Motsv. barrering inom dressyr?

Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

:bow: Håller med dig i varje ord. Gud nåde vilket liv det blev när jag skapade tråden "Jag älskar min graman!" :angel:. Men faktum kvarstod, min ponny gick mycket mer avslappnat i den, höjde ryggen (som han "annars" hade ont i) och jobbade med hela kroppen.

Skillnaden mellan graman och barrering är väl att barrering kan aldrig vara bra/skönt, även i "rätt" händer.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

jag använder pullbacknosgrimma för att den är snyggare o har fodring under käken, men inte drar jag den hårdare än 2 fingrar.QUOTE]

vad är pullbacknosgrimma? någon som vill visa på bild? eller är det en vanlig nosgrimma med en platta under där man spänner *gissar*?
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Det är en nosgrimma där du först stoppar remmen genom en metallögla, och sedan drar tillbaka (pullback) till spännet, där du spänner. Det är nog en sådan du menar, för numer är det denna modell som är den "vanliga". Förut spändes engelska nosgrimmor lika som remontgrimmor.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Pessoaselen: en fullständigt onödig uppfinning som inte gör vad den sägs ska göra och orsakar mer skada än nytta. Hästen kan välja fritt mellan att få ryck i munnen eller att böja in huvudet kraftigt för att slippa rycken i munnen. Rekomenderas till de som vill ha en häst som har "rädsla" för tygeln. Vill man kan man dra in den ordentligt och vips så har man rollkurs formen på plats.

Nej men allvarligt, Det finns inte ett enda rätt sätt att använda p. utan några otrevligheter. Jo man kan spänna ut alla rep så mycket det går och låta allt hänga, men då är den onödigt och farligt:eek: hästen kan ju fastna.

Fast rätt använd och spänd så behöver hästen inte få ett ryck i munnen.

Det finns hur många sätt som helst att spänna den.

Du kan ju faktiskt spänna delen bakom baken mer än du spänner fram det är ju två olika rep
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

okej då fattar jag, funderade på det idag i stallet.. Sån har jag på alla mina träns, men inte för att kunan spänna mkt utan för att risken för skav är mindre och så ser det så mkt skönare ut för hästen :)
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Ursäkta om jag verkar hopplös... jag vet på ett ungefär hur graman och pessoasele ser ut, men kan någon förklara lite mer ingående hur/varför dom används och kanske visa bild?
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Kan förklara lite om gramman, pessoasele vet jag inte vad det är alls..

grammanen fäster du i sadelgjorden, genom bettet och uppp till handen och så får du en form av hävstångseffekt så du kan bya in nacken på hästen, vissa tycker om att använda det, själv totalvägrar jag.. då du inte kan ge hästen ordentligt med eftergift..
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Kan förklara lite om gramman, pessoasele vet jag inte vad det är alls..

grammanen fäster du i sadelgjorden, genom bettet och uppp till handen och så får du en form av hävstångseffekt så du kan bya in nacken på hästen, vissa tycker om att använda det, själv totalvägrar jag.. då du inte kan ge hästen ordentligt med eftergift..

Självklart att du kan ge eftergivt med graman, det är handen som håller i gramanen som avgör hur skarp den är.

Du kan ju tom rida på den helt lös och låta den löpa mellan fingrarna. Det finns inget som säger att du måste hålla i den stumt.

Då skulle det vara precis lika hemskt med stången och stångtygeln.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Jag måste faktiskt instämma med dig... Men håller med Lancet till viss del, för det krävs en del träning för att kunna få den direkta eftergiften.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

men det är ju ett rep som håller ihop delarna? Spänner men det rep som går från baken till gjorden åker ju hela upp på rumpan och är då helt onödig.

Kan man inte bara ha ett "rep" runt rumpan som fästs i gjorden, blir inte det samma effekt(?) men det är snällare mot munnen.:idea:

Sedan kan man ha en gramanliknande i fram, där kan hästen ta stöd på bettet och söka sig frammåt nedåt.

hm.. funderar nästan på att prova det, bara för att se om det funkar (bättre)
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Fast rätt använd och spänd så behöver hästen inte få ett ryck i munnen.

Det finns hur många sätt som helst att spänna den.

Du kan ju faktiskt spänna delen bakom baken mer än du spänner fram det är ju två olika rep

men likväl är det ju en SELE - inte två separata fram och bakpartier. det är ju det som är poängen med dess konstruktion. ?
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Skillnaden mellan graman och barrering är väl att barrering kan aldrig vara bra/skönt, även i "rätt" händer.


Jo det blir ju skönt för hästen när den lyfter på benen = belöningen, det är ju liksom det som är ide´n med det hela.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Eftersom gramanen är mest använd av hobby- och hoppryttare tycker jag det spårar ur lite här.
Och betslingen är ju inte fri inom dressyren så jag tycker nog bettbiten är "renare" än bland hoppryttare.
Och hur i hela friden kom Achengrimman med i bliden. Pullbacknosgrimma vet jag inte ens vad det är trots 20 år i yrket.
Pessoasele har jag aldrig sett en dressyrryttare använda. Inget slår gammal hederlig tömkörning. Men såg många hobbyryttare som skaffade sig sådan runt 97-98.
Man väljer vad man vill se :o
- Gramanen är välanvänd, bland så väl dressyrryttare som andra. Många dressyrryttare låter inte sina hästskötare sitta upp utan gramanen.
- Ang bett så vet jag inte om "renare" är bättre? Dvs det finns många skarpa bett bland hobby/hopp men samtidigt är det en stor mängd gummivarianter som inte förekommer i dressyr.
- pessoasele har jag bara sett hos 2 ryttare, båda mycket kända dressyrryttare.

Mer än 20 år, nja det räcker visst inte mycket mer än 20..
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Då är jag glad att jag bor i en del av landet där man INTE använder aachengrimman för att stänga igen munnen. Här har de flesta aachengrimma, och lik förb...t går hästarna och gapar:angel:

Var bor du? I Kiruna? :p

Skämtåsido... hästarna försöker gapa trots hårt spänd nosgrimma. :D
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

men likväl är det ju en SELE - inte två separata fram och bakpartier. det är ju det som är poängen med dess konstruktion. ?

Min orginal pessoasele har en separat bakdel och man kan spänna den oberoende från det man spänner fram.

Man kan alltså spänna hårdare runt baken/benen utan att det påverkar mundelen
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

men det är ju ett rep som håller ihop delarna? Spänner men det rep som går från baken till gjorden åker ju hela upp på rumpan och är då helt onödig.

Kan man inte bara ha ett "rep" runt rumpan som fästs i gjorden, blir inte det samma effekt(?) men det är snällare mot munnen.:idea:

Sedan kan man ha en gramanliknande i fram, där kan hästen ta stöd på bettet och söka sig frammåt nedåt.

hm.. funderar nästan på att prova det, bara för att se om det funkar (bättre)

När jag använder mig av den, vilket inte är så ofta eftersom jag tömmkör istället såspänner jag den hårdare runt baken med de remmar som går endast där. För det är den effekten man vill åt med pessoaselen. Du behöver inte alls påverka frampartiet då.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Satt och läste DN
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=585420&previousRenderType=1
nyss och såg deras artikel om misstänkt fusk på unghästchampionatet. Visserligen inom hoppning, men jag började fundera om det finns motsvarigheter inom dressyr och vad skulle det vara?

Vart går gränsen för korrigeringar och i utbildningssyfte, kontra vad som skulle kallas "barrering"?

Vad tycker ni? Åsikter, funderingar, exempel?

Funderar på detta att låta en 3-4-5 åring bara gå på volten alt i ridhus. Det livet har en av segrarna i Flyinge(samt de andra placerade av den ryttaren). Inridning av hästskötare vid 3-års ålder, då får man ridas ut lite, sen tar "mästarinnan" över och då är det paddock/ridhus som gäller. Hästarna går inte ute alls när det är kallt/regnigt/blåsigt som det ofta är där hon bor. Longering, mycket hårt inspända, är också en vardag.

Jag tror att det är värre än tillfällig barrering. Även om jag inte på något sätt är för barrering.:eek:
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

När jag använder mig av den, vilket inte är så ofta eftersom jag tömmkör istället såspänner jag den hårdare runt baken med de remmar som går endast där. För det är den effekten man vill åt med pessoaselen. Du behöver inte alls påverka frampartiet då.

Kan du verkligen ta bort kopplingen till munnen helt?

Den "variant" jag gjorde själv just för att komma åt bak, (som förra ryttaren gjorde med sin) var utan verkan i munnen alls. MEn bakbenen påverkades inte varaktigt av DET. Tycker jag.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Håller med om att achen med eller utan snokrem ställer till problem när man spänner den för hårt.

Tandläkare Torbjörn förklarade (vilket jag varit helt ovetande om) att spottkörtlarna stryps när man drar åt, detta kan sedan leda till inflammation så att även körtlarna bakom ganaschen svullnar (hamsterlook)

Själv gillar jag inte när det hela tiden ska gå mode i prylarna. Nu ska det vara tunna ofodrade remmar igen. Trött!!
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Håller med om att achen med eller utan snokrem ställer till problem när man spänner den för hårt.

Tandläkare Torbjörn förklarade (vilket jag varit helt ovetande om) att spottkörtlarna stryps när man drar åt, detta kan sedan leda till inflammation så att även körtlarna bakom ganaschen svullnar (hamsterlook)Det här har jag aldrig hört.
Att de svullnar i spottkörtlarna brukar bero på om de pillat i sig ngt olämligt. Oftast på våren när de första gröna microstråna kommer upp.

Själv gillar jag inte när det hela tiden ska gå mode i prylarna. Nu ska det vara tunna ofodrade remmar igen. Trött!!
1234567890
 

Liknande trådar

Träning Läste i dagensnyheter att tre unghästar tre-fyra år blev neddömda pga misstankar om barrering. De använde en extrem teknik, de tänkte...
2
Svar
34
· Visningar
4 281
Senast: Streiff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) "Så där hoppar inga hästar naturligt ..." Tre hästar fick betyget sänkt i samband med unghästchampionatet i Flyinge för två veckor...
Svar
18
· Visningar
3 084
Senast: JuicyJane
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) 2007 är ett ödesår för både hoppning och dressyr. Båda grenarna måste kvala till OS. Då kommer dråpslaget. Ridsporten måste...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Nu tar 70-talisterna över. En ny generation har etablerat sig i världstoppen i hoppning. - Det krävs mycket rutin för att bli...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp