Mugg eller allergi????

Sv: Mugg eller allergi????

Det är väl all salva som gör att det ser fint ut.
Karlederna är inte granna

Vet inte heller ang hovarna men kanske om mkt vätska går neråt efter svullnaden:confused: Bara vild gissning. I så fall finns det nog på mörka med men det syns ju nte lika väl.

Tycker också det ser mkt bättre ut:idea: Inte bra men bättre. Det borde vara bra att gå och få cirkulation?

Vilket grejande, ni borde få medalj båda två:bow:

Klev upp 7.30 o är färdig med morgonbestyren nu:crazy:

Satte på stoet "ballongbandaget" oxå, men hon är där o pillar:crazy:
det som är bra med dem är att man kan leda dem i solen. Hade stora bekymmer häromdagen med det. Fick stanna i skuggan o hoppas på att ngt moln skulle skymma den ett tag.

Vilken härlig semester jag har:banana::D
Munkorgen är inte populär- står o hänger bara- bra!
Måste ringa DV på måndag o ta blodprov på henne med.
Det är en ganska stor yta som är drabbad på ett ben på henne med, men ser inte alls lika illa ut.

Undrar varför inga andra Vet. rekommenderar klorhexidinspray, utan Virkon.

Glömde att KB sa att det är här en brännskada, vilket fick mig att tänka på stoet som får mugg varje sommar.
Har satt på tjärsalva eller dyl. o vips har det exploderat- därav har jag fått för mig att bakterierna sprids i salvan.
Nu är det nog inte så, utan solen har gjort så att salvan kokar- vilket har ökat på brännskadorna ytterligare.

Tycker nog att salvan biter:banana: men i ytterkanterna på nekrosen är det en tjock skorpa som inte verkar vilja släppa.

Nu är stoet tjock på sitt framben o det ser inte riktigt likadant ut.
Har tagit blodprov, men ska åka in med henne efter att KB´s sem. är slut.

Vill tillägga att han fortfarande blir apatisk när munkorgen åker på. Han ser det som ngt slags straff o bara står o hänger.

Men tänk själv att stå där över all den goda maten -och inte kunna äta...:( Men han förstår nog att det är för att du vill hans bästa och för att han ska bli bra:idea:

Tycker mig se på avföringen o även benen att han är bättre sen han inte fått stoppa i sig ngt grönt alls.
De går mer eller mindre på jord, men när urvalet är minimalt så tuggar han i sig vad skit som helst.

Min karl kallar honom för Hannibal:devil:

Det är en stor skilland på rotsystemen mellan vitklöver och alsike/rödklöver. Alsike och rödklöver har en lång "pålrot". Ser ut som en tunn morot ungefär ;) Dom växer också i tuva, dvs stjälkarna utgår från en punkt vid marken.

Vitklövern däremot växer med utlöpare ovan mark. Den har ingen pålrot och växer inte i tuva. Om du tar tag i en vitklöverplanta och drar upp den så märker du att den växer i hela vallen (den har flera fästpunkter i marken). Drar du i en alsike- eller rödklöver bör du bara få upp en stor rot.

Har inte koll på de "icke-kommersiella" klöversorterna dock.

Idag hade jag min vet ute för att ta bort vargtanden på Birka. Jag berättade om din häst och hon var direkt på det klara med fotosenciviten + förhöjd levervärden, (det är den vet som rek till KB).
Då berättade hon att hon varit med och behandla en häst inte långt härifrån med exakt samma händelse förlopp som med din valack. Det måste vararätt ovanligt trots allt. Det var många inblandade i det fallet, även KB + uppsala och "min" distriktare + en annan vet.
Hon har för sig att dem kom fram till vad det var hennes häst hade men mindes inte. Vet att dem bytte hag i alla fall. Den hade bara som din påsina vita ben, bruna förövrigt.
Jag fick ägarens nr, om du vill kan jag ringa och fråga om/vad de kom fram till som hade utlöst förgiftningen.

Självklart vill jag veta hur deras teorier gick.

Ring dem nu!!!:devil::p:bow:

Jag ska ringa, men sitter i tel på jobbet nu, sedan har jag en del att göra...men ska försöka idag. Återkommer.

Vet att dem bytte hag i alla fall. Den hade bara som din påsina vita ben, bruna förövrigt.
Mina blev ju bättre av hagbyte, men definitivt inte bra.

Levervärdet måste vara OK innan de äter gräs igen.

Är det någon som vet huruvida klorofyllinnehållet skiljer sig mellan gräs, nyskördat hö o fjolårshö?

Har pratat med henne, men blev inte klokare.

Dem tror att det var alsikeklövern, inga andra hästar i samma hage drabbades. Den var lika dålig som din, och hon fick heller väldigt lite hjälp i början då det verkar som om ingen riktigt känner till detta. Hon har hört talas om en häst till som drabbats.

Han hade inte förhöjde levervärden från början, men fick senare oc hdet visade sig vara pga kortisonet.

Tydligen så blommar alsiken i juli, och då är det ju oftast mest sol, fast i år kan man ju räkna soldagarna, hennes insjuknade i slutet på juli, och hon började kunna rida i november...:crazy:

Detta var två sedan, hon vågar inte släppa på bete, och skyddar hästen från sol.

Jag var lite skeptisk till att ge cortison för svullnaden initialt pga fångrisken.

Nu kunde man dock inte ge både det o Finadyne.
Vet. valde att få ner tempen.

Förrsten har digitalpulsen försvunnit. Har ständig koll på hovarna iom fångesten.:crazy:

Såg ikväll att båda har som långa revor i kronranden- längs det vita:eek:
Antagligen kommer de att få fula störningar i horntillväxten.
Stoet haft nog problem med just den vita plattfoten:crazy:
annars ser benen mkt bättre ut.

Hej!

Nu har jag rakat min häst där raspen och muggen sitter. (Du vet vi pm:ade). Jag tog på Salsyvase och fick bort alla förhårdnader (med gummihandske). Därefter tog jag lite bakteriedödande och baddade på. Jag smörjde bara med lite cortisonsalva precis där det är som värst. Nu ser det kanonfint ut och ny fräsch hud kommer under! Du hade helt rätt med rakningen, det satt ju massor med gegga i pälsen även om den var kort. Svampen och bakterierna verkar ju greppa tag om minsta lilla...

Nu har solen gått ned och blåser ganska bra så jag hoppas det får chans att torka upp nu. Men min fråga, vad ska jag göra för att skydda mot solen (förutom att ha dem inne hela dagarna)? Om jag smörjar på massor klet blir det ju bara geggigt igen... Ska jag testa barnens solskydd som man sprejar på (och som sjunker in bra) kanske...?

om den inte har rasp kan du ju hitta på ngn lösning med luftiga skydd, med lakan som hänger ner.
Någon form av solskydd bara. tunn linda.....

Solskyddscreme!
KB sa att det inte fick innehålla ett ämne, som jag inte kommer ihåg vad det hette. vaba taba......:confused::confused:
det skulle stå på innehållsdeklarationen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka