Mugg eller allergi????

Sv: Mugg eller allergi????

Nu är vi hemma:)
Diagnosen som ställts här var korrekt:bow:

Hon skrev upp hela anamnesen.
Tog blod och bakt. prov.

Hon tyckte att det såg fint ut efter rådande förhållande.
Sa att jag hade skött det mkt väl:banana:
Jag tyckte att det luktade om hö. ben, vilket det inte har gjort tidigare.

Det gula var inte bakterier utan normalt. däremot trivs bakterierna i det- Mumma för dem sa hon.
Det vita på köttet var döda hudceller.

Jag hade gjort rätt i att smörja med Idomin/Helosan o ej exponera det för UV-ljus.
Jag skulle skaffa klorhexidinspray o bara tvätta med Hibiscrub om det blir infekterat.
Han ska ledas utan bandage= läggas om oftare än nu.
Har köpt en rulle som ser ut som absorbtionförband i häststorlek- kanonbra.
Svårt att få kompresser att inte kana ner.

Idag ska han tvättas med hibiscrub(eftersom jag ej har sprayen) låta det sitta medan vi går en 30 min. promenad o sen skölja, smörja o lägga nytt förband.

Blodvärden/ levervärden ska kollas regelbundet.
inte förrän han har normala värden får han äta gräs.
hagen där han insjuknade är ett big NO NO.

När huden har släppt ska det läka på ca. 3 veckor- såvida inte det blir infekterat.

Hon tvivlade inte alls på att han skulle bli helt bra:banana:
Får provsvaren redan i morgon.:bow:
.

Å vad han skötte sig fint:love:- supersnäll o välhanterad:cool:
Han är trygg o gör allt för lite godis.

måste ta samma prov på min andra.

Måste återigen tacka ALLA :bow:
Både för vetenskaplig och erfarenhetsmässig kunskap o för allt stöd härifrån.
Tack än en gång:love:
Thrillern är inte slut, men nu tror jag att det finns gott hopp om bättring.
Kramar / Axel

Har tänkt så på er!!

Jag tycker att det låter riktigt hoppfullt, men du har några veckor framför dig med mycket jobb.

Fy, vad jobbigt med hagen......du har lite att fundera över nu.

Glömde en sak:angel:

Hon menade att febertoppen kunde bero på hög smärta.

tilläggsparentes.
Domosedan kontraindicerar bara med sulfa via sprutor- kan ge hjärtstilllestånd.

Senast ändrad:

:bow::bow::bow::bow::bow:

Härligt att du fick experthjälp och att han troligtvis blir bra!

(Glöm inte att skriva hur det går i fortsättningen också bara;))

Vad skönt för er att äntligen veta. Jag måste erkänna att jag är lite impad av många av bukefalisternas kunskaper inom området:bow:

*KL*
Kan inte tacka tillbaka hela tiden:angel:, MEN
En anonym Bukare med nicket Zachary gjorde det hela möjligt att få åka hem till KB- fast Z. är i GB. Involverade halva Englands kompetens oxå.
Det var länge sen jag älskade människor mer än djuren- nåja- lika mycket:D

Vad härligt:bow::banana:
Ge Bosse en extra morot från mej:d

Och säger som du och andra, vilken fantastisk kompetens det finns här:bow::bow::bow:

Zachary Du borde få medalj :bow:

Nu är du värd ett glas vin :) och rikta in dig på spinoff och RKtråden så kan vi skåla och diskutera hela natten !!!

:love: ge hästarna morötter från mig !

Axel, jag glömde fråga: Det här med att hästarna svullnat också på ett svart ben, vad sa KB om det?

Återigen, vilken tur att du fått hjälp. :bow:

Kan ej svara ordagrannt, men iom att de fortfarande åt gräs så fortsatte processen. Levern kunde inte bryta ner klorofyllet i vanligt gräs- inte bara klövret.
Han är Ok fram nu o stoet är inte svullen i ngt ben.

Hon sa även att just här i Mälardalen så är det ca. 12 fall varje sommar som har detta.
Kan tro att det bara är cirkus 10% av alla fall som kommer till henne o som får rätt diagnos.
Blir mörkrädd om fler Veterinärer behandlar det som "vanlig" mugg o rasp o ska pilla.

det var bra artiklar i sista Ridsport om giftiga växter o dess påverkan.
Det stod nu inte att Alsikeklövret i förlängningen kan ge vävnadsdöd.

Har inte några andra giftiga växter i mina hagar- vad jag kunde se.

Senast ändrad:

Ska berätta detta för DV o de kan kanske fortare kan sätta in rätt behandling på andra drabbade hästar.
OM ett leverprov hade tagits på en gång, inte gått i samma hage, tagits bort från allt gräs o heller inte utsatts för UV-ljus alls- hade det kanske inte behövt gå så långt.
Men hur ska man veta:confused:

Hade jag inte fått hjälp härifrån hade det nog varit betydligt värre- om det nu kan bli det.:eek:

Ska även ringa ATG-kliniken, fast han verkade inte lika mottaglig, utan visste minsann bättre:devil:
Får väl be att han tar kontakt med KB istället.

Larsdotter på SLU har gått med KB några månader o lärt sig:bow:

Jag hade inte tänkt att ta upp detta, men jag blev så himla förskräckt.:eek:

Strasserbossen här PM:ade mig o menade att det var på grund av hästens hovform o skor som han fick detta av.
Trodde först att hon inte hade läst hela tråden om fallbeskrivningen.

Men jo- hästen fick sin leverförgiftning av cirkulationsstörningar i hovarna.:rofl:

ville bara varna de med mindre erfarenhet.

Läste denna tråden nu. Skönt att det verkar ordna sig!

Skulle vilja varna för alsikeklöver! Det är för övrigt inte helt lätt att se att det är alsikeklöver man har i sin hage. Jag själv trodde vid det tillfälle min häst blev sjuk för några år sedan att det var ovanligt mycket vitklöver detta år. Med en Flora i handen och på jakt efter farliga växter kom jag snabbt på att det var fullkomlig explosion av Alsikeklöver i hagen.

Min häst fick plötsligt neurologiska symptom, blev vinglig, ramlade ihop i ett karampanfall rakt över ryggen (likt Penicillinchock) Otäckt att se. Sedan var hon som vanligt igen. Hade mugg på sina vita ben. Jag tog blodprover vilka visade mycket höga levervärden. Jag tog också blodprov på de andra hästarna i hagen vilka inte hade symptom. Deras levervärden var lika höga!

Efter detta letade jag alltså tänkbara orsaker bland växter i hagen och behövde ju som sagt inte fundera länge.....

Jag tog omedelbart bort hästarna från denna hage. Symptomen försvann så gott som på en gång och levervärdena normaliserades sedan på ett par månader och blev helt normala.

Nu kontrollerar jag alltid klövern om det är mycket klöver i en hage.

Nu blir jag livrädd!

Min häst har ju mugg och rasp, som iofs har blivit bättre men när jag skulle lasta honom i transporten missade han liksom öppningen och gick på mig, lite vinglig liksom. Engångsföreteelse eller pga av klöver i hagen???? Ska flytta dem till en annan hage idag:confused:

För övrigt pigg och fräsch och den andra hästen visar inga symptom.

Kan någon förklara skillnaden vitklöver/alsike igen? Vad ska jag leta efter?

Kanske ska jag ta ett blodprov...........

Läs igenom tråden, det finns länkar till bilder som visar och förklarar skillnaden på de olika klöversorterna. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat

Tillbaka