munkorg hos vet??!!

Sv: munkorg hos vet??!!

Jag har aldrig varit med om det. Men mina hundar är väldigt små och väldigt lätthanterliga. Jag vet inte ens om de gör så små munkorgar?

Med nuvarande hundar går vi också till en veterinär vi känner. Hon har följt hundarna via min uppfödare sen de var valpar. Och hon vet hur de är mentalt. Så jag kan aldrig tänka mig att hon skulle känna sig nödgad att använda det.

Jag tror dock inte mina skulle lida direkt om det nu blev ett måste. De är som sagt väldigt lätta att ha och göra med. De skulle nog acceptera det med utan problem.

Jag har aldrig behövt ha munkorg på min då vi varit hos veterinären. Trots att veterinären klämt och hunden har pressats ganska mycket i vissa situationer. trots detta har veterinär aldrig nämnt något om munkorg. De flesta jag hört har inte harft munkorg vid veterinärbesök. Min hund har aldrig haft munkorg på sig i hela sitt liv och han är lätt att ha och göra med på bordet.
Skulle veterinären vilja ha dt på honom så är det ok.

Jag har aldrig varit med om det. Men mina hundar är väldigt små och väldigt lätthanterliga. Jag vet inte ens om de gör så små munkorgar?

Jo, de görs små munkorgar. Jag har sett minimunkorgar på djursjukhus. Men de minsta hundarna kanske man inte använder munkorg på så ofta som när det gäller större hundar, kanske är lite ovanligt att se små munkorgar då.

Skulle snarare säga tvärtom, min uppfattning är att det är de riktigt små hundarna som ofta förvandlas till små pirajor :angel: Det finns munkorgar för alla raser, även chichuahuor.

Inte tvingad men en gång när hunden hade väldigt ont i örat så fick han ha det på sig. Annars aldrig.

Om jag vill ha munkorg på den hund som kommer till kliniken och som jag som djursjukvårdare ska hantera, så sätter jag en munkorg på hunden. Har djurägaren något att invända mot det, blir jag misstänksam. Det är inte djurägarens sak att avgöra om jag ska riskera att bli biten eller inte.
Min erfarenhet är att det oftast är hundar där djurägaren säger "Den har aaaaaaaaaaldrig bitits" som hugger/försöker hugga sen. Jag riskerar inget. Osäkra och rädda hundar är värre än tuffa/aggressiva hundar, just för att de inte varnar lika tydligt utan bara hugger.

Jag ser inte munkorg som standard på nåt sätt, men jag tycker ofta att en hund som gruffar lite, blir lugnare av munkorgen. Som om den märker att den inte kan göra ngt och ger sig.

Jag håller helt med. Ofta är det djurägare som känner sig kränkta av att man vill ha munkorgen på. MEN det är jag som djursjukvårdare som blir biten när jag sitter under munne för att ta t.ex. blodprov. Jag förstår inte varför man blir kränkt som djurägare när man blir ombedd att ta på munkorg. Det måste ju vara trevligare än om veterinären eller sköterskan blir biten. Det skulle jag tycka var pinsamt som djurägare. Sen är det ju tyvärr så att många djurägare inte är så bra på att hålla sina hundar, eller att de är så välhanterade som många medbukare verkar ha sina hundar.

Skulle snarare säga tvärtom, min uppfattning är att det är de riktigt små hundarna som ofta förvandlas till små pirajor :angel: Det finns munkorgar för alla raser, även chichuahuor.

Ja så är det nog. Om inte munkorgarna passar så kan man använda gasbinda för att binda om munnen. (Funkar dock inte så bra på hundar utan näsa, typ mops).

labben har aldrig munkorg och jag har aldrig blivit ombedd att sätta på någon heller. men han är så snäll att han är dum. när det gäller schäfern beror det lite på situationen. är det jag som håller i henne behövs ingen, men är det vet som ska hantera henne på ett obehagligt sätt brukar jag vilja att de sätter på en munkorg.

*kl*

intressant att så många svarat...

har själv aldrig haft munkorg på ngng av mina.. ingen vet som sagt nått.. men kulle ngn vet komm in å kräva de utan att ens veta vad för hund de är.. bara för att tex lyssna på hjärta lungor mm då skulle jag nog gärna me om en annan vet. för en vet som är så osäker kan juh glöra mina hundar osäkra??!!

då jag har hundar som älskar att gå till farbror vet.. man får juh kel å gos å godis när man är färdig där juhe :D

så en osäker vet skulle inte jag vilja undersökte mina hundar.. nu har jag sån tur att jag har mina vet på kliniken. men skulle ngn av hundarna visa en endaste tendens till att vara rädda /aggressiva då åker munkorgen på..

lillskrutten frågade vi om han skulle ha munkorg på när de tömde var ur operationeärret, men de tyckte inte hon behövdes . han har vare här så mycket så jag kännr han så han fick vara uten.. satt helt stilla å brydde sig itne nämnvärt.. men matte kollade itne.. hon satt en bit bort å va kritvit i ansiktet... sprutor..:(

http://img.photobucket.com/albums/v290/zofine/jocke/Bild031.jpg

Vi har munkorg med oss, Arne är lite som han är med främlingar. Bits inte i normala fall, men en främling som sticks med nålar o ska klämma o känna på honom, då vet man aldrig ;-)
De har munkorg där, men den är för stor, så den hamnar liksom för långt upp i ansiktet. Vi har stl 0 i de svarta i nylon. Han hatar ha den på, men jag vill inte vara skyldig till ett bett på veterinären! :-D

*kl*

intressant att så många svarat...

har själv aldrig haft munkorg på ngng av mina.. ingen vet som sagt nått.. men kulle ngn vet komm in å kräva de utan att ens veta vad för hund de är.. bara för att tex lyssna på hjärta lungor mm då skulle jag nog gärna me om en annan vet. för en vet som är så osäker kan juh glöra mina hundar osäkra??!!

då jag har hundar som älskar att gå till farbror vet.. man får juh kel å gos å godis när man är färdig där juhe :D

så en osäker vet skulle inte jag vilja undersökte mina hundar.. nu har jag sån tur att jag har mina vet på kliniken. men skulle ngn av hundarna visa en endaste tendens till att vara rädda /aggressiva då åker munkorgen på..

lillskrutten frågade vi om han skulle ha munkorg på när de tömde var ur operationeärret, men de tyckte inte hon behövdes . han har vare här så mycket så jag kännr han så han fick vara uten.. satt helt stilla å brydde sig itne nämnvärt.. men matte kollade itne.. hon satt en bit bort å va kritvit i ansiktet... sprutor..:(

http://img.photobucket.com/albums/v290/zofine/jocke/Bild031.jpg
OJ,vad har hänt??:cry:(har inte läst hela tråden)
Men det kan ju vara så att veterinären har råkat ut för hundar som varit aggressiva eller rädda före innan du kom ditt med din.
Jag personligen skulle inte ta illa vid mig om vet bad mig ta på mun korg på min hund.Trots allt är jag där för att få hjälp med min hund.

bara la in bilden för att visa op såret. detta hände för ett tag sen halvår sen ungefär..

han fick extra skelett på en av halskotpelarna.. den fortsatte att växa ut åt sidan.. så vet opererade bort den.. förhoppningsvis så kommer den tine tillbaka.. ingen tendens till de än iaf... *peppar peppar*

vi hade ändå tur.. läkningen på våran skrutt har gått fort å bra.. fick bara tömma såret en gång. en annan hund som gjorde nästan samma op veckan före våran är fortfarande itne helt bra..

jag skulle inte ta illa vid mig .. men om en vet kommer in å ber mig sätta munkorg på min hund utan att förs känna av hur hunden är.. när han bara sk lyssna på lungor hjärta tex.. då vill ja ha en annan vet. för att om denna vet haft dåliga erfarenheter med aggressiva hundar vill inte jag att dennes osäkerhet smittar till mina hundar som är trevliga å glada å alltid vill pussa tant eller farbror vet..

Jag brukar (brukade, de djur jag jobbar med nu bits sällan) avgöra lite från fall till fall, hundar som visar tendenser till att kunna bli "irriterade" så sätter jag hellre på munkorg det gör att jag blir mer avslappnad och därmed även hunden. I vissa situationer är dock munkorg obligatorisk, till exempel om man har gett lugnande då en del av de preparat som används kan få hunden att glömma bort att den är tam (enkelt beskrivet) och många veterinärer blir bitna av just sederade hundar. Om jag ska göra något som kräver att jag måste ha ansiktet i riskområdet kan jag också snabbare välja munkorg än annars. Men jag sätter inte på munkorg rutinmässigt nej.

bara la in bilden för att visa op såret. detta hände för ett tag sen halvår sen ungefär..

han fick extra skelett på en av halskotpelarna.. den fortsatte att växa ut åt sidan.. så vet opererade bort den.. förhoppningsvis så kommer den tine tillbaka.. ingen tendens till de än iaf... *peppar peppar*

vi hade ändå tur.. läkningen på våran skrutt har gått fort å bra.. fick bara tömma såret en gång. en annan hund som gjorde nästan samma op veckan före våran är fortfarande itne helt bra..

jag skulle inte ta illa vid mig .. men om en vet kommer in å ber mig sätta munkorg på min hund utan att förs känna av hur hunden är.. när han bara sk lyssna på lungor hjärta tex.. då vill ja ha en annan vet. för att om denna vet haft dåliga erfarenheter med aggressiva hundar vill inte jag att dennes osäkerhet smittar till mina hundar som är trevliga å glada å alltid vill pussa tant eller farbror vet..
OOO.Jag trodde det var en olycka eller något.Skräm mig inte så!!
Ja,det kan jag hålla med om.Vet måste ju kunna läsa av hundarna,
annars är det ingen bra vet.

Vi har haft munkorg en gång på våran äldsta hund när hon skulle vaccineras. Någon månad innan hade hon fått åka in akut och fick en kortisonspruta med grov kanyl (?) och efter det är hon inte glad i sprutor kan jag säga... Den gången var pappa själv med henne hos veterinären och han ville ha munkrog på henne då han inte visste hur han skulle göra om hon skulle bli aggressiv mot vet. (vilket hon som tur var inte blev, visst morrade hon och försökte slinka undan, men inget mer). När jag eller mamma är med däremot har hon inte munkorg, och hon älskar vet. så länge det inte finns några sprutor i närheten ;)

fast det behöver inte bero på osäkerhet hos vet, utan helt enkelt ett "säkerhet före bekvämlighet"-tänk. tror dessutom inte att en normalt funtad hund blir osäker efter ett möte med en ängslig vet, så att kräva en ny verkar vara att ta i i överkant.

Bara en enda gång, vid en avlivning. Veterinären var tydligt rädd för hunden även efter att munkorgen satts på. Hunden uppförde sig utmärkt. Det bemötande var inte roligt. Jag har ingenting emot att hundarna får munkorg utan det som störde mig var hennes attityd.

Annars har jag inte behövt ha det, har visserligen haft en hund som tillslut räckte fram tassen frivilligt när hon såg en spruta... Men jag måste säga att jag var förvånad över att de ens föreslog att vi skulle ultraljuda hanen utan lugnande (eller korg). Han är nämligen sjövild av glädje vid hantering av främmande, men det gick utmärkt.
Han är ju rottis med, så han låter rätt rejält när det är något.

Bara en enda gång, vid en avlivning. Veterinären var tydligt rädd för hunden även efter att munkorgen satts på. Hunden uppförde sig utmärkt. Det bemötande var inte roligt. Jag har ingenting emot att hundarna får munkorg utan det som störde mig var hennes attityd.

Annars har jag inte behövt ha det, har visserligen haft en hund som tillslut räckte fram tassen frivilligt när hon såg en spruta... Men jag måste säga att jag var förvånad över att de ens föreslog att vi skulle ultraljuda hanen utan lugnande (eller korg). Han är nämligen sjövild av glädje vid hantering av främmande, men det gick utmärkt.
Han är ju rottis med, så han låter rätt rejält när det är något.

Men,hur kul är det då,behöva ha munkorg vid avling.:eek:
Det är ju jobbigt ändå,och så få en hund rädd vet på det. :crazy:

Om jag vill ha munkorg på den hund som kommer till kliniken och som jag som djursjukvårdare ska hantera, så sätter jag en munkorg på hunden. Har djurägaren något att invända mot det, blir jag misstänksam. Det är inte djurägarens sak att avgöra om jag ska riskera att bli biten eller inte.
Min erfarenhet är att det oftast är hundar där djurägaren säger "Den har aaaaaaaaaaldrig bitits" som hugger/försöker hugga sen. Jag riskerar inget. Osäkra och rädda hundar är värre än tuffa/aggressiva hundar, just för att de inte varnar lika tydligt utan bara hugger.

Jag ser inte munkorg som standard på nåt sätt, men jag tycker ofta att en hund som gruffar lite, blir lugnare av munkorgen. Som om den märker att den inte kan göra ngt och ger sig.

Håller med. Den ägaren som säger att "Lilla Fifi skulle aaaldrid bitas" är också den som står & säåger "Men lille Fifi då" när hundf-n far runt som en symaskin. :devil:

Förstår inte var problemet är. De får gärna sätta korg på mina hundar anytime om det gör att de känner sig säkrare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 877
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 360
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 797
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 515
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka