Motsv. barrering inom dressyr?

Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Ha ha, nej, jag bor faktiskt i svealand.:idea:

Grejen är att hästarna inte bara försöker gapa, de lyckas också trots aachengrimma. För att hästarna inte ska lyckas med detta få man allt dra bra hårt, och jag har inte sett så många ryttare som har lyckats dragit åt nosremmen så hårt, vilket jag är glad för.:smirk:

Men det kanske är annorlunda på andra platser i landet.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Bara för att du inte hört det betyder ju inte per automatik att det är osant.

Han föreläste på mitt förra jobb och visade sen på en av skolhästarna som var långvarit svullen (flera månader)

Ang förra inlägget. Ja, jag är korkad fattade inte först.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Han är ingen Vet.
Jag har aldrig hört en Vet. komma med det påståendet.
Spottkörtlarna sitter mkt högre upp för att de skulle kunna påverkas av nosgrimman.:confused:

Ska fråga nästa gång jag träffar på en.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

All utrustning kan användas fel, utrustning som behövs för att hjälpa en häst kan rent förstöra en annan. En skicklig ryttare kan avgöra vad som är skonsammast för hästen när det gäller få hästen lugn och att inte slita i onödan på den.

Helt enligt min åsikt. Min tanke med "motsvarande barrering" var ju att det finns metoder som används för att ta en genväg till resultat. Barrering på hopphästar fungerar ju, de lyfter på tassarna bättre för att de absolut inte vill slå i hindret. Sedan är det ju självklart en förkastlig metod att skapa "lydnad" genom smärta/rädsla. Lite Percy Nilegård: "management by fear" :devil:
Inom dressyren blir det ju större gråzoner eftersom det är en bedömningssport, det är ju inte längre en fråga bara om att ta sig runt en bana felfritt. Rollkur fungerar ju bevisligen eftersom användarna vinner hela tiden :confused:
Men enligt diskussionen borde ju inte p-selen t.ex. räknas som barrering då den inte visar resultat... Istället är den ett olämpligt el. dåligt hjälpmedel?

Susan´s exempel på friserhingstarna är t.ex. en skrämmande uppvisning av barrering som tydligen fungerar. Hingstarna kommer in på banan med benaktion som den inte skulle haft annars, och imponerar således mer på domare och publik.

Inom arabvärlden och american saddlebred har jag hört talas om både kokain i näsan och senap i stjärten för det riktigt vildsinta flashiga uppträdandet. Men det kanske blir lättare med sådana avarter när det rör sig mer om utställning. Men jag kan inte riktigt hålla med om att hårt spända nosremmar och p-sele skulle räknas till barrering:o
mer en fråga om att försöka sig på genvägar som inte riktigt lyckas. Även om hästen inte gapar så rör den sig ju inte bättre, eller utför rörelserna med mera precision än tidigare.

Men som sagt, STOORA gråzoner och svårt att veta var gränsen ska dras.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Ursäkta... Praktiserade hos JB i tre veckors tid... dom longerade å löshoppade hästarna....
Å vet ni vad... ja såg inte en suck efter en pessoasele.....
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

jag kom och tänka på det nu, att vi har spårat ut lite. :p :o

Spöet och tygeln i så fall. Det är nog de främsta redskapen.

Om man då ska säga att barrering är. att få fram en reaktion/aktion med hjälp utav smärta/tvång.

Det är betydligt lättare att hålla på med barrering inom hoppningen.

Jag menar hur ska man kunna misstänka en häst med vackra benrörelser? De enda dressyren kan se på är nog bara uttrycket från hästens sida samt märken/skador
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Det som känns så synd är ju att inom dressyren blir ju det normgivande som visas på stora mästerskap. Om det sedan uppnås med tvivelaktiga metoder så måste det ju vara fel på de traditionella och konventionella metoderna, eller :confused: ??
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

:bow: Årets fråga!

Eller så söker folk ständigt nya vägar, någon måste alltid bryta ledet
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Ursäkta... Praktiserade hos JB i tre veckors tid... dom longerade å löshoppade hästarna....
Å vet ni vad... ja såg inte en suck efter en pessoasele.....

fast då är det inte så läng tid att referera till :angel:

jag har bott på en av gården förbi och hade en del ärenden dit tidigare. Han har testat!
men so what. Han är inte ensam om det.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Personligen har jag inte använt en Pessoasele, men jag vet mkt kunnigt folk som gör det, och anser den fungerar mkt bra.
Hästarna den använts på är trots att de haft den då och då genom åren fullt friska (röntgen vid försäljning), har inga förslitningsskador, är lugna, tillfreds och lättridna och plockar många placeringar i hoppning. En har också tävlat dressyr med bra resultat.
Så vad jag sett så hör inte Pessoasele och djurplågeri hemma i samma mening.

Fö så gillar jag inte longering annat än för att rasta av unghästar eller andra laddade hästar, jag longerar min häst endast ett par ggr/år. Men det är MIN åsikt, jag har genom åren inte sett ngt som pekar på att det är fel att longera sin häst en eller flera ggr/vecka, bara det att JAG vill inte det med min häst.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Personligen har jag inte använt en Pessoasele, men jag vet mkt kunnigt folk som gör det, och anser den fungerar mkt bra.
Hästarna den använts på är trots att de haft den då och då genom åren fullt friska (röntgen vid försäljning), har inga förslitningsskador, är lugna, tillfreds och lättridna och plockar många placeringar i hoppning. En har också tävlat dressyr med bra resultat.
Så vad jag sett så hör inte Pessoasele och djurplågeri hemma i samma mening.

Men har den hjälpt på det sätt den anses hjälpa då? Det har inte jag sett i alla fall och har uppfattat så att det är därför de som använde den förrut när det var populärt slutade. Häromkring i alla fall.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Personligen har jag inte använt en Pessoasele, men jag vet mkt kunnigt folk som gör det, och anser den fungerar mkt bra.
Hästarna den använts på är trots att de haft den då och då genom åren fullt friska (röntgen vid försäljning), har inga förslitningsskador, är lugna, tillfreds och lättridna och plockar många placeringar i hoppning. En har också tävlat dressyr med bra resultat.
Så vad jag sett så hör inte Pessoasele och djurplågeri hemma i samma mening.

Fö så gillar jag inte longering annat än för att rasta av unghästar eller andra laddade hästar, jag longerar min häst endast ett par ggr/år. Men det är MIN åsikt, jag har genom åren inte sett ngt som pekar på att det är fel att longera sin häst en eller flera ggr/vecka, bara det att JAG vill inte det med min häst.

A) vilka andra skarpa hjälpmedel/metoder skapar utflippade hästar?
svar: tyvärr inte många. Hästar är oerhört tåliga, medgörliga djur som tjänar oss och rättar oss efter våra metoder - till extremt stor del.

B) exempelvis rollkur och barrering skapar inte förstörda stressade hästar heller, varken skade mässigt eller temperaments mässigt. eller hur? de går ju breeders och elit klasser de också, med bravur.

Förstår därför inte riktigt din måttstock.
:crazy:
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Men har den hjälpt på det sätt den anses hjälpa då? Det har inte jag sett i alla fall och har uppfattat så att det är därför de som använde den förrut när det var populärt slutade. Häromkring i alla fall.

Jag använde den för väldigt längesedan på en av min hästar (fiorino) som är lite felbyggd alltså bakbenen lite långt bakom sig och plant bäcken. Jag tyckte då den gav ett jättbra resultat dagen efter jag använde den, dvs han hade bakbenen mer inunder sig. Jag kan inte svara på hur bra jag hade tyckt den var idag med dom måttstockar jag har nu.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Jag har inte använt den "äkta" men folk omkring mej gjorde det. Jag började en rida hingst som inte gjort mycket på 1½ år och när han var omusklad föll hela hästen isär nästan bokstavligt. Dressyrtjejen som red innan använde en variant utan direkt koppling mellan bett och bakdelen som på orginalet. Så jag gjorde det också. Det var en gummisnodd som inspänning fram till en longeringsgjord och en del bak med resår som på pessoan. Det var för att få en ram när jag longerade för bakbenen vinglade överallt på Långben.

Hade man gjort det flera gånger i veckan under lång tid kanske det hade gett längre effekt. Nu var man tillbaka på ruta ett när han inte hade den. Så länge han var omusklad. Han jobbade bättre med bakbenen med den på, men spänt.

Jag tycker tömkörning ger bättre resultat i så fall. OCh förhoppningsvis behöver inte hästen då få ett ryck i munnen om den segar med ett bakben.

Folk omkring slutade och de jag hörde tyckte inte det gav mer effekt än att rida och tömköra.

Med mer muskler höll han ihop sig och behövde inte petas in bak, och det kom mer av klättring, dressyrridning tömkörning, trava långa nerförslut osv.

Jag tror man kan få spänningar och dåligt resultat i värsta fall. Samt noja för bettet.

Men som sagt jag har bara själv använt en kopia utan den där kopplingen och ibland har jag (också förr) enbart satt typ gummisnodd klädd med fårskinn runt bakdelen när jag tömkört om bakdelen behövt komma in. Men slutat för jag tycker inte det gör nån skillnad utan bara ger spänning.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Jo det är säkert så att den skapar spänning eftersom hästen blir rätt ihoppackad och det går ju inte att ge efter direkt..
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

*KL*

Till barrering kan man kanske också räkna att använda pessoabett med 2 tyglar, där de båda tyglarna sitter fästade i de 2 nedersta bettringarna. :eek:
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Pessoabettet räknas inte till barrering, det räknas till djurplågeri.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Graman, rollkur, pessoasele, aachen- och pullbacknosgrimmor och även ett missbrukat kandar kan väl räknas som dressyrens barreringsmetoder...:idea:

Jag har inte läst hela tråden men svarar ändå. Varför? Jo för att du anser att jag annvänder mig av barrering.

Trots några trådar om pullbacknosgrimmor och hur hemska de än är har jag aldrig fattat vad som är så förskräckligtmed dem. Jag har annvänt dem på både ponny och häst och även på kandaren. Men ingen av mina hästar har någonsin haft varesig problem med eller skador i munnen orsakade eller förvärrade pga bettet och nosgrimman.

Så snälla förklara väldigt ingående och sakligt hur jag barrerar mina hästar och sen när någon är färdig kan ni väl anmäla mig till lämplig instans efter som barrering anses vara djurplågeri.

Och har ni inget anmälningsunderlag tycker jag inte att ni ska kalla något för barrering och de som annvänder det för ohästvänliga.
 

Liknande trådar

Träning Läste i dagensnyheter att tre unghästar tre-fyra år blev neddömda pga misstankar om barrering. De använde en extrem teknik, de tänkte...
2
Svar
34
· Visningar
4 281
Senast: Streiff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) "Så där hoppar inga hästar naturligt ..." Tre hästar fick betyget sänkt i samband med unghästchampionatet i Flyinge för två veckor...
Svar
18
· Visningar
3 084
Senast: JuicyJane
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) 2007 är ett ödesår för både hoppning och dressyr. Båda grenarna måste kvala till OS. Då kommer dråpslaget. Ridsporten måste...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Nu tar 70-talisterna över. En ny generation har etablerat sig i världstoppen i hoppning. - Det krävs mycket rutin för att bli...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp