Mugg eller allergi????

Sv: Mugg eller allergi????

Är det som skärsår?!
Gick hästen på bete när detta hände?
En i stallets häst har väldigt snarlika sår på benen. Kan ju ha något med betet att göra!!

Är det som skärsår?!
Gick hästen på bete när detta hände?
En i stallets häst har väldigt snarlika sår på benen. Kan ju ha något med betet att göra!!

Svar-JA på alla frågor.
KL

Tänkte här nu på morgonen på vad som hade kunnat hända om jag inte hade fått alla kloka råd härifrån.:bow:
hästen hade troligen fått en infektion i hela kroppen iom råden från ATG-kliniken- att inte byta bandage oftare än var 3:e dag.

Även en fortgående process på de vita områdena, plus värre leverskador.

Är oändligt tacksam!!!!

Senast ändrad:

Kul att höra att det går åt rätt håll för er.:) Trodde min höll på att få tillbaks sina problem för tre veckor sen, men det verkar som att det var vanlig mugg för nu är allt borta. Såg framför mig en lång höst på kliniken.... Håller tummen för att dina blir helt bra snart !

Antar att du fick ångest:eek:

Jag har numera både Fångest o muggest;)
blodprov taget nu- får svar i morgon.

Dv har ju inte sett benen på länge o tyckte att hela han såg fin ut, men tillade- Du får nog bara ge honom hö:rofl:

Han får ju bara det:confused: Gluffso:d
Friskhetstecken.
Kör oxå med "lillasyster"- vallar runt o ska ha alla högar.

Senast ändrad:

Hejsan!
Har läst en del här i tråden och skulle vilja berätta våran historia..
Min ena häst [20-årig ponny, korsn. russ-fjording]har varit dålig ett par veckor nu. Började med att hon var hängig, stod mest i vindskyddet och hängde. Ett par dar senare upptäckte jag en knöl vid armbågen som varade. Hon hade även feber. Vet. var ute å ordinerade sulfa [hippotrim]. Men febern blev inte just bättre, utan det fortsatte att gå upp å ner. [Som lägst nu de här två veckorna har tempen varit nere på 38.1 och som högst 40.5] Knölen minskade dock i takt med att varet kom ut även om den ännu inte försvunnit.
Detta är en ponny som i vanliga fall ÄTER ALLT! Inte ett strå får ligga kvar! Å hö totalratar hon nu å plockar endst lite i kraft å luzernblandningen. :confused:
Vet. nya teori var nu att det var fästingorsakat, erlischias.
Så han sprutade henne mot det, men febern kvarstod. Han bytte preparat.. och febern kvarstod. :confused: Då beslutade han att sluta spruta henne fram tills vi fått svaren på blodproven. Så i två dagar nu har hon bara fått magnecyl.

Idag kom provsvaren.. leverproblem!
* Alkalisk fosfatat 26,3 [Normalt upp till 7.4]
* Gamma GT 1.4 [Normalt upp till 0.9]
Plus att hon har nedsatt mängd vita blodkroppar.
SUPERTACKSAM FÖR ALLA TANKAR & IDEER OM VAD DETTA KAN VARA Å BERO PÅ!!
Å ursäktar samtidigt för lååångt inlägg å för 'lånandet av tråd'! :angel:
Kan tillägga oxå att hon inte riktigt fällt sin vinterpäls heller.. vilket ju oxå kan tyda på att hon 'haft nåt i kroppen ett tag'..

Den här tråden är så lång o gammal.
Gör en ny tråd o du får nog mer svar.

Kan man säga. :crazy: Men de glädjer mig att du fått hjälp och att det går åt rätt håll. :bump:Bra att folk får upp ögonen för allvarligare hudproblem och att inte allt klassas som mugg numera.

Det är ruggigt om det felbehandlas. Det kan vara ren tortyr för hästen om man gör som med "vanlig" Mugg.

Verkar som om det blir allt vanligare med Mugg i många olika varianter- som med Fång. Har inget statistiskt belägg för det, men så uppfattar jag det.

Fick just reda på provsvaret.
clapping.gif
Han är OK!!!:banana::banana::banana:

Ska ringa KB

Senast ändrad:

Det är ruggigt om det felbehandlas. Det kan vara ren tortyr för hästen om man gör som med "vanlig" Mugg.

Verkar som om det blir allt vanligare med Mugg i många olika varianter- som med Fång. Har inget statistiskt belägg för det, men så uppfattar jag det.

Tycker också att man senaste vintern hörde från väldigt väldigt många som fick hudproblem liknande mugg. Tyvärr verkar många veterinärer inte ta reda på orsaken till problemen och hästarna felbehandlas. Hoppas på att kommande vintern inte blir lika blött som förra.... Grattis igen till att proverna såg bra ut !

Han har ju mer o mer blivit sig själv o visat många tecken på att han ÄR frisk, men numera tar jag aldrig något för givet.

Detta innebär att han får äta gräs igen, men han måste ju vänjas in långsamt. Svårt med en gluffsohäst:mad:

Ska nog faktiskt ha munkorgen på, även om det bara handlar om en timmes betning. Han har ju lärt sig att äta lite med den o tror att han anstränger sig till sitt yttersta om han släpps i godisbutiken.

Hästen äter nu gräs( o hö), mår bra, bra konsistens på avföringen, jättepigg- sig själv.
Bakbenen är inte helt skorpfria i övre delen av karleden.
Håret växer rätt ut- ser lustigt ut.
Slår sig dessutom av utläggningen av skorna på insidan-vilket han normalt inte gör, men huden är väl skör- måste skos om.

Rapporterade till KB att den blev bättre av att ej ledas-endast självmand rörelse.

Kronränderna är nu läkta, men utväxten på hoven är inte fin.

Planen är att börja skritta honom om ca 1 v.

Rapporterade till KB att den blev bättre av att ej ledas-endast självmand rörelse.
Hur kunde den bli bättre av att inte röra sig- den som har skor o därmed ingen cirkulation:D
Strasserfolket???

En liten detalj till:
Lymfan mellan Ganascherna har varit lite påverkade under hela året( ringorm o förkylning)
Den är nu helt OK.

Vad roligt att höra att han mår så bra nu! :)

Och skönt att sommaren börjar avta för alla hästar som inte får äta det frodiga gräset (bla min egen).

Du har ju iaf haft tur med att det inte har varit så mkt sol. Men det är ju förstås en klen tröst.

Hursomhelst verkligen kul att han är så på bättringsvägen! :banana:

Tack snälla du:banana:( vet att vi har trätat mkt:angel:)
Ja. vi har ju båda fångrisken att rädas över- oxå:crazy:

Vi har haft rätt mkt sol här- jämförelsevis tror jag.
de står inne nu iom hettan

Har dock skugga i alla hagar- nu när solen står lite lägre.
Längtar ju efter att få rida, men har lagt mig till med en rutin- att inte rida- svårt att komma igång tror jag.:angel:

Smörjer benen med Helosan sol iom att den nya huden är känslig.
"Storan" har mugg i karlederna bak, men är riktigt fin i sitt framben där hela halvstrumpan var påverkad inkl. kronranden.

hej, läste precis tråden o gladdes åt att hästen e frisk. vi har en häst med liknande symptom. har stått på ultuna i snart 3 veckor. börja m feber näsflöde svullna lymfor. sen fick han knölar o blåsor över hela kroppen som till sist flyttade ner i benen o sprack o tillslut orsakade fula hemska sår. fick dessutom ödem under magen o skap. många veterinärer har tittat o först va d förgiftning sen allaregi men nu tror de på anasarka dvs en reaktion på kvarka.får provsvar idag el imorgon och kan ju bara säga att kvarka va bland d sista vi trodde. så ta ut veterinär så fort d går om hästen bara visar snuva el håglöshet,d kan vara upptakten till nåt allvarligt.

Fy vad täckt.
Kan du meddela vilket det är?

Mina hade inte Kvarka. Den andra var inte svullen i lymfan alls o den andra bara lite påverkad o var det långt- flera mån. innan förkylningen.

Hur fasen kan det gå ner även i benen:confused:
Har du inga bilder?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund

Hästrelaterat

Tillbaka