Mount Everest 955

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _malle__
  • Startdatum Startdatum
M

_malle__

Någon som kan ge mig någon info om honom?
Skulle vara väldigt tacksam :bow:

Är du säker på att det är samma Mount Everest?

Det enda jag trodde mig veta om honom var att hans pappa heter Flemmingh..

Antar att de är svenskt varmblod??, det var den enda där stog som var svenskt varmblod

Hej!

Det är inte rätt Mount Everest, den rätte är född 94 e: Flemmingh-Purioso

Hingsten godkändes 98, men har inte betäckt något. Tävlade hoppning som 4 och 5-åring och gick breeders och i falsterbo. Tävlar nu dressyr i norra Sverige, har placeringar i MSV B, tror att den startat MSV A också.
Samma ägare har också hingsten Advokat, men inte den heller betäcker något nu, har dock gjort det när den stod i Skåne.

Antar att du undrar eftersom det stod i Ridsport om just denna hingsten. :smirk:

Tittade på risport nu, hingsten hade 28 p 2003. Två placeringar (1:a och 3:a) i MSV B:4.

Hittills i år hade en oxå två placeringar i MSV B.
Tävlar alltså bara dressyr nu verkar det som. :confused:

hej! monte står i Sandviken , Gästrikland.
Tävlar Med eva åhlander i sadeln upp till Msv A tror jag. Placeringar i Msv B nu på vårkanten.
Enbart dressyr. Har inte betäckt något.
Teddy äger även advokat som någon skrev.

Jaså, är han med i ridsport? Det har jag inte sett.

Eftersom jag bor i Gävle och fick hör att han fanns i närheten så blev jag lite nyfiken på vad det är för hingst.

Någon som vet varför han inte betäckt?

ja vet inte riktigt vart du kan hitta bild på honom mer äni hingstkatalogen.
Men om du kollar på bukes framsida.. där d finns artiklar.. så finns d en artikel där d står nått med Högbo segrade i div. 1 dressyren för häst..
o Eva red i det laget ..kan hända att d finns nån bild där.
annars kanske d finns nån på högbos hemsida.. ingen aning.
vet inte varför han inte betäckt nått.. fast när jag såg honom så tyckte jag inte att han var nått speciellt.. finns så otroligt många fina dressyrhingstar att välja bland.

Som sagt är ju detta egentligen en hopphingst, så att säga att han är en dressyrhingst är kanske lite fel..
Kollade lite resultat och Mount Everest var bland annat 3:a i 4-års championatet i hoppning innan han blev dressyrhäst.
Samma år var Quite Easy tolva eller nåt sånt.. ;)

Nåväl han var ju tagen ur avel nu i alla fall, eftersom han inte hade betäckt något.. Lite tråkigt att det inte finns några avkommer alls.. :confused:

Visst är det bortkastat! :devil:

Att sitta och ha en godkänd hingst till eget bruk bara och skita i att avla...varför går man igenom en sådan process för att få en hingst godkänd då egentligen?Eller de som köper en godkänd hingst för att bara ha att tävla på...för f*n det finns andra hästar att välja på! :devil: :devil:

Så man har någon slags "plikt" när man matchat en häst genom bruksprovet?

Det är en sak om man köper en hingst som tävlingshäst med dokumenterat bra förärvning och sedan tar den ur avel tycker jag, men det måste väl ändå till syvene och sist vara hingstägaren som bestämmer om en nygodkänd hingst ska tävla eller betäcka?

Jag tycker också att det är synd (väldigt synd till och med), missförstå mig rätt, men tycker inte att de har gjort något "olagligt".

Att kombinera avel och tävling är en sak! :)

Men att ta en godkänd hingst och sedan skita i aveln...okej om det är en hingst som nedärvt dåligt så att det ändå inte är någon idé att avla ;)...men de andra! :devil:

Men jag fattar inte vad de har i huvudet över huvudtaget när de gör en sådan grej!Det finns andra hästar att välja på i såfall. :(

Jag håller med dig!

Det finns en hingst som jag är jätteintresserad av, men han betäckte bara en säsong, och har sen använts som tävlingshäst. Men han är inte så gammal så jag hoppas att han kommer tillbaka till aveln igen.

Ja kombinera avel och tävling är ju en helt annan sak, det tycker jag inte är mer än rätt och något väldigt meriterande i mina ögon när man ska producera sporthästar :).

Nu gällde det ju nygodkända hingstar som sedan inte används i avel. Men hade hingsten inte kommit till bruksprov så hade möjligheten inte funnits att använda honom i avel alls? Jag är rätt övertygad om att det finns bra många hingstämnen som aldrig visas fram pga knappa resurser och därmed aldrig heller kommer aveln till nytta.
Vad gäller Mount Everest så undrar man ju vad som hänt om ett flertal ston anmält sig som intresserade? Han fanns ju trots allt med i hingstkatalogerna efter sitt godkännande. Får de däremot inga ston alls eller något enstaka så förstår jag dem, det kostar att hålla hingst också och oftast mer än det smakar om mediokert intresse från stoägarna finns och hingsten samtidigt ska tävlas. Många hingstar kan ju inte kombinera pga att de blir för hingstiga under betäckningssäsongen och då kanske man inte som hingstägare tycker att det är värt det om det knappt finns intresse från stoägarna?

Jag förstår dem faktiskt även om jag som sagt också tycker att det är synd :(. Stoägarna har ett rätt stort ansvar vad gäller att hålla kvar hingstarna i aveln, det är lätt att klaga när de tas ur men någon måste ju faktiskt använda dem för att ha dem kvar...

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 388
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 081
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
991
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka