ang. Barrering

Sv: ang. Barrering

Även om dessa hästar nu inte är utsatta för barrering så tyckte domarna att tekniken inte var naturlig, så då tycker jag att det är helt rätt att döma ner hästarna.
 
Sv: ang. Barrering

Tja, vart vill man komma med hoppaveln?:smirk:

Man vill ju att hästar ska ha så bra teknik som möjligt och när de har det anklagas man för barrering...
 
Sv: ang. Barrering

var det menat till mig?

För det står i artikeln att domarna inte tyckte att hästarna hoppade naturligt...
 
Sv: ang. Barrering

Jag kan inte låta bli att tänka på debatterna om kallblodstravarna för en massa år sedan. Man avlade förstås för att få fram bästa möjliga travare, men när man lyckades anklagades man genast för att ha fuskat med stamtavlan och ha avlat in varmblod... Säkert ofta med all rätt, och där fick man ju med tiden blodanalyser till hjälp. Men jag har svårt att se hur man i efterhand ska kunna kolla träningsmetoder.

Det verkar väl i alla fall rimligt att en ung häst oavsiktligt kan ha kommit fel och slagit sig med ett resultat som liknar det av barrering. Samtidigt känns det som att det är något fel i träningsmetoderna om det skulle gälla relativt många av hästarna.

Nu ska jag svära i kyrkan!
OM det är så effektivt med barrering och man verkligen kan förbättra tekniken avsevärt borde man kanske fundera på om man kanske slängt ut babyn med badvattnet och överväga om det finns metoder som är godtagbara i stället för att ha ett totalförbud?

Finns det tex forskning som visar att unga hästar tar skada av att tillfälligt bära vikter? Är det någon som tycker att de spöhjälper som tex används av spanska ridskolan när de tränar skolsprång är helt oacceptabla ur djurskyddsynpunkt, eller skulle något liknade kunna tillåtas för hopphästar? Skulle man kunna tillåta en mycket lätt ribba eller ett plastband "modell målsnöre" över bommen?

(Det är en väldigt hisnade tanke att man kanske förbjudit "snällare" metoder som förbättrar tekniken och i stället överlåter åt den mindre begåvade hästen att riva och ta lärdom av att slå ner en hård tung bom???)
 
Sv: ang. Barrering

en jacka på hinder är ju inte barrering.....
 
Sv: ang. Barrering

Det är nog lite beroende på hur gamla och rutinerade hästarna är vad som kan räknas som barrering, en jacka över et hinder är väl inte så farligt medans att hoppa hästar på felaktiga avstånd, preparera benskydd eller kanske till och med slå dom på benen är direkt vidrigt, fattar inte hur någon med samvete kan göra en sån sak.... :mad: Och frågan är funkar det verkligen i längden, kommer den hästen verkligen att hoppa bättre i det långa loppet, kommer den hästen att vilja fortsätta hoppa när den förknippa hoppningen med obehag....

i det långa loppet är det värdelöst att barrera, hästarna hoppar bättre, just den gången dom är preparerade. när dom fått sig lite på benen under en/flera(?) säsonger blir dom ju "kalla" i benen och då spelar det ingen större roll, är dom kalla i benen så tar dom ett nedslag och rätttar sig inte. det förstör mer än vad d hjälper till, en snabb lösning kan man kalla det för...:cool:
 
Sv: ang. Barrering

*kl*
det var inte enbart bakbenstekninken som domarna reagerade på. De tyckte att hästarna tänkte mer på var de hade benen än på själva hindret. Domarna tittar ju även på hur hästen "tar sig an" hindret. De tyckte inte hästarna betede sig normalt. Domarna i det här fallet är otroligt rutinerade och VET vad de pratar om vad gäller hästhoppning. Jag tycker det var modigt gjort att döma ner pga av att hästarna inte betede sig normalt!
 
Sv: ang. Barrering

men dom blir så koncentrerade på att öppna upp bak så dom vinglar och är ofokuserade på hindren. jag var där och såg alla 4 åringarma och jag ar sett dom flesta kvala också, och alla (utom typ två..) som gick finalen hoppade helt sjukt! så det är synd, men så är det..
 
Sv: ang. Barrering

Jag är inte säker på att jag förstog vad du menar??
Menar du de tre hästar som misstänktes vara barrerade eller menade du att alla på campionatet hoppade sjukt??

Jag lägger faktigskt ganska stor vikt vid vad domarna anser eftersom det är personar jag tycker har en sund inställning till hoppning och jag vet oxå att de har stor erfarenhet och kunskap av hoppning och av olika typer av hästar.
 
Sv: ang. Barrering

flertalet av dom som gick finalen hoppade över sin egentliga förmåga, de fick nerdragna poäng och pinsamt var det för ryttare/hästägare..
 
Sv: ang. Barrering

flertalet av dom som gick finalen hoppade över sin egentliga förmåga, de fick nerdragna poäng och pinsamt var det för ryttare/hästägare..

Ska jag tolka det som att du tycket domarna gjorde en felaktig bedömning och att de dömde ner alla hästar som gick i finalen???:confused:
 
Sv: ang. Barrering

verkligen inte, men det var ju typ temat på 4 års finalen iår, "vem har bonkat mest på benen".. tråkigt, men bra gjort av dommarna.. luddigt det blev, jag hade faktiskt en poäng förut, men jag tappade bort mig :P
 
Sv: ang. Barrering

flertalet av dom som gick finalen hoppade över sin egentliga förmåga, de fick nerdragna poäng och pinsamt var det för ryttare/hästägare..

Nu får du nog förklara vad du menar lite tydligare, hänger inte alls med. Vad menar du med över sin egentliga förmåga ? Menar du alltså att du sett dem hoppa helt annorlunda på kvalen eller ?

Din kommentar att de var vingliga och ofokuserade tror ju i alla fall inte jag har så mkt med någon barrering att göra utan med att det är bebisar som kommer in i denna hall för första gången, denna hall med mkt att titta på, mkt publik och sorl, är inte den "enklaste" miljö att få en unghäst fokuserad i. Satt själv ett antal timmar och väntade på vår tur onsdagen innan då det var banträning i hallen och fick se många tom 5 o 6 åringar bli helfjantiga för bla märkena på sargen, reklamskyltar mm konsentrationen på hinderna var inte precis på topp och då var de flesta tittigheter ändå inte framme.
Sedan borde väl logiskt en barrerad häst som var "rädd" för hindret ha mer koncentration på hindret och verkligen fokusera på var det står om den nu är så rädd för att få kontakt med det, så borde det väl logiskt vara eller ? Har själv ingen erfarenhet av hur barrerade hästar beter sig men om man ser hur en häst uppför sig efter att ha fått en grov rivning så blir de ju väldigt koncentrerade och fokuserade borde ju bli samma här eller tänker jag helfel nu ?
 
Sv: ang. Barrering

Sedan borde väl logiskt en barrerad häst som var "rädd" för hindret ha mer koncentration på hindret och verkligen fokusera på var det står om den nu är så rädd för att få kontakt med det, så borde det väl logiskt vara eller ? Har själv ingen erfarenhet av hur barrerade hästar beter sig men om man ser hur en häst uppför sig efter att ha fått en grov rivning så blir de ju väldigt koncentrerade och fokuserade borde ju bli samma här eller tänker jag helfel nu ?

Jag vet inte om jag skulle kunna se skillnad på en häst som var barrerad,om det inte var extremt, jag har nog inte sett tillräckligt med sånna hästar. Men jag tror att det som domarna reagerade på var bakbensteknik+hur hästen tog sig an hindret. De kanske var koncentrerade som du skrev med de kanske var koncentrerade på fel saker om du förstår hur jag tänker. Jag antar att de bedömmer mer än om hästen är koncentrerad på var hindret står. En häst som får en grov rivning en eller två gånger tar nog rättning på rätt sätt och blir mer uppmärksam, men en häst som fått det 20-30 gånger reagerar nog med en betendeförändring istället som sen domarna snappade upp.
 

Liknande trådar

E
Dressyr Satt och läste DN http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=585420&previousRenderType=1 nyss och såg deras artikel om misstänkt...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 752
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) "Så där hoppar inga hästar naturligt ..." Tre hästar fick betyget sänkt i samband med unghästchampionatet i Flyinge för två veckor...
Svar
18
· Visningar
3 084
Senast: JuicyJane
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 650
F
Hästvård Har sedan en och en halv månad tillbaka en a-ponny i min ägo, dessförinnan hade han stått ett längre tag och var både ur kondition och...
Svar
3
· Visningar
747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp