munkorg hos vet??!!

LadySara

Trådstartare
har prtat med många i min bekantskapskrest om detta.. av de jag pratat med har nästan alla varit tvungna att ha de på oavsett ras,

har själv aldrig nånsin haft munkorg på nån av våra, å sambon som haft ett antal hundar under sin uppväxt har heller aldrig haft munkorg på ngn. å jag kan lova de har blivit MÅNGA vet besök under åren.. i år är vi uppe i *hmm räkna* 6 st.. då förstår ni hur e varit. *suck*

så va har ni för erfarenheter?? har ni blivit tvingade att haft munkorg på era hundar??

Sv: munkorg hos vet??!!

Har aldrig blivit tvingad, men skulle självklart ta på en om vet. vill det. Min hund dör inte av att ha den på, och känner veten sig trygg med den på så ja!

Jag har aldrig haft hundkorg hos veterinären när vi har varit där med vår grabb. Han tycker det är superkul att gå dit, för då får han så mycket uppmärksamhet så han är verkligen på sitt bästa humör då:D

Däremot fick gammelgubben ha det när de skulle klippa hans klor. De gav honom lugnande, men ändå morrade han så för säkerhetsskull satte de munkorg på honom.

Annars har jag aldrig hört att man ska bli tvingad till det?!

de var många vet som tydligen vägrat behandla ja ens undersöka hundar utan att munkorgen är på..

Ytterst sällan jag använder munkorg o när det sker är det nästan alltid på djurägaren förslag.
PL

På den klinik jag jobbat på och på skolan åker munkorgen fram så fort hunden verkar rädd/osäker/aggressiv. Det finns ingen anledning att riskera att bli biten, hunden far inte illa av munkorgen så jag ser inte varför det skulle vara problem. Vissa ägare kan känna sig kränkta av att deras hund måste ha munkorg, men vore jag ägare skulle jag tycka att det var väldigt mycket jobbigare om min hund bet veterinären/sköterskan.

så va har ni för erfarenheter?? har ni blivit tvingade att haft munkorg på era hundar??
Aldrig. Nu har han iofs. bara varit där för röntgen, ögonlysning och vaccination, men nej, munkorg har det inte nämnts en stavelse om.

Valpis ääääääälskar f.ö. veterinären (och speciellt de söta sköterskorna som man ju kan pussa på...) och charmar alltid alla där. ;)

Jag har två schäfrar och aldrig har någon vet. krävt det, hittills iaf.!

Hittills har adrig någon krävt munkorg på Zaga, skull bli lite frågande om en veterinör ville ta på henne den faktiskt.

Men det beror ju på situationen också .

på vår gamla hund hade vi munkorg hos vet om de skulle klämma o känna mkt då han inte gillade att främmande människor klappade på honom. sen när han kom in mkt lärde de sig att det behövdes för säkerhets skull

på dvärgspetsen tror jag vi bara haft munkorg när han bröt benet och bitit pappa innan vi kom till vet, men då var det ju klart att han hade ont dock gjorde han inget väl hos vet.

Frågar alltid veterinären om de vill att hunden har korg på sig.

Har allltid med min egen korg o det är tränat hemma o så de känner sig bekväm o ha munkorgen.

Var o ögonlyste här för 2v sen o då fråga ja o dom vart jätte glada att man såg till deras säkerhet.
O de skulle gå o hämta en korg då sa jag bara har egen o dom verka så förvånade att man var så förberedd.

De ögonlyste då säger veterinären nu kommer han snart morra, då svara jag nej ingen fara han är inte ens spänd än så det är lugnt.

Så de tyckte det var kul sa dom efter att man kände sin hund o var
så noga med allt.

Jag skulle må dåligt om nån vart biten som ville hjälpa mig för min hund har ett problem som de ska lösa åt mig så det ser jag som en självklarhet o tänka på dom.

Jag har aldrig blivit ombedd att ta på munkorg, men skulle jag märka att hunden är osäker så hade jag nog gärna satt på en munkorg. Jag vill ha en god relation till min veterinär och tänker självklart på deras säkerhet.

Men generellt brukar jag faktiskt få beröm för att ha lätthanterliga djur, oavsett om det är mina hästar eller hundar. Jag har inte gjort något särskilt, men utsätter dem för många situationer så att de blir trygga även om det är lite obehagligt. Sist låg Fortune på röntgen i säkert en halvtimme utan lugnande och hon låg och sov, trots dön och springande människor.

Så då tror jag att veterinären känner av det och därför inte tänker så mycket på munkorg.

Har tyvärr varit en del hos Vet med min Chow Chow, tex
hos Distriktsveterinärerna, Djurkliniken här i stan, Strömsholms
Djursjukhus många många ggr och det är aldrig någon Vet
som velat ha munkorg på min hund. Enbart vid sedering då
för att man aldrig vet om en hund reagerar dåligt på
sederingen. Då har dom satt på munkorgen när hunden
somnat.

Vi har aldrig haft munkorg eller ens blivit frågade om vi kan ta på den. Det skulle inte behövas på våran hund heller då hon till 99% inte skulle få för sig att bita någon. Då skulle hon ha en tumör eller något i hjärnan och ändå behövas avlivas.

Vi har aldrig behövt ha munkorg på hunden, men jag förstår mycket väl veterinären som vill det om hunden verkar orolig eller visar aggressiva tendenser. Inte ens när vi vaccinerade pricken föreslog vet det, men hon fick en hundgodis (som hon fö. spottade ut, kräsen.. :p)

Om jag vill ha munkorg på den hund som kommer till kliniken och som jag som djursjukvårdare ska hantera, så sätter jag en munkorg på hunden. Har djurägaren något att invända mot det, blir jag misstänksam. Det är inte djurägarens sak att avgöra om jag ska riskera att bli biten eller inte.
Min erfarenhet är att det oftast är hundar där djurägaren säger "Den har aaaaaaaaaaldrig bitits" som hugger/försöker hugga sen. Jag riskerar inget. Osäkra och rädda hundar är värre än tuffa/aggressiva hundar, just för att de inte varnar lika tydligt utan bara hugger.

Jag ser inte munkorg som standard på nåt sätt, men jag tycker ofta att en hund som gruffar lite, blir lugnare av munkorgen. Som om den märker att den inte kan göra ngt och ger sig.

Jag har munkorg på Birk när jag ska till vet. Han är livrädd för vet. och vill inte att någon ska vara och klämma på honom.
Därför har jag munkorg, för skulle han bli tillräckligt trängd så skulle han kanske bita.

Jag skulle inte ha några problem om veterinären vill ha munkorg på mina hundar.

Det är deras jobb, och jag har full förståelse för att säkerheten går först!

Det spelar ju ingen roll hur mkt jag talar gott för att mina hundar är snälla och aldrig haft munkorg förr, det vet vi ju att det är många som säger.

Mina hundar har aldrig behövt ha det. Ingen som frågat om det heller.

På kliniken där jag är har vi ytterst sällan munkorg på vakna hundar (om inte djurägaren rekommenderar det) - dock sätter vi munkorg på de flesta hundar som fått lugnande, just för att de inte alltid vet vad de gör om de skulle vakna till.

På djursjukhuset jag var på i en vecka så tog de bara på munkorg om hunden visade lite tendens att bita till. Munkorgen användes inte på alla hundar men som sagt: de fick ha munkorg på sig då personalen kände att de kunde bli bitna. Dock så har dom munkorg på de som är nersövda av säkerheteskäl. Ibland tog ägaren med sig en egen munkorg, ibland fick personalen gå och hämta. De sa till innan att dom tar på en munkorg för sin egna säkerhet och när jag var där så protesterade ingen ägare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 877
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 360
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 797
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 515
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka