Sv: Mugg!!!!!

*knapplån*

Min häst har haft lite mugg (några små skorpor) i karleden på sitt vita bakben. Men jag får inte pilla/tvätta där. Hon bara sparkar... :( Hur gör jag?

Nu har hon på köpet fått ett sår på ballen och det skulle jag verkligen behöva tvätta och smörja på med någon salva eller liknande... Hur ska jag göra med det? :(

Alla dessa tillitsproblem sen vårt besök på en stor hästklinik för 3 år sen... :(

Går det inte att be en medhjälpare att lyfta ett av de andra benen medans du (så snabbt det går) gör det du måste på bakbenet?

Också att avleda med ngt gott har ibland fungerat för mig då jag haft ngn häst som blivit besvärad av en behandling.

Jag skulle kunna försöka få lite hjälp av en kompis...

sist vi försökte tvätta ett sår hon hade på ena bakbenet visade hon att hon kunde stå på ett ben ;)

Som tur är så sparkar hon inte mig, alla andra kickar hon mot. Men hon bara påpekar väldigt mkt att hon ogillar det jag gör/tänker göra..

Hyrde en häst i somras och han hade extremt mycket mugg, men alla hästar där han kom ifrån hade mugg så det var nog p.g.a deras lervälling till "hagar". :angel:
Hursomhelst, fick rådet att först rengöra försiktigt varje dag efter(speciellt efter ridtur) med mild grönsåpa, sen torka ordentligt och efter det smörja in med Helosan. Försvann efter 3½ vecka. :love:
Men han var ju iofs skimmel och hade problem överallt.. Stackars ponny.. :crazy:

menmen, sen har vi ju min sköthäst(halvblod med vita strumpor bak) som har mugg båda bak och ganska kraftig sådan. Hennes ägare tycker inte att man ska smörja med saker så jag fick rådet att bara rengöra ibland..
Har försökt med det men har inte lyckats få bukt med det.. Men hon är JÄMT skitig på bakhovarna och runt karleden :eek: man blir helt tokig, är det inte bajs så är det strö eller bara allmänt skitigt! :angel: dryyyygt:bump:

Lycka till! :bow:

våran nynköpta häst hade mugg, troligen av de blöta/leriga hagarna, har inte varit lätt att tvätta och att torka har inte ens varit att tänka på då det varit ben och häst överallt. Till en början så provade vi att tvätta med jodopax genom att hälla på det och sedan provat att gnida in det, men sen så sa nån att jodopax är canserframkallande så då provade vi med vinäger, men det sved tydligen så det va inte lätt att få det på plats, fick bråka varje gång:devil:

Läste sedan att skilli*g*r*d salvan hade hjälpt en gubbe med svår exem och så påstods det även att den hjälper mot svamp som tex uppkommit av för täta skor /strumpor.

När vi hade anv salvan i typ 4 dar eller va det nu va, så va i vilket fall som helst muggen borta och pållen va mkt nöjd när vi kletade på ett tunt lager varje kväll, rörde inte en fena blev sömnig i stället :D

jag har inte läst alla inlägg men vill komma med ett tips. för att förhindra uppkomst av mugg brukar jag smörja in från hov till knä 1 ggn i veckan med solrosolja. och jag klipper inte hovskägget. oljan stöter bort fukt och jag smörjer på morgonen då de fått stå inne över natten och torkat så jag inte stänger in nån fukt. detta funkar jätte bra och vi har hästar med mycket hovskägg.

Min häst hade lindrig mugg,så kom hovis och skulle sko,han sa åt mig att smörja hovtjära under hovarna för hästen hade början på strålröta.
Jag gjorde så och då försvann både mugg och strålröta.

Spola benen varje kväll och smörj med någon lätt uttorkande,fet salva på morgonen innan utsläpp.Man måste hålla rent från början..tvätta varje kväll!

kl

Hade vet.besök idag i ett annat ärende och då bad jag henne titta på muggen då hon ändå var där. Vet rådde att bada hästens ben med schampo med klorhexidin varannan dag. I förebyggande syfte kunde man bada friska hästars ben, tror hon sa 1-2 gånger i veckan (hade inte sovit på 25 timmar så jag reserverar mig för exakta svaret:angel:).

Sjävklart kom jag inte ihåg att säga att vi inte har vatten i stallet vintertid då spolspiltan fryser. Men är det nån här som vet hur man bär sig åt med denna tvätt om man inte har rinnande vatten? Vågar man verkligen bada hästens ben med detta, och hur fasen får man bort allting helt säkert? :o:crazy:

Har ni några bra tipps på att bli av med mugg?
Tror snart jag provat allt:confused:
Har redan provat med; helosan, blåspray, grönsåpa, jodopax, virkon, 4S, superbra, greipfrukttjärne extrakt, emu olja mm.

Det enda tipps jag inte provat än (kommer inte att göra heller) är diesel....
Några vettiga förslag?
Har 3 hästar med mugg.

Silver salva är kanon.
eller penicillin salva.
Jag har en frieser med mugg nu när jag börjat med detta är det mycke bättre..

Kolla in denna hemsida, nettans.com och titta på karledssalva. jag hade det på min häst som har haft problem med mugg länge! jag tvättade och höll smörjde på salvan.. sen va han bra efter nårga dagar! :) helt suverän!

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 525
Senast: Cilva
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 414
Senast: Och_Aye
·
H
Hästvård Hittar ingen bra tråd som svarar på mina problem, så jag hoppas detta bli rätt. Mitt sto (hlb/nf) har mugg i hö.fram, enda benet som...
2
Svar
25
· Visningar
2 229
Senast: Lindaslycka
·
Hästvård Mitt sto har fått något som liknar mugg (grått, grynigt) på tre av sina ben, de som är vita, det fjärde som är mörkt är inte drabbat...
Svar
10
· Visningar
1 312
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka