Mötte björn under ridturen: "Är väldigt tacksam för min häst"

Man kan ju vara jätte rädd för björnar så att man tycker att det är läskigt även om det inte händer nåt. Och hennes barn var ju ganska nära björnen så hon kanske tyckte att det var extra läskigt?
Men ja jag skulle nog inte heller tycka att det var hemskt utan om hästen inte blev rädd skulle jag nog tycka att det var tur att få se en björn på riktigt!
 
Jag tänker att tanken på vad som kunnat hända med dottern, som var närmare och hade ryggen mot björnen, kan vara skrämmande.

Sen tycker jag också det låter som en fantastisk upplevelse eftersom inget hände, men det visste de ju inte då.
 
  • Gilla
Reactions: via
Jag tycker att det lät som ett mycket odramatiskt möte.

Jag har mött björn tidigare, då till fots och med lös hund. Givetvis oroade jag mig för hunden just i den stunden men något större trauma var det ju inte då björnen skyndsamt lufsade iväg ut i skogen eftersom jag VRÅLADE åt hunden att komma tillbaka. 😅 Liten terrier tyckte björnjakt lät som en kul aktivitet och trodde säkert att det var hon som skrämde bamse.

Sedan reagerar vi givetvis olika, men det verkar ju som att hon redan var medveten om att det fanns björn i trakten innan händelsen.
 
Jag tänker att tanken på vad som kunnat hända med dottern, som var närmare och hade ryggen mot björnen, kan vara skrämmande.

Sen tycker jag också det låter som en fantastisk upplevelse eftersom inget hände, men det visste de ju inte då.
Kanske, fast hur ofta anfaller björnen oprovocerat barn på cykel? Sedan hände ju ingenting och då bör man släppa händelsen tycker jag. Vilt finns i skogen. :)

Edit: sedan var det ju en väldigt klok häst som inte stack iväg.
 
Nog hade jag fått adrenalin av att se en björn i skogen på så nära håll och tyckt att det var läskigt, speciellt om jag hade mitt barn med mig. Men trauma är lite väl att ta i.

Har björnar gett sig på människor som inte är jägare? Jag tycker mest man hör att det är jägare som råkar illa ut när det gäller björn. Alt. folk med lös hund där hunden börjar jaga björnen och björnen sen jagar hunden som drar tillbaka till ägaren. Men en människa som bara är ute i skogen och inte kommer mellan en hona med ungar eller liknande?
 
Nog hade jag fått adrenalin av att se en björn i skogen på så nära håll och tyckt att det var läskigt, speciellt om jag hade mitt barn med mig. Men trauma är lite väl att ta i.

Har björnar gett sig på människor som inte är jägare? Jag tycker mest man hör att det är jägare som råkar illa ut när det gäller björn. Alt. folk med lös hund där hunden börjar jaga björnen och björnen sen jagar hunden som drar tillbaka till ägaren. Men en människa som bara är ute i skogen och inte kommer mellan en hona med ungar eller liknande?

Trauma är att ta i faktiskt (när det nu inte hände något).

Jag har ramlat på björn när jag jobbar och nog blev jag rädd, det sticker jag inte under stol med. Men det gick ju bra så i efterhand var det ju häftigt att ha varit med om (även om jag gärna sitter i en bil nästa gång jag ser en björn :D). Jag jobbar ju i skogen så jag har ofta stött på diverse vilt och det är spännande. Plus att jag är verkligen inte rädd för att vara ute i skogen, det finns inget där som vill mig illa (och jag rör mig i skogen både dag och natt).
 
Att man kan bli rädd just där och då ser jag inget konstigt i, men inget hände, ingen blev skadad, hästen skenade inte, björnen följde inte efter och ingen fick ens ett blåmärke eller skrapsår så vad bestod traumat i?
 
Jag tror vi är många som minns när det var hästekipage som blev jagade av björn i Björsbyn.

Jag skulle skita knäck om jag mötte björn till häst. Vi sitter ju på ett bytesdjur. Hösten är dock en säkrare tid än våren, dom brukar vara mätta och inte så arga.

Björnhona med unge/ungar på våren skulle också vara fett läskigt.
 
Nog hade jag fått adrenalin av att se en björn i skogen på så nära håll och tyckt att det var läskigt, speciellt om jag hade mitt barn med mig. Men trauma är lite väl att ta i.

Har björnar gett sig på människor som inte är jägare? Jag tycker mest man hör att det är jägare som råkar illa ut när det gäller björn. Alt. folk med lös hund där hunden börjar jaga björnen och björnen sen jagar hunden som drar tillbaka till ägaren. Men en människa som bara är ute i skogen och inte kommer mellan en hona med ungar eller liknande?

Gett sig på vet jag inte, men jagat/följt efter både hästekipage och löpare.

2022 i Sikfors (samma by som den här nya händelsen hände i):

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/anna-blev-jagad-av-en-bjorn-under-lopturen
 
Gett sig på vet jag inte, men jagat/följt efter både hästekipage och löpare.

2022 i Sikfors (samma by som den här nya händelsen hände i):

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/anna-blev-jagad-av-en-bjorn-under-lopturen

Fast det där är ju rätt normalt björnbeteende. Sedan gjorde hon ett rätt, dvs släppa ett klädesplagg, men att sedan börja springa var inte så smart. I det läget ska en ju backa sakta bakåt.

Och ja, jag vet att det inte är lätt att göra allt rätt när det ställs på sin spets men det är därför en verkligen ska dunka in det i ryggmärgen när en rör sig i björnrika områden. Jag har haft säkerhetsgenomgångar inför fältarbete och vi jobbar i ett av Sveriges björnrikaste områden så alla som gör jobb åt oss måste veta vad en ska göra om en möter en björn.

Det absolut bästa är ju att föra oväsen så björnarna håller sig långt borta från en (numera kör jag Sabaton i en liten bärbar högtalare när jag är ensam ute i fält :D ).
 
Fast det där är ju rätt normalt björnbeteende. Sedan gjorde hon ett rätt, dvs släppa ett klädesplagg, men att sedan börja springa var inte så smart. I det läget ska en ju backa sakta bakåt.

Och ja, jag vet att det inte är lätt att göra allt rätt när det ställs på sin spets men det är därför en verkligen ska dunka in det i ryggmärgen när en rör sig i björnrika områden. Jag har haft säkerhetsgenomgångar inför fältarbete och vi jobbar i ett av Sveriges björnrikaste områden så alla som gör jobb åt oss måste veta vad en ska göra om en möter en björn.

Det absolut bästa är ju att föra oväsen så björnarna håller sig långt borta från en (numera kör jag Sabaton i en liten bärbar högtalare när jag är ensam ute i fält :D ).

Ja precis, björnen bara björnar sig 😁.

Men jag har enorm respekt för dom, dom är otroligt snabba och starka. Tack och lov så är ju inte vi människor på menyn för den nordiska brunbjörnen, jag brukar också köra med att göra tydliga människoljud när jag är ute i djupa skogar, speciellt till häst. Så att dom inte råkar förväxla en med en älg.

Men tänk om man skulle möta grizzly i Kanada 😱... Dom är en helt annan grej. Större, mycket argare, och kan definitivt gå på människor...
 
Ja precis, björnen bara björnar sig 😁.

Men jag har enorm respekt för dom, dom är otroligt snabba och starka. Tack och lov så är ju inte vi människor på menyn för den nordiska brunbjörnen, jag brukar också köra med att göra tydliga människoljud när jag är ute i djupa skogar, speciellt till häst. Så att dom inte råkar förväxla en med en älg.

Men tänk om man skulle möta grizzly i Kanada 😱... Dom är en helt annan grej. Större, mycket argare, och kan definitivt gå på människor...

Ja, jag är faktiskt glad för att våra björnar ändå är rätt beskedliga gentemot oss människor. Sedan har jag helt slutat att ha mat med mig när jag är ute i fält, jag ser till att ta mig tillbaka till bilen för lunch. Det enda jag har med mig är vatten.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 653
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 231
Senast: MML
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 015
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
670
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp