Mugg eller allergi????

Sv: Mugg eller allergi????

...sökte på alsike och det odlas ju, b l a vallfröodling. Man lär så länge man lever...

Okej, tack. Har varit ute och kollat nu och det är vitklöver jag har i hagarna.
Alsike ser ut som vitklöver innan det har mognat. Är vit i början.

skulle nog ta ett blodprov- för att kunna avfärda det.
Kan du fota benen?

Senast ändrad:

Om jag har fattat det hela rätt så växer det blad på stjälken på alsike men inte på vitklövern. Jag ska gå ut och fota benet, det andra har inget och pm:ar dig.

Alsikeklöver är mer lik rödklöver i växtsättet än vitklöver i mina trakter i alla fall. En vissen Alsikeblomma är brun som en rödklöverblomma.

Alsike saknar rödklöverns och vitklöverns vita V på bladet. Dock saknar också skogsklövern det vita V:et, så en rosa vit kraftig klöver utan V på bladen behöver inte vara Alsikeklöver. Skogsklövern växer dock inte lika rakt som Alsike och heter zickzackklöver på engelska. HH

Alsikeklöver är mer lik rödklöver i växtsättet än vitklöver i mina trakter i alla fall. En vissen Alsikeblomma är brun som en rödklöverblomma.

Alsike saknar rödklöverns och vitklöverns vita V på bladet. Dock saknar också skogsklövern det vita V:et, så en rosa vit kraftig klöver utan V på bladen behöver inte vara Alsikeklöver. Skogsklövern växer dock inte lika rakt som Alsike och heter zickzackklöver på engelska. HH

Går det inte att skilja klöversorterna åt på bladformen? Jag tycker arr alsikeklövers blad verakr spetsigare än tex vitklöverns? Sedan undrar jag om jag har förstått detta rätt. Är det bara farligt att äta bla alsikeklöver för hästar med vita partier? Om hästen är helt brun är det i så fall ofarligt?

Är det bara farligt att äta bla alsikeklöver för hästar med vita partier? Om hästen är helt brun är det i så fall ofarligt?

Nej tyvärr är det nog inte så enkelt. Leverskada kan uppkomma ändå men då måste hästen äta mkt alsike länge. Läs här;
http://www.nwhorsesource.com/artman/publish/magazine_archive/article_3582.php

Det som står om rödklöver i denna text är dock inte applicerbart på Sverige. De flesta verkar ense om att det är en svamp på rödklövern som kan ge förgiftning och denna svamp har jag inte sett att man påträffat hos oss. HH

Tack för svaret. Jag har läst sidan. Det känns som om jag ska ta med mig floran och gå ut och kolla i hagarna. Jag vet att jag har sett rosa klöver här men kommer inte ihåg var. (Man slutar aldrig att oroa sig. Jag hade just plockat bort alla äpplen i hagen innan min lilla fånghäst får syn på dem.)

Provsvaren var mindre roliga.
Hade GT 2,7 , men hon sa att det kan skilja på labbens utrustning.
sen gick de på gräs tills för x antal dagar sen- efter det förra provet.
De andra värdena låg bra. Albumin o gulsot.

Blir det inte bättre måste leverbiopsi tas.

Sen fanns det både staffar o colibakterier:crazy:
Coli låg dock på ytan.
Det fanns då i karlederna o ska behandlas med salva mot båda sorterna.
en infektion är alltså på G.

Ska tvättas på de geggiga områdena o smörjas där x2
Fick endast en yttepyttetub med salva 15 g. får åka till annan ort imorgon o hämta fler..
Den hårdpressade bomullen var stenhård- skit oxå. Ska ha mjuk sdn.
Hittade den där klorhexidinsprayen på en djurfoderbutik.

Så så bra hade jag skött det:mad: Visste att det var för bra för att vara sant. har alltid otur- varav pessimismen:crazy:

hästen har valt själv att stå inne vid solsken. Jag känner min häst så pass bra att jag vet att han gör det av en anledning.
menar att även om pigmenterad hud inte är UV-känslig så finns det där ämnet även där- är kanske ute med cykeln nu:angel:
har haft exemtäckesöverdelen på idag o mössa med lapp över nosen- lite vitt där.
DET var iallafall order från vet. bossen.:D

Senast ändrad:

Då måste jag säga att din häst är en hjälte,:love: för har de staffar så brukar det göra jätteont och de mest snälla hästarna kan bli väldigt svårhanterliga.

Hoppas du slipper att göra en biopsi, och när jag läser din tråd, så känns det bra att jag mot "folks" bättre vetande, har mina hästar inne dagtid på sommaren när det är varmt, de går även in på nätterna om det är mycket insekter i farten. Mao så är dem inne mer på sommaren än på vintern.....

Han är verkligen jätteduktig.
tror ändå att han på ngt sätt vet att jag vill hans bästa- trots tortyren.
Man ser på honom att han biter ihop.
När jag spolar gör det tydligen mest ont- av vanligt vatten alltså.

har ju sagt att de ska lindas in i bomull o stå på box 23 h./ dygn:D

*KL*
Kan ngn PM:a mig var jag kan hitta ej ihoppressad bomull????
Till imorgon!!!:)

Vill göra ett tillägg om trimsulfa.
min DV gav "dubbel" dos.
KB sa att den har så kort halveringstid så det måste ges 2 ggr/dag, annars är det halv dos.

*jag är ju halvt dement o minnet flashar tillbaka ibland*:angel:
Sa igår att jag skulle ha behövt en bandspelare.

När man är rejält oroad eller svimmfärdig- hör man inte häften av vad veterinären säger- Kom ihåg det ni blivande veterinärer:idea::devil:

Pratade länge per tel. med henne idag o hade en kamrat som lyssnade- för att kopiera minnet.:angel:

visst ja:idea: giftiga växter kan ge skador genom hudkontakt oxå.

Senast ändrad:

Kan du använda vadd i stället?

Annars får du köpa den bredaste bomullen på apoteket, (inte den på rulle, för jag misstänker att det är den ihoppressade du menar) och skarva.

Varför kan du inte ha den bomullen på rulle, blir det för hårt då?
Kanske kan du använda den ihoppressade bomullen som "padd" och lägga apoteksbomullen eller vadd under, närmast benet.

Nackdelen med vadd är kanske att det blir varmare, jag vet inte.

Menar du den stora rullen från apoteket, med bomull. Den brukar inte vara så hård? Vi har sån i stallet och den är inte hård, undrar om det är samma? Den är inte tjock men mjuk man får nog ta två lager för att få tjockt och fluffigt.

Du har nog en klok häst, de brukar veta att människor hjälper dem när det är besvärligt, fast det gör ont när man håller på. Märkligt men så är det. Eller kanske bara helt enkelt bra erfarenheter av att det är så, människor ordnar upp saker och vill väl,
(i motsats till vad dom tror som tycker hästen ser oss som rovdjur:rofl:)

Senast ändrad av en moderator:

Apotekaren hade beställt bara den pressade bomullen o 100g förpackningar. hon trodde att den var bra.:crazy:
ska till FL´s trakter idag o hämta mer salva o leta rätt på vanlig bomull.

Har idag satt på mjuk lakansväv o fäst med silvertejp- bara som solskydd.Det är torrt nu, o paddar bara till natten för att förhindra bajs att komma in.
Har tagit ett för mig radikalt beslut idag- satte på den där hemska munkorgen.
Han petar nog i sig sånt som han inte skulle äta i vanliga fall- gluffso;)
Han försöker på alla vis att få av sig den o fnyser.

Idag var det jobbigt att hitta skuggiga partier att leda honom på.
fick gå 3 ggr upp o ner för en långdragen backe.
Kanske man går ner några hg på kuppen:rofl:

ska fota ikväll så ni får se hur ett hudlöst ben ser ut.

Senast ändrad:

Här kommer dem- bilderna.
Om ngn undrar får han Garamycinkräm mot infektionen.

Vid kvällspromenaden behövde jag inte smacka en enda gång. Tror att han tycker att hans "Ballongbandage" är sköna- min uppfinning som det ska tas patent på;)

Vet inte hur jag fotade,det blev spegelvänt eller så. Filmade ju upp o ner på Globen:o men han har inte bockhovar som det ser ut som:confused:
http://i57.photobucket.com/albums/g212/b535182/Foto0107.jpg
http://i57.photobucket.com/albums/g212/b535182/Foto0109.jpg
http://i57.photobucket.com/albums/g212/b535182/Foto0110.jpg
http://i57.photobucket.com/albums/g212/b535182/Foto0110.jpg
http://i57.photobucket.com/albums/g212/b535182/Foto0111.jpg
Den sista bilden är för att han hade digitalpuls. Förvisso svag, men det finns ngt som heter förgiftningsfång.
Fattas bara det:eek:

En fråga!
Kan vita hovar bli påverkade oxå?
tycker mig se blödningar upptill.

Vet inget ang hovarna, men jag hade förväntat mig att det skulle se mycket värre ut, så jag är positivt överraskad trots allt.

Han borde tycka det är skönt att komma ut och gå, och jag förstår att det måste vara jobbigt att sätta på betesmasken, men ibland har man ju inget val.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka