Mötte björn under ridturen: "Är väldigt tacksam för min häst"

Ja, jag är faktiskt glad för att våra björnar ändå är rätt beskedliga gentemot oss människor. Sedan har jag helt slutat att ha mat med mig när jag är ute i fält, jag ser till att ta mig tillbaka till bilen för lunch. Det enda jag har med mig är vatten.

Det var smart det! Onödigt att locka till sig alla sugna 😂.

Jag upplever att svenska skogar och fjäll är oerhört vänliga på något sätt. Även innan vi fick vår landsände fullständigt sönderhackad av kalhyggen så var det ju inte riktigt "vildmark" här. Snarare någon typ av brukad skog, ett nomadiskt brukslandskap, med ganska hög människotäthet, sen isen smälte. Det är ju ett ganska litet område vi bor på egentligen, man kan ta sig med skidor från norska kusten till östersjön till kolahalvön rätt snabbt.

Delar av Kanada och delar av ryska taigan är betydligt vildare, både historiskt och i nutid.
 
Det var smart det! Onödigt att locka till sig alla sugna 😂.

Jag upplever att svenska skogar och fjäll är oerhört vänliga på något sätt. Även innan vi fick vår landsände fullständigt sönderhackad av kalhyggen så var det ju inte riktigt "vildmark" här. Snarare någon typ av brukad skog, ett nomadiskt brukslandskap, med ganska hög människotäthet, sen isen smälte. Det är ju ett ganska litet område vi bor på egentligen, man kan ta sig med skidor från norska kusten till östersjön till kolahalvön rätt snabbt.

Delar av Kanada och delar av ryska taigan är betydligt vildare, både historiskt och i nutid.

Som sagt, jag håller i säkerhetsgenomgångar för arbete i skogen ;) :D

Och ja, jag upplever också vår skog med dess innevånare som vänlig. Jag är som sagt aldrig rädd när jag är ute, oavsett tid på dygnet. Det finns inget som vill mig illa där. Jag är betydligt mer försiktig i en stad.
 
Jag tycker att det lät som ett mycket odramatiskt möte.

Jag har mött björn tidigare, då till fots och med lös hund. Givetvis oroade jag mig för hunden just i den stunden men något större trauma var det ju inte då björnen skyndsamt lufsade iväg ut i skogen eftersom jag VRÅLADE åt hunden att komma tillbaka. 😅 Liten terrier tyckte björnjakt lät som en kul aktivitet och trodde säkert att det var hon som skrämde bamse.

Sedan reagerar vi givetvis olika, men det verkar ju som att hon redan var medveten om att det fanns björn i trakten innan händelsen.

Jag har ocksa mott bjorn i skogen I Canada. En som plotsligt stod upp pa bakbenen nar jag och Mandy (okopplad, men gick bredvid mig) kom over en kulle och dar stod bjornen pa bakbenen och at bjornbar 10 meter framfor oss. Jag vande lungt och gick tillbaka ...

Nar jag en timma senare gick samma vag med Diva (i koppel!) som var valp var inte bjornen dar utan vi gick forbi. Diva villa absolut in i skogen mitt emot bjornbars riset, men vi gick 20 minuter langre pa stigen innan vi vande. Aterigen ville Diva in i skogen nar vi gick forbi ... Nar jag kom upp pa kullen dar jag vande med Mandy sa kastade sig Diva i kopplet och ville ga bakat. Nar jag vande mig om och tittade stod bjornen pa bakbenen och at bjornbar igen. Den hade bara gomt sig medan vi gick forbi, men tydligen var Mandy och jag lite for tysta nar vi kom.

Det var en haftig upplevelse ... men varken hundar eller manniskor var traumatized under motet. :p

<snip>
Men tänk om man skulle möta grizzly i Kanada 😱... Dom är en helt annan grej. Större, mycket argare, och kan definitivt gå på människor...

Om grizzlien valjer att attakera sa ska det mycket till for att den ska andra sig, men de Kanadensare och Alaskabor jag kanner tycker att svartbjorn ar varre for de ar mer oberakneliga.
Dessutom ar svart bjornen stor sa langt norrut, men blir mindre och mindre soderut. I Florida ar de flesta ganska sma och det var i bland svart att se skillnad pa svart bjorn och stora grisar ute i skogen. Norrut ar de dock rejalt stora aven om de inte ar lika stora som Grizzlien.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 654
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 231
Senast: MML
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 015
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
670
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp