Sv: Mugg!
Har tyvärr inte läst denna tråd på länge.
Hade ute veterinär två dagar efter att jag skrev sista inlägget. Det blev då konstaterat att det ej var lymfangit, vilket varken jag eller övriga hästägare i stallet trodde. Även min tränare tittade på det tidigare och sa heller att det inte var lymfangit. Men jag vill tacka för alla råd ang. detta!
Muggen är nu nästan helt bra. Tvättade som sagt med grönsåpa och vatten i början och sedan torkade jag torrt och använde torskleverolja på veterinärsinrådan. Vill bara tillägga att jag haft tel. kontakt med vet. ett antal ggr.
Nu smörjer jag bara med torskleverolja och ser till att hålla rent och torrt i karleden. Det enda som finns kvar är en liten liten liten sårskorpa i mitten av karleden, samt allt hår som är borta då, men det är ju inte mugg.
Däremot så vet vi inte vad det är för fel på hästen. Antagligen så har hon lekt i hagen och vrickat sig alternativt en lätt överansträngning. Hon var klockren på böjproven så ngn. kotledsinflammation är det inte heller. Inte heller en senskada då hon ej reagerar på tryck och inte är så svullen.
Hon fick en antiinflammatorisk spruta i halsen, ordinerad sjukhage i 10-12 dgr. samt skritt varje dag. Sen återbesök. Är hon inte bättre då ska vi in till klinik och ta ett ultraljud på senan varje fall.
Men som det ser ut nu (efter 10 dgr.) så har svullnaden gått ner, framförallt den i hovleden, nu är det lite kvar runt kotan. Hon är inte varm längre och är VÄLDIGT pigg och glad. Och vet. kommer i början av nästa vecka, så då får vi se hur det går.
nu blev det lite "off topic" men jag kände att jag behövde skriva av mig lite, känns väldigt jobbigt att inte veta exakt vad som är/varit fel.
Vill bara tacka för alla tips och huskurer om mugg! Och kan då själv tipsa om grönsåpa samt torskleveroljan samt öronmedlet för hund (fusidin comp? ngt. liknande)