Byta intresse sas

Sv: Byta intresse sas

Var har jag rekommenderat en "prydnadshund".......??
Rikta din allmänna irritation någon annanstans.

Jag skrev:
Det finns "ferrarischäfrar" som kan vara rätt hårda och tuffa. Sen finns det "mjäkisschäfrar" som bara vill sova hela dagarna. Och där mellan finns oändliga varianter.
Den största skillnaden är mellan schäfrar för utställning och bruksschäfrar, där kan man ibland inte tro att det är samma ras. Satsa på en bruksavlad schäfer.


Du skrev:
schäfern är snarare en förhållandevis lätt hundras, även för nybörjare.
Ja det är den allmänna uppfattning om golden också och jag vet av erfarenhet att det inte alltid är så. Det KAN inte vara FEL att vilja informera om det.
 
Sv: Byta intresse sas

du skrev också;
Däremot har jag sett ett par exempel som inte är snuttegullvovvar som lever för att lyda sin mattes framviskade kommando, men det är också skyddstränade och arbetande (väktare) hundar = ferrarischäfer.

hundar som är extremt svårstyrda är inte ferarrischäfrar, eller något man vill ha (utom en och annan som tycker att det är spännande). jag uppfattade inlägget som att schäfrar som är svårstyrda kallas ferrari och att de endast används som skydds- och väktarhundar. det är ju inte sant. ingen som vill tävla vill ha en hund som inte vill samarbeta. inte ens de som tävlar i skydd eller IPO.
 
Sv: Byta intresse sas

Genom att jämföra t.ex. MH-resultat på uppfödarnas hundar. Vissa uppfödare har t.ex ett ackumulerat spindeldiagram på alla sina hundar, det ger en fingervisning om åt vilket håll de prioriterar sin avel. Sen får man gå in på individnivå och kolla.

Förklarande exempel om spindeldiagram.

På SKK:s hemsida finns Hunddata och Avelsdata som är intressanta att slå i. Där finns MH:resultat m.m. och man kan gör jämförelser.

Tack! Ska ga in och kolla alla lankar nar jag kommer hem till Sverige igen, internet har pallar ingenting..

kolla vad linjerna har presterat. syns de på bruks i alla grenar, syns de bara i en gren, eller inte alls? tävlingsresultaten syns på SKK's hemsida och där ser man också vilka grenar de har tävlat i. MH och MT säger inte sådär jättemycket för en oinsatt, spindeldiagrammen är bara intressanta om man har något att relatera till. förutom på skott och rädslor, de ska vara så låga som möjligt.

:idea: Tack!
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 944
Senast: Raderad medlem 120709
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 143
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 120
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 593
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp