Motsv. barrering inom dressyr?

Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Första ggn som jag såg den i bruk var på SRT.
Tittade nog inte så noga, men det sas att den var fantastisk.

Hon- den duktiga hoppryttaren hade varit o ridit ett bra tag i NL o kom då hem med en sdn.

Min kompis tillverkade sådana åt folk, men det är ingen i denna trakten som använder den.
Ser faktiskt inte heller Graman på annat än ponnies.

Ja, den var en "revolution". Alla beundrade. Även på V*****. Och försökte fatta hur den var hopsatt för att göra en själv, för den var skitdyr, dessutom.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Ibland känner jag mig som kusinen från landet (bor norr om Stockholm:D ), men vad är en pessoasele?
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Som den på Friesern.
Den är ihopkopplad från bettet upp till gjorden o sen vidare runt bakdelen.
Den är jättebra:crazy: för man kan lägga/surra ihop hästen till den form man vil att den ska gå i.
Ve den, om den inte är snabb med bägge bakbenen=ryck i truten.

I galoppen har den konstant ena bakbenet efter- ja du kan nog tänka dig- terror.
 
Senast ändrad:
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

I mina trakter är den fortfarande mycket vanlig. både hos dressyr, hopp och hobby ryttare.
det som gör mig så beklämd är att den är så allmänt accepterad. folk sitter och skriker och rycker ut håret på varann i slagsmål om vilka bett som är dåliga/bra, vilka hjälptyglar som är hemska och ve och hans faster. Men inte en j-l höjer på ögonbrynen åt denna. Jag blir mörkrädd helt enkelt.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Och jag undrar varför folk tycker att det är okey att lägga tömmen bakom hästen - den får ju ett ryck i munnen i varje steg då också, även om inte lika kraftigt.

jag tro helt enkelt det brister i människors fantasi och inlevelseförmåga.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Är det inte någon som kan lägga in en bild på en pessoasele jag vet inte riktigt vad ni menar även fasst jag har kollap på frisser bilderna.
Vore väldigt tacksam:bow:


Vet många här där jag bor som rider med både gramman och gummisnod, och även hoppar med dom ibland det tykrer jag e fel.:mad:
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Menar du att all beröring av ett spö på en häst är olämpligt? Det finns ju så många åsikter här på forumet, så det känns bäst att fråga innan jag börjar "tycka" för mkt! ;)

Jag tycker att om man rejält snärtar till hästen på benen med spö är det en totalt olämplig träningsmetod.
Men om man använder spöet till det ett spö från början är tänkt till, dvs en hjälp som tex skänkel och röst, då är det en mkt bra träningsmetod.
Det går ju att bara "dutta" litegrann med spöet på en hästben för att få en lämplig reaktion, dvs få hästen lyfta benet högre. Helt ok tycker jag. Precis som man kan använda spöt med en "dutt" bakom skänkeln eller på bogen för att få hästen förstå "ta i lite extra", flytta åt sidan, osv.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Korrekt användande av gramantygel innebär inte "dra in näsan på hästen".
Precis som korrekt användande av en vanlig tygel inte är att "slita och dra", och att korrekt användande av skänkeln inte är att "ta ut sin frustration på hästen med att banka hysteriskt".

All utrustning kan användas fel, utrustning som behövs för att hjälpa en häst kan rent förstöra en annan. En skicklig ryttare kan avgöra vad som är skonsammast för hästen när det gäller få hästen lugn och att inte slita i onödan på den.

Jag har efter att här på forumet läst om fallet i tingsrätten där en kvinna blev anklagad för djurplågeri för att ngn ansåg hon var för hård mot en häst. Där beskrev den som anmälde en graman som "ett hjälpmedel att hindra hästen att höja huvudet och att komma framåt". Låter skitelakt tycker jag.
Lite kul kan man beskriva mer utrustning på mindre smickrande sätt.
Bett = "en järnbit som man tvingar hästen ha i munnen. En unghäst öppnar inte munnen frivilligt första gångerna, man måste tvinga den att ta bettet i munnen. Sedan har man en läderrem från järnbiten till ryttarens hand för att ryttaren ska kunna dra i det. För att tvinga hästen att stanna och svänga".
Sadelgjord = "en rem av tyg, läder eller liknande som man spänner hårt runt hästens mage så att sadeln inte åker runt när ryttaren rider. Många hästar visar sitt missnöje mot sadelgjorden med att grina illa när man spänner den".
Nybörjare = en ibland oformlig klump som hästen tvingas ha på ryggen. Oftast motverkar den hästens balans genom att vingla så hästen hela tiden måste kämpa för att hålla balansen. Sedan skumpar nybörjaren med hårda dunsar i hästens rygg. Hästar kan fö känna en flugas steg på ryggen. Nybörjaren kan även i början innan den lärt sig bättre dra hårt i tyglarna, vilket leder till ryck i hästens mun".
;)
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Korrekt användande av gramantygel innebär inte "dra in näsan på hästen".
Precis som korrekt användande av en vanlig tygel inte är att "slita och dra", och att korrekt användande av skänkeln inte är att "ta ut sin frustration på hästen med att banka hysteriskt".

All utrustning kan användas fel, utrustning som behövs för att hjälpa en häst kan rent förstöra en annan. En skicklig ryttare kan avgöra vad som är skonsammast för hästen när det gäller få hästen lugn och att inte slita i onödan på den.

Jag har efter att här på forumet läst om fallet i tingsrätten där en kvinna blev anklagad för djurplågeri för att ngn ansåg hon var för hård mot en häst. Där beskrev den som anmälde en graman som "ett hjälpmedel att hindra hästen att höja huvudet och att komma framåt". Låter skitelakt tycker jag.
Lite kul kan man beskriva mer utrustning på mindre smickrande sätt.
Bett = "en järnbit som man tvingar hästen ha i munnen. En unghäst öppnar inte munnen frivilligt första gångerna, man måste tvinga den att ta bettet i munnen. Sedan har man en läderrem från järnbiten till ryttarens hand för att ryttaren ska kunna dra i det. För att tvinga hästen att stanna och svänga".
Sadelgjord = "en rem av tyg, läder eller liknande som man spänner hårt runt hästens mage så att sadeln inte åker runt när ryttaren rider. Många hästar visar sitt missnöje mot sadelgjorden med att grina illa när man spänner den".
Nybörjare = en ibland oformlig klump som hästen tvingas ha på ryggen. Oftast motverkar den hästens balans genom att vingla så hästen hela tiden måste kämpa för att hålla balansen. Sedan skumpar nybörjaren med hårda dunsar i hästens rygg. Hästar kan fö känna en flugas steg på ryggen. Nybörjaren kan även i början innan den lärt sig bättre dra hårt i tyglarna, vilket leder till ryck i hästens mun".
;)

:bow:

Genialiskt beskrivet.

Det inlägget borde nålas högst upp på gnägg och utrustning.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Och jag undrar varför folk tycker att det är okey att lägga tömmen bakom hästen - den får ju ett ryck i munnen i varje steg då också, även om inte lika kraftigt.

jag tro helt enkelt det brister i människors fantasi och inlevelseförmåga.

Tänk, det tror inte jag.

Därför att lägger man tömmen bakom rumpan på hästen, så har man grimma, kapson eller sidepull.

Sedan ska linan inte ligga runt bakbenen, utan runt rumpan.

Jag har provat och det är mycket svårt att tömköra så, för att det ska ha en funktion så kräver det skicklighet, som allt annat.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Man kan binda yttertömmen i gjorden.

Har jag inget bättre ( som nu när min specialgjord är tarsig)lånar jag "galoppjärnet" som är en anordning som en gjord med stigbyglar o korta läder helt enkelt. Drar tömmarna igenom stigbyglarna.

Man kan dra en rem under magen mellan stigbyglarna om man vill för att det inte ska fladdra ( men lädren ska vara mkt korta)
Går nog bra med en liten sadel m korta läder också. Eller fästa lädren i en vanlig longeringsgjord.

Man kan också köra utan remmen under magen ( den som håller stigbyglarna mer stilla utmed sidan) då kan man ställa mer tex, men ändå faller inte tömmen ner.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Glömde.....

Jag tömkör inte heller så väldigt mycket på en volt (ang tömmen bakom /benen) Utan går med själv och kör i bågar, på rakt spår, vänder över mycket, diagonal osv. Nyttigt motion för mej med:cool:
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Det där påminner om en metod som jag fick lära mig i Hölö.
Man har ett lååångt rep o drar ena änden genom stigbygeln(som skall sitta långt ner o ihopbundna under magen) -bettringen o sen över manken o fäster i sadelns lilla ring.
Då kan man ha yttertömmen långt ner o väldigt slak.

Man blir väldigt stark med denna infästning, så det behövs inte mkt.
Det var till för hästar som var som timmerstockar att sitta på.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Har jag inget bättre ( som nu när min specialgjord är tarsig)lånar jag "galoppjärnet" som är en anordning som en gjord med stigbyglar o korta läder helt enkelt. Drar tömmarna igenom stigbyglarna.

Man kan dra en rem under magen mellan stigbyglarna om man vill för att det inte ska fladdra ( men lädren ska vara mkt korta)
Går nog bra med en liten sadel m korta läder också. Eller fästa lädren i en vanlig longeringsgjord.

Man kan också köra utan remmen under magen ( den som håller stigbyglarna mer stilla utmed sidan) då kan man ställa mer tex, men ändå faller inte tömmen ner.

Jo, så gör jag på unghästen. Binder ihop stigbyglarna med en benlinda, under magen.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

All utrustning kan användas fel, utrustning som behövs för att hjälpa en häst kan rent förstöra en annan. En skicklig ryttare kan avgöra vad som är skonsammast för hästen när det gäller få hästen lugn och att inte slita i onödan på den.


Kloka ord :bow:

Jag tycker personligen 8trots att jag aldrig användt en) att gramantygeln är den snällaste hjälptygeln eftersom man kan lätta på den och man har sin skänkel som man kan aktivera bakbenen med.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Pessoaselen: en fullständigt onödig uppfinning som inte gör vad den sägs ska göra och orsakar mer skada än nytta. Hästen kan välja fritt mellan att få ryck i munnen eller att böja in huvudet kraftigt för att slippa rycken i munnen. Rekomenderas till de som vill ha en häst som har "rädsla" för tygeln. Vill man kan man dra in den ordentligt och vips så har man rollkurs formen på plats.

Nej men allvarligt, Det finns inte ett enda rätt sätt att använda p. utan några otrevligheter. Jo man kan spänna ut alla rep så mycket det går och låta allt hänga, men då är den onödigt och farligt:eek: hästen kan ju fastna.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

alla redskap, hjälpmedel kan vara bra och dåliga. Om man skulle vilja ha ett annat alternativ än pessoaselen, vad kan man ta då?

För att slippa ryckandet i munnen... man skulle ju kunna dela p på mitten. Man har en "rumpdel" och en för huvudet, det borde var bättre, eller?
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

alla redskap, hjälpmedel kan vara bra och dåliga. Om man skulle vilja ha ett annat alternativ än pessoaselen, vad kan man ta då?

För att slippa ryckandet i munnen... man skulle ju kunna dela p på mitten. Man har en "rumpdel" och en för huvudet, det borde var bättre, eller?

Ja, tack och lov var det en sån variant jag provade, som jag satte ihop själv. Gillade inte det där med direkt till munnen men ville ha något bakom rumpan. Så det var en snällare variant. Annars hade nog hingsten gått ännu mer bakom hand än han redan ville göra:angel: Men inte hjälpte det heller. Just då kanske han drog in sina långa skankor lite mer under sin korta kropp men ingen skillnad i ridningen. Sen kom det i alla fall genom styrketräning mm, så jag såg ingen vits med detta alls.
 

Liknande trådar

Träning Läste i dagensnyheter att tre unghästar tre-fyra år blev neddömda pga misstankar om barrering. De använde en extrem teknik, de tänkte...
2
Svar
34
· Visningar
4 281
Senast: Streiff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) "Så där hoppar inga hästar naturligt ..." Tre hästar fick betyget sänkt i samband med unghästchampionatet i Flyinge för två veckor...
Svar
18
· Visningar
3 084
Senast: JuicyJane
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) 2007 är ett ödesår för både hoppning och dressyr. Båda grenarna måste kvala till OS. Då kommer dråpslaget. Ridsporten måste...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Nu tar 70-talisterna över. En ny generation har etablerat sig i världstoppen i hoppning. - Det krävs mycket rutin för att bli...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp