Mottrad till den om oseriosa hastkopare

Det som är lite kul är ju att ingen som regelbundet läser hästannonser kan ju ha missat att den här hästen varit till salu ett tag nu. Det skulle säkert gå att pruta på den! :o

Jag måste sälja min häst innan jag kan köpa en ny och det kan jag inte göra förrän han blir bra från sina ledinflammationer. Därför har jag inte börjat ringa på annonser. Däremot kollar jag av marknaden varje dag liksom. Tyvärr är den hästen lite långt bort också. Men finns den kvar sen borde man kanske ringa...

men det ar just det som ar grejen, jag tror oftast inte att koparen har varit oserios utan att det ar saljaren som inte lyckats salja, eller att ngt annat ar fel. :crazy:

Just denna annons var inne i senaste Ridsport, kommer inte ihag formuleringen till hundra procent men summan av kardemumman var att pa grund av en fodervard (?) sa var hasten i daligt skick men ABSOLUT inte skadad!!!!!! Varfor bryr man sig ens om och formulerar en sadan annons undrar jag. :confused:

ang mobil och pris

Halleluja :bow:

Haller med, mobilnummer ar ett ofog, man vet inte vart i landet hasten star och i de flesta annonser far man inte veta priset pa hasten till salu.... :devil:

Jag tolkar det som om säljaren upptäckt att den satt priset för högt. Ser inget "skumt" i det.

Jag kollade för många år sedan på en häst jag blev mkt förtjust i.
Hästen hade den kapacitet jag önskade, men enligt mig var priset många tusen för högt för den kapaciteten.

Säljaren ville inte pruta ngt, och det var rätt lönlöst för mig att tjata, för vi var i runda slängar 20.000:- "ifrån" varandra.

Ngt år senare var samma häst på annons igen. Samma ägare, men nu drygt 20.000:- billigare.

Absolut ingen dålig häst, bara det att säljaren nog tyckte hästen var kapacitetsmässigt bättre än den i själva verket var.
Tyvärr hade jag då redan köpt en annan häst, annars hade jag ringt på den igen.

Ja inte är man ju som köpare intresserad av hur hästen hamnat i det dåliga skicket, det håller jag med om.

Men om jag skulle sälja en häst, skulle jag inte sälja den över huvud taget om den var i så dåligt skick!
Det är ju nära nog att försöka lura köparen känns det som.

Men om jag skulle sälja en häst, skulle jag inte sälja den över huvud taget om den var i så dåligt skick!
Det är ju nära nog att försöka lura köparen känns det som.

[/quote]

just min mening, du ar en klippa du :D :D

Att folk ligger mkt fel prismässigt när de ska sälja hästar, det ser man ju i Ridsport varje nr.

Många hästar är ju utannonserade gång på gång, vilket jag gissar beror på att säljarna velat ha för mkt betalt.

Och som en användare förut skrev, man undrar ju hur eliten kan ha så svårt för att hitta hästar då så många i Ridsports annonser ju är "kap för mkt mer", "kap för svår klass" osv. ;)

Vet vílken ni menar. Kan det inte bara vara så att hon lagt den i två priskategorier för att inte riskera att missa någon ev spekulant som bara går int på en utav kategorierna, och i verkligheten tänker sig ett pris runt omkring det billigaste hon skriver,

Troligen är det så. Men har man som köpare ett pristak som ligger mittemellan två kategorier så tittar man ju ändå på båda. Det verkar bara slöseri med tid. Fast denna människa verkar ha gott om tid! :angel:

Eller vad säger man om annonserna av denna typen:

Supersnäll shettis -92 säljes pga tidsbrist för vi har små barn.
OBS!!!Kan även ta 1-2 åring i byte OBS!!!

Men hade man inte tidsbrist :confused: :confused:

jeezes! :crazy:

ja vad kan man saga, jag letar vidare och kommer nog skratta ( eller grata ) ihjal mig innan jag hittar nagon ny hast..... :)

Som jag skulle tolka den annonsen, så har familjen inte tid att rida/köra.
Och då vill de ha en unghäst, för den kräver ju inte alls lika mkt i tid/dag, då den ju inte rids/körs.

Hör då och då om tjejer/killar som har småbarn och då köper en unghäst i stället för en vuxen, klar häst.
Just pga att unghästen inte tar lika mkt tid som den färdiga hästen.

Kan ju bara se till mig själv.
När jag köpte ynglingen som 1-åring, var det inte det minsta jobbigt tidsmässigt att ha honom och gammelpållen som jag red och tävlade samtidigt.

Men när ynglingen däremot blev sisådär 5 år och skulle ridas regelbundet och krävde lika mkt skötsel av honom och utrustning som gammelpållen, då tog det enormt mkt mer tid/dag.

Många har nog svårt för att uttrycka sig rätt i text. Läser dagligen hästannonser och vissa annonser blir man fundersam över.

En intressant sak jag saknar med det nya annonssystemet är att tidigare kunde man se annonsörers alla annonser.

Sv: Mottrad till den om oseriosa hastkopare

Lånar knapp..

Håller inte riktigt med angående att skriva ut var man bor, samt skriva ut pris.

1. Skriva ut i annonsen var man bor. Skulle jag leta häst seriöst och verkligen vilja hitta min "drömhäst", skulle jag mycket väl kunna åka över hela landet för att prova en häst jag trodde kunde passa mig. Förutsatt att jag fått se en video innan så att jag visste om det var något som var riktigt intressant.

2. Skriva ut pris. Visserligen har man oftast en prisidé, men jag tror många väljer att inte skriva ut det pga att man vill se de potentiella kunderna FÖRST. Jag kan säga att skulle ngn komma och prova min häst och verkligen passa PERFEKT för honom, skulle jag kunna sänka mitt pris kraftigt för denna, om det var så att de inte hade råd att betala vad jag tänkt mig från början. Sen har jag ett pris jag tycker han är värd, och som är rimligt pris för honom, men som sagt, skulle jag hitta min (hans) drömryttare skulle det vara väldigt diskutabelt. Hade jag skrivit ut pris då hade ju denna ryttare kanske aldrig ringt på annonsen ens!
Så tänker jag i alla fall!!

Sv: Mottrad till den om oseriosa hastkopare

pinkcookie skrev:
Lånar knapp..

Håller inte riktigt med angående att skriva ut var man bor, samt skriva ut pris.

1. Skriva ut i annonsen var man bor. Skulle jag leta häst seriöst och verkligen vilja hitta min "drömhäst", skulle jag mycket väl kunna åka över hela landet för att prova en häst jag trodde kunde passa mig. Förutsatt att jag fått se en video innan så att jag visste om det var något som var riktigt intressant.

Alla är inte beredda att åka så långt och de flesta föredrar säkert att titta på hästar på nära håll först. Dessutom är långt ifrån alla säljare beredda att skicka video först. Den som inte bryr sig om var hästen finns kan ju ignorera orten ;) och så slipper man samtal från de som ändå inte kan tänka sig att åka så långt.

2. Skriva ut pris. Visserligen har man oftast en prisidé, men jag tror många väljer att inte skriva ut det pga att man vill se de potentiella kunderna FÖRST. Jag kan säga att skulle ngn komma och prova min häst och verkligen passa PERFEKT för honom, skulle jag kunna sänka mitt pris kraftigt för denna, om det var så att de inte hade råd att betala vad jag tänkt mig från början. Sen har jag ett pris jag tycker han är värd, och som är rimligt pris för honom, men som sagt, skulle jag hitta min (hans) drömryttare skulle det vara väldigt diskutabelt. Hade jag skrivit ut pris då hade ju denna ryttare kanske aldrig ringt på annonsen ens!
Så tänker jag i alla fall!!

...eller så missar man en massa köpare för att de föredrar att ringa på annonser med pris. Är priset inte fast så kan man alltid skriva att det är diskutabelt och då missar man inte de som inte har råd med exakt summan. De flesta säljare är nog inte som du, de jag stött på struntar antingen stort i vem som köper hästen eller så släpper de inte iväg den om inte allt stämmer och då finns det ju ingen anledning att pruta för att man hittat rätt människa till sin häst.

Liknande trådar

A
Ekonomi & Juridik Skriver från ett utlänskt tangentbord, så inga å, ä och o da det blir for omstandigt.. Tillhor den hastlosa gruppen av manniskor som...
Svar
1
· Visningar
1 527
Senast: Zephira
·
C
Hästhantering Hej, jag har en ganska svar och kanske moralfilosofisk fraga, jag har under en tid betraktat en Akhal Tekehingst (3 ar) som jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 923
Senast: sln
·
Övr. Hund Jag har alltid haft hundar kring mig och de senaste 5 aren av mitt liv (20 iar) hade jag och mamma hund. Det var mest jag som tranade...
2
Svar
23
· Visningar
2 145
Senast: Wysiwyg
·
H
Träning Har en vaninna som nu har ridit i ca 2 ar. Hon ar i stort sett en nyborjare, med alla dess tillhorigter: dalig balans, hoga hander...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Mattsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama