Nu är jag säkert alldeles för kritisk, men om du kämpar med kronisk mugg, har du funderat på att gå djupare än att smörja med salvor...??
Min häst går med eksemtäcke på sommaren, jag går och inventerar hagar i tid och otid efter giftiga växter, går igenom allt foder så att där inte finns konstiga ämnen som hon kanske inte tål, spolar ben på vintern och ser till att hon aldrig står blött osv osv. Allt enbart förebyggande för att slippa mugg.
Nu menar jag inte att jag är den perfekta hästägaren på något sätt, men jag orkade inte med allt med salvor och annat skit och satte mig ner och redde ut vad som kunde orsaka muggen. Som jag skrev i mitt andra svar i tråden finns det många anledningar och eftersom min häst på stora delar är opigmenterad så började jag där.
1. Hon får inte utsättas för stark sol. Eksemtäcke och mullapp är standard på sommaren numera.
2. Hon reagerar på växter, så jag tog reda på vilka växter det är möjligt att hon reagerar på och gick sedan och drog upp varenda in. Kvittar om de inte äter dem, de drar benen förbi dem.
3. Konstig mat. Jag slutade med alla färdigfoder efter att jag inte kunde reda ut vad de hade stoppat i, även om det var dyra müslifoder så insåg jag att hon mycket väl kan vara allergisk mot något sådant.
4. Sen är jag sjukt noga med ensilget också, kollar ängen innan så att växterna hon inte tål ensileras, då plockar jag bort dem.
Några av mina åtgärder och jag har INGEN mugg alls i år, trots en blöt sommar/höst. Innan dess har hon dessutom stått i HBG för utredning långa perioder.