henne därinne, och dom tog det försiktigt. Hon brydde sig inte om nålar eller annan smärta, utan hon behövde bara känna att människorna inte klängde PÅ henne.
Hade dom velat använda munkorg hade jag absolut förstått det.

Inga andra hundar i vår ägo har har/har haft munkorg på sig hos vet. Det har aldrig behövts, och ingen veterinär har någonsin frågat heller.

Här är det munkorg på! Vår hund bev skrämd vid ett veterinärbesök som valp, och hugger odentlig! Så för allas säkerhet väntar vi ute inte i väntrummet. När vi går in är det munkorg på vid undersökning, vaccination m.m Vi tränar på att åka till vetrinären och är det tomt i väntrummet går vi in ochväntar lite innan vi åker hem. Vår vete tycker att det är bra så att vi ger hunden en möjlighet att lära sig att det inte är faligt.

Jag har hellre på munkorg på hunden än att köra utan. Varför riskera att de anställda blir bitna? En hund som har ont är inte alltid den trevliga söta och snälla hunden som annars ligger med barnen i soffan framför tvn..

Jag håller med.

Min hund kan bli en huggorm om det gör ont. Oftast gör ett veterinärbesök inte ont, men ibland så kan hon stressa upp sig och är det frågan om blodprov och en grov kanyl i ett smalt vinthundsben som sprattlar så kan det ju göra väldigt ont. Märker jag att hon är sprattlig så föreslår jag munkorg av två anledningar. För det första för att jag inte vill riskera att personalen blir biten även om jag tror att risken är minimal och för det andra för att hunden blir spak och slappnar av och då gör det heller inte ont.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 877
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 360
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 797
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 515
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka