Mottrad till den om oseriosa hastkopare

Sv: Mottrad till den om oseriosa hastkopare

Men det finns ju så många saluhästar, att i allafall jag när jag letar häst väljer bort de som ligger allra längst bort.
Sedan om jag inte hittar "min" pålle på nära håll, då utökar jag sökandet eller hur man ska säga. Och resonerar fler som mig, då är det ju stor chans att de som bara har mobilnr och inte skriver ut var de bor inte får visa sin häst, för spekulanten har redan hittat en fin häst på närmare håll.
Och så kanske det är sådan otur att du faktiskt bodde 4 mil från den hugade spekulanten...

Likaså angående priset. Vill man inte "spika" ett pris, skriv åtminstonde "prisidé".
För hur mkt säljaren vill sälja för, det varierar ju enormt om man läser annonser!
Det jag anser värt en summa, kanske säljaren anser värt 30.000:- mer?
Och då är det ju bara slöseri med tid både för säljare och köpare att diskutera ev provridning.
Om säljaren har en maxsumma som skiljer sig tusentals kronor från säljarens minimisumma.
Lite undantaget är ju hästar som säljaren vet den säljer till ett pris långt under marknadsvärdet tycker jag.

Det beror i och för sig väldigt mycket på vad det är för typ av häst. Du säger "det finns ju så många saluhästar", men det beror ju helt på vad för typ av häst/ponny man säljer, alt. ska köpa. Letar man t ex efter "En häst minst 165cm, utb minst LA/LA" finns det säkert hur många som helst att välja på, och då kan man ringa på de närmast först. Men är man däremot på jakt efter en elitponny på högsta nivå i dressyr, specificerad kategori, är utbudet mycket mer begränsat och man är därmed antagligen beredd att åka längre för att hitta denna. Så det är nog beroende på vad för typ av annons man sätter ut, om man tycker det är viktigt att skriva ut var man bor eller ej.
Prismässigt så håller jag med dig om att skriva "Pris diskuteras" är det bästa sättet att nå ut till flest!
Men samtidigt, ringer du inte på en häst utan pris utsatt & utan län utsatt, om den verkar passa dig perfekt? Är det för långt bort/för dyrt, så är det enda du förlorat på det några minuter av din tid trots allt!

Du har ju rätt i om man ska köpa elithäst/ponny.
Då är ju priset inte så viktigt, för då är ju köparen så pass "stadd i kassan" att priset spelar mindre roll.

Jodå, jag skulle åka "långt" för en häst som verkade perfekt. Men jag tar inte den i första hand. Hittar jag flera som låter lika bra mkt närmare geografiskt sett, då kollar jag de närmaste först.
Men så beror det ju lite på vad man menar med "åka långt" också. För mig är "åka långt" att jag passerat sisådär 50 mil. Där jag bor är det ju då alltså längst ner i Skåne och ovanför Sundsvall. Jag har ju hela Västmanland med Mälardalen "nära". Och där är det relativt hästtätt anser jag.

Jag blir såå förbannad när det står i annonsen "åter till salu pga av oseriös köpare"
Har själv råkat ut för detta..
Ringde på en häst typ 50 mil bort för jag är villig att köra en bra bit för att hitta en häst som passar mig. Och allt lät verkligen jättebra. Priset var lite högt men hon var villig att sänka.. Jag åker dit o tittar o då kryper det fram vissa saker som, "kan bara åka brett", "är utbildad o tävlad si o så men vill bara bli tävlad lägre klasser" osv kanske inga stora grejer men för mig som tänker köra 2 hästar samtidigt i transporten så e det ju inte så kul. O varför inte tävlas? För min del spelade de inte så stor roll för jag hade väl inga planer på att tävla så högt ändå, så det funderade ja inte så mycket på då.
Säger att jag ska fundera på saken o hon sänker priset med 20.000 direkt.. Hmmm
Åker hem o funderar o bestämmer mig för att jag kan tänka mig att köpa hästen o meddelar säljaren.. Hon undrar om jag kan betala hela summan nu o sen ta hem henne när fölet är avvant, jo eller hur.. tror inte det!
Mejlar sen lite frågor.. inget svar.. Sms:ar o ringer-inget svar. Säljaren hör av sig efter 1 vecka med typ ingen ursäkt varför hon ej hört av sig..
Allting sammanräknat så blir det nej tack från min sida o sen ser jag annonsen: "åter till salu pga av oseriös köpare"
JA MEN HUR SERIÖS VAR SÄLJAREN DÅ???? :mad:

Det finns ju alltid två sidor av saken, och säkerligen är det fler köpare än dig som råkat ut för oseriösa säljare.
Och då låter det ju bra för säljaren när den åter annonserar att försöka skylla på dig, dvs köparen och kalla dig oseriös.

Men ngt jag märkt i andra sammanhang är att folk som beter sig grisigt, typ som den säljaren gjorde, så anser de faktiskt inte de gjort fel!
Utan i deras värld så är det de som har rätt, övriga de inte kommer överens med är "tjafsnissar" som inte går att diskutera med.
Sorgligt men sant! :(

Kom att tänka på när min (coola ;) ) kompis åkte o kollade på en kuse i sällskap med mig. Hästen hade jag sett några år tidigare och han var riktigt fin då. Dock insåg jag; vilket kompisen fick veta; att den troligen blivit rätt nerriden av dåvarande ägare, men jag tyckte ändå hon kunde åka o titta på den. I annonsen var det en häst med SM-kapacitet (islandhäst). Vi kommer dit och ägaren babblar på om ditt o datt "så och så gör man med islandshästar" "tredelat bett är bäst" "man ser till att sadla så att bogbladet inte störs" mm mm. Det hon inte visste eller ens försökte få veta genom att tala med min kompis är att min kompis hållt på med islänning i många fler år än hon själv. Jag kände hur jag började bli lite trött på alla goda nybörjarråd... men höll klaffen och undrade när kompisen skulle "visa henne". Min kompis höll god min....

Så skulle det ridas. Tjejen ville att min kompis skulle sitta upp direkt, men hon ville först se ägaren visa hästen.
- Va? *generat fniss* - jaaaa, joooo,men jag tänkte vi kan rida ut en sväng (en till häst stod sadlad utanför) :crazy:
Nåväl - hon sitter upp och visar hästen bedrövligt på grusvägen utanför gården. Först skritt, sen trav o sen galopp.
- jaha! Sådär - vill du prova nu?
- hmmm, säger min kompis; det vore ju bra om man kan få se lite tölt också
- Haha, ja .... tölt.... men det går nog inte - det går inte bra med det just nu.
Nåväl hon rider hästen fram o tillbaka i grisepass några vändor.

Sen provar kompisen hästen som går betydligt bättre med henne på ryggen (om än passtaktigt i tölten). Säljaren gapar och säger "jaaa.... en sån ägare skulle man ju verkligen vilja få till honom....". När kompisen provat klart säger hon till säljaren att hästen är fin och trevlig, men att det är såpass mycket jobb så hon skulle inte ge mer än xxtusen (typ 25000 mindre än begärt pris). Säljaren:
- Jamen, jag har blivit bjuden xxtusen (typ några tusen mer än utsatt pris) av en från Tyskland! Han är jättefin!
Min coola kompis säger leende:
- Då tycker jag du ska sälja honom till Tyskland!
:smirk:

Jag vet faktiskt inte om hästen gick till Tyskland.... om de provred får man hoppas de var kunniga nog att inse att hästen inte var värd pengarna. Eller så köpte de hästen osedd.... :crazy:

Ja herregud vilka människor det finns!:D
Säger som dig, hoppas de inte köpte hästen osedd! Vilken miss av dem i så fall!

Kom att tänka på en annan "affär" som jag var involverad i:
Åkte o titta på en häst, provred o den var jättetrevlig. Bra pris med lite utrustning. Hästen hade ett par år på nacken men den va inte tävlad= inte utsliten. Säljaren talade sååå gott m denna häst.. Kände igenom den, verkade ok. Ringde när jag kom hem o vi bestämde att hästen skulle avhämtas några veckor senare.

Nån dag innan avhämtning ringer JAG till säljaren som då säger att hästen trampat fel o att den är lite svullen o markerar på ett ben. Bestämmer att ta hem hästen ändå för att invänta läkning efter stukning enl. säljaren. Får 2 mån prövotid för detta. Hästen blir ej bra, anlitar vet=gammal senskada-blir ej bra= återlämnas av mig.

Dom tänker då behålla hästen för "det är synd att den ska åka runt" nån vecka senare är hästen ute på annons för samma pris som jag skulle ge MEN nu var ju hästen skadad o blir trol.ej ridhäst igen även om den får vila. I annonsen står typ: utb. si o så med kap. för mer, dock ej utv. bar just nu pga skada och måste vila nån månad.. *morr* hästen bör INTE hoppas alls enl. veterinären och mig... :mad:

undras om inte jag vet vad det dr var for en hast...... och framforallt saljare......

Jag letar också häst och jag brukar vilja maila före telefonkontakt, jag såg en jättefin häst som jag blev intresserad av och jag mailade och frågade om pris, då skrev ägaren någonting i stil med att jag skulle ringa för att det var lättare att prata i telefon, men jag måste ju få veta vilken prisklass hästen låg i. Jag mailade ännu en gång och frågade henne om jag inte kunde få veta priset men då hon inte svarade ringde jag och fick veta att hästen kostade ca 100 000kr mer än vad vi hade tänkt lägga ut för en häst. opps :crazy: . blev aningen besviken.

Jag har fått intrycket av att folk tycker att det är oseriöst att maila, men iaf priset kan man väl svara på i ett mail?! eller? :confused:

En mkt vanlig typ av mail man får när man annonserar ut en häst är "Jag skulle vilja veta mer om din häst Hälsn NN" Jaha vad svarar man på ett sådant mail, speciellt när man varit ganska utförlig i annonsen och fått med den viktiga standard informationen samt hur hästen är i sättet att hantera och rida och dylikt. Hur skall man som säljare veta vad det är köparen undrar över? Känslan man får när man får denna typ av svar är att det är någon som sitter och svarar så på massor av annonser till dessa svarar jag kort och gott att de kan ringa istället eller skriva specifika frågor, man hör nästan aldrig ifrån dem igen.

Ang frasen åter till salu pga oseriös köpare finns ibland anledning att använda. Har själv råkat ut för det. Hade en häst utannonserad med massor av svar. Köpare (mkt trevliga seriösa människor (trodde jag)) kom och provade allt funkade kanon och de bestämde sig på studs. Vi skulle höras vid efter helgen angående hämtningen. Hade bestämt med några andra spekulanter att de skulle ringa när dessa varit här för att bestämma tid för provridning vilket de gjorde och jag meddelade alla att hästen var såld. Sedan hörde jag aldrig av köparna igen gick aldrig att komma fram på mobilnr jag hade fått till dem. Det var så man undrade om de råkade ut för en olycka och dog på väg hem eller vilket...... När jag sedan satte ut en ny annons använde jag just denna rad som förklaring till alla dem som hört av sig innan men fått beskedet att hästen var såld.

Ett kop ar ALDRIG avslutat forrans man bytt pengar/vara med varandra, verkar finnas manga naiva saljare ute pa marknaden, kanske det ar den ratta formuleringen "aterigen till salu pa grund av naiv saljare"

Jag haller med dig, jag har ingen lust att slosa bort en massa tid pa att ringa folk angende pris och annat. Jag mailar garna i borjan oavsett om jag ar saljare eller kopare. Da har man dessutom all info svart pa vitt och kan lattare ga tillbaka och begrunda.

Knapplån bara..

Till Achron: Jag tycker det ÄR oseriösare att maila än att ringa, ser man en annons som låter jätteintressant, utan pris, då kan man väl ändå ringa för om köparen inte har satt ut pris så är de ju beredda på prisfråga?? Många kollar t ex inte sin mail varje dag, då går ju de som ringer garanterat före. Såg jag en mkt intressant annons skulle jag ringa direkt istället för att skicka iväg ett mail, för att få snabb kontakt med säljaren.

dalom skrev:
undras om inte jag vet vad det dr var for en hast...... och framforallt saljare......

Jasså? Ja, världen är ju liten så jag blir inte förvånad o annonsen/erna kan väl inte nån missat :smirk: Undrar om den är såld ännu, du kanske vet??

Vanligaste svaret på en hästannons via nätet;

Hej

Ä intresserat,kan du skicka några fler bilder...

//Rut

Tydligen så finns det de som tycker det är otroligt roligt att bara samla på bilder...en seriös person hade frågat om mer detaljerad information på hästen samt gärna berättat en del om sej själv.Sådana mailsvar som ovan är ingen idé att svara på.Oftast som ovan...de har haft så bråttom att skriva att det inte ens är hela ord ibland eller rättstavat...normala slumpvisa stavfel kan ju förekomma...men det syns när det är gjort i all hast.

Hahaha, den var klockren!! Har oxå varit med om såna mail när jag sålde min förra häst.. Vissa samlar på bilder typ som bokmärken eller nåt..

Sv: Re: Mottrad till den om oseriosa hastkopare

kopparberg skrev:
Det håller jag med om!
Hur kan man skippa att skriva var i landet man bor när det endast står mobilnr?! :confused:
Det retar jag mig också på.

Om man inte vill "spika" ett visst pris, så kan man ju i annonsen alltid skriva "prisidé".

ville bara komma med ett litet inlägg att på http://www.hitta.se så kan man söka efter mob nummer oxå ;)

Sv: Re: Mottrad till den om oseriosa hastkopare

Bra tips.
Men det har ju en hake, man måste ju ha dator för att kunna kolla på det...

dalom skrev:
har hittat mangder med annonser "pa grund av oserios kopare, ater till salu " eller dagens favorit fran senaste Ridsport " pa grund av oserios fodervard nu i uselt skick, obs ej skadad, men till bra pris".
Vad far dessa manniskor att tro att nagon nu skulle intressera sig for deras hast, de kanske sjalva forsatt den i uselt skick, de kanske skramde bort presumtiva kopare forra gangen de hade annons pa sin hast.
I mina ogon tycker jag att de som formulerar sig pa detta viset bara bevisar for omvarlden att de inte ar seriosa. PEACE :D

Håller med till 100%. Som spekulant blir man dessutom både arg och sårad när man blir kallad oseriös utan grunder. Provade hästar inför senaste hästköpet och hittade en häst som verkade intressant. Ägaren var måttligt intresserad, sa att hon ville försäkra sig om att hästen absolut kom till bästa köparen och att det var det som avgjorde etc. Det gick ett tag mellan första provet och sen skulle jag återkomma för ytterligare en provridning. Under tiden tittade jag på andra hästar och hittade en som var väldigt trevlig och passande, men hade dock inte bestämt mig för den. När jag ringde om tid för att komma och provrida den första hästen igen en andra gång etc så var ägaren helt plötsligt i super brådska, allt var jättebråttom, ville att om jag tog hästen så skulle jag veterinär besikta hemma, inte hos henne etc. Blev lite olustig i magen, det var en så konstig vändning på det hela helt plötsligt. Funderade på saken och kom fram till att den senare hästen passade bättre och "kändes" riktigare etc. Ringde då ägaren till den första och berättade det så snabbt det gick och att jag altså inte skulle komma och provrida igen. Hon blev ursur och fräste att hon hållt på och roddat runt att jag skulle komma och provrida igen etc. Försökte då förklara att jag ju tyckte det var bättre att inte slösa hennes tid med det, eftersom jag ju redan visste att jag bestämt mig för den andra hästen. Super sur fortfarande, vi sa tack och adjö. Några dar senare är hästen ute på annons igen, med första rad "pga oseriös köpare". Hur glad blir man då, när man försökt vara så rak och schysst som det bara går? Hästen har sedan varit ute på annons ett antal gånger till, med anledningar allt från flytt till oseriösa köpare till tidsbrist.Men som spekulant blir man rent utsagt ledsen att bli kallad oseriös helt utan grunder.

Liknande trådar

A
Ekonomi & Juridik Skriver från ett utlänskt tangentbord, så inga å, ä och o da det blir for omstandigt.. Tillhor den hastlosa gruppen av manniskor som...
Svar
1
· Visningar
1 527
Senast: Zephira
·
C
Hästhantering Hej, jag har en ganska svar och kanske moralfilosofisk fraga, jag har under en tid betraktat en Akhal Tekehingst (3 ar) som jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 923
Senast: sln
·
Övr. Hund Jag har alltid haft hundar kring mig och de senaste 5 aren av mitt liv (20 iar) hade jag och mamma hund. Det var mest jag som tranade...
2
Svar
23
· Visningar
2 145
Senast: Wysiwyg
·
H
Träning Har en vaninna som nu har ridit i ca 2 ar. Hon ar i stort sett en nyborjare, med alla dess tillhorigter: dalig balans, hoga hander...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Mattsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama