Sv: Mugg!

Upptäckte i helgen att min häst har fått mugg!
Inte kul...är det någon som vet nåt som funkar bra mot det!
Förra gången hon hade läste jag i en bok att man kan tvätta benet med mild tvål, torka så gott det går och sen på med potatismjöl och linda sen benet! Över natten då!
Och det funkar perfekt!!!
Men tänkte om det finns nåt annat bra knep!

Här kommer ytterligare ett tips som tydligen ska vara väldigt effektivt och billigt! Pressa en vitlöksklyfta i lite olivolja och smörj på, har inte testat det själv men det låter logiskt med tanke på att vitlök är starkt antiseptisk.
Smörjer som jag tidigare nämnt med silversalva efter en kortison kur och det verkar faktiskt som om det skulle ge med sig. :banana:

Hej.
Min häst har precis samma.Det ända som har hjälpt är salva från veterinären. Så jag tycker att du ska ringa till dom.
mvh. Frida

ring veterinären, låter som början på lymfagit.
då skriver säkert veterinären ut en salva med cortison i.. kanske även behöver ge pencillin.

lymfangit är allvarligt och behövs behandlas så tidigt som möjligt,

lycka till

Har tyvärr inte läst denna tråd på länge.

Hade ute veterinär två dagar efter att jag skrev sista inlägget. Det blev då konstaterat att det ej var lymfangit, vilket varken jag eller övriga hästägare i stallet trodde. Även min tränare tittade på det tidigare och sa heller att det inte var lymfangit. Men jag vill tacka för alla råd ang. detta!

Muggen är nu nästan helt bra. Tvättade som sagt med grönsåpa och vatten i början och sedan torkade jag torrt och använde torskleverolja på veterinärsinrådan. Vill bara tillägga att jag haft tel. kontakt med vet. ett antal ggr.
Nu smörjer jag bara med torskleverolja och ser till att hålla rent och torrt i karleden. Det enda som finns kvar är en liten liten liten sårskorpa i mitten av karleden, samt allt hår som är borta då, men det är ju inte mugg.

Däremot så vet vi inte vad det är för fel på hästen. Antagligen så har hon lekt i hagen och vrickat sig alternativt en lätt överansträngning. Hon var klockren på böjproven så ngn. kotledsinflammation är det inte heller. Inte heller en senskada då hon ej reagerar på tryck och inte är så svullen.
Hon fick en antiinflammatorisk spruta i halsen, ordinerad sjukhage i 10-12 dgr. samt skritt varje dag. Sen återbesök. Är hon inte bättre då ska vi in till klinik och ta ett ultraljud på senan varje fall.

Men som det ser ut nu (efter 10 dgr.) så har svullnaden gått ner, framförallt den i hovleden, nu är det lite kvar runt kotan. Hon är inte varm längre och är VÄLDIGT pigg och glad. Och vet. kommer i början av nästa vecka, så då får vi se hur det går.

nu blev det lite "off topic" men jag kände att jag behövde skriva av mig lite, känns väldigt jobbigt att inte veta exakt vad som är/varit fel.
Vill bara tacka för alla tips och huskurer om mugg! Och kan då själv tipsa om grönsåpa samt torskleveroljan samt öronmedlet för hund (fusidin comp? ngt. liknande)

Hej Hej

Min pålla har oxå en förmåga att dra på sej all skit som går..

Hon får så svår mugg ibland att benen svullnar opp och blir dubbelt så tjocka...

Nu har vi som tur e klarat oss från det.

1. Tvätta alltid av benen med vatten och såpa om hästen är lerig innan den går in för natten

2. Ha på helosan och gnugga försiktigt bort skorpor.

3. Linda med jodopaxomslag

4. Om möjligheten finns så är det jättebra om man ibörjan även gör omslag när de är ute,,,,

5. När lleran kommer så måste de vara lindade i hagen när de har så pass krafftig mugg...

annars går det aldrig bort:crazy:

Det finns en jättebra salva att ha på sedan *tips från min vetr som avgudar salvan* när benen är torra.. silversalva heter den...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 183
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
833
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 884
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka