Motsv. barrering inom dressyr?

Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

var på en tävling en gång, ska inte säga var när och hur...
Men det var en dansk ponny med och den stod med inspänningstyglar på natten!!!
Vi blev typ helt knäckta STACKARS HÄST!!!!!
Vi sa till på tävlingen men vet ej vad som hände sen.. vi märkte det på kvällen den andra dagen så var ju baar den natten kvar...
Men hur sjuk får man vara?? :mad:
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Och jag har inte en susning om vad du vill säga? :confused:

Men jag vågar mig på en gissning! Angående Pessoaselen så har jag inte sett ngn häst "flippa ur" när de i mitt stall använt den. Och jag har sett den på hästar med väldigt olika temperament. Bla en häst som är känd för att vara en sådan som mkt lätt flippar ur, den kan både stå på bakbenen och explodera för skitsaker om den är på det humöret. Att pressa den hästen till ngt, det kan man glömma!
Och de ggr jag sett dem longera med Pessoaselen så har hästarna varit mer avspända än de ggr jag sett dem longera utan den.

Rollkur vet jag inget om mer än det jag läst i media. Har aldrig sett ngn rida så, så där kan jag inte uttala mig om huruvuda hästen mått dåligt av det, fått bättre resultat osv.

Men jag håller med om att hästar är tåliga djur! De tillåter ju att vi rider på dem! De tillåter nybörjare på ryggen, och de tillåter att ryttaren gör både ett och två misstag!
Men min slutsats är att de är inte så känsliga som många vill påstå, det ligger i deras natur att vara tåliga, det ska till rejäla saker om de ska fara illa och få men av det.
Dessutom så tvingas man ju med dem ibland sätta rejäla gränser, det för deras egen skull (de ska hålla för lång tids ridning/körning/annat arbete), och dels för att de är stora djur som kan skada människan rejält om de själva får bestämma allt.
Lite som barn, den vuxna (i hästens värld människan) vet oftast bättre fasten barnet/hästen är störtsäker på att den vet bäst.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Håller med om att achen med eller utan snokrem ställer till problem när man spänner den för hårt.

Tandläkare Torbjörn förklarade (vilket jag varit helt ovetande om) att spottkörtlarna stryps när man drar åt, detta kan sedan leda till inflammation så att även körtlarna bakom ganaschen svullnar (hamsterlook)

Själv gillar jag inte när det hela tiden ska gå mode i prylarna. Nu ska det vara tunna ofodrade remmar igen. Trött!!

det har jag aldrig hört. dock förklarade vår tandläkare att det är mycket vanligt på hästar som rids mycket dressyr(ffa bland halvbloden) att dem är svullna bakom ganaschen pga den huvudposition dem "tvingas" ha. Det uppkommer en irritation då hästen dras ihop och man kan se röda fläckar längst bak i munnen (Syns tydligt).
 

Liknande trådar

Träning Läste i dagensnyheter att tre unghästar tre-fyra år blev neddömda pga misstankar om barrering. De använde en extrem teknik, de tänkte...
2
Svar
34
· Visningar
4 281
Senast: Streiff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) "Så där hoppar inga hästar naturligt ..." Tre hästar fick betyget sänkt i samband med unghästchampionatet i Flyinge för två veckor...
Svar
18
· Visningar
3 084
Senast: JuicyJane
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) 2007 är ett ödesår för både hoppning och dressyr. Båda grenarna måste kvala till OS. Då kommer dråpslaget. Ridsporten måste...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Nu tar 70-talisterna över. En ny generation har etablerat sig i världstoppen i hoppning. - Det krävs mycket rutin för att bli...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp