Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Detta är väl den ultimata barreringen
Den sägs användas även på Dressyrhästar av en och annan stolle för att få en bra takt
http://www.nobynas.se/Friesertraning.htm
Nån stolle i Tyskland lär ha uppfunnit en piaff maskin
Här i trakterna används den flitigt av alla kategorier av tävlingsryttare, (inte alla ryttare, såklart, men inom alla grenar!) och inte alltid på ett snällt sätt... Både med och utan tränarinsyn.Eftersom gramanen är mest använd av hobby- och hoppryttare tycker jag det spårar ur lite här.
Men ett kandar kan missbrukas. Dessutom kombineras med både aachengrimma och graman.Och betslingen är ju inte fri inom dressyren så jag tycker nog bettbiten är "renare" än bland hoppryttare.
Den används för att stänga till munnen på hästen. Inga protester = bättre poäng. Har nog aldrig sett en dressyrryttare med engelsk nosgrimma till träns, och några 2 fingrar under är det sällan eller aldrig frågan om...Och hur i hela friden kom Achengrimman med i bliden.
En "block-och-talja-konstruktion" som gör att nosgrimman kan dras åt hååårt. Används både till kandar och träns. Sitter på väldigt många träns vid köpet, inget som anses konstigt idag. Hur kan man missa?Pullbacknosgrimma vet jag inte ens vad det är trots 20 år i yrket.
JB använder den, läste det i en artikel... Kanske inte dagligen, kanske inte på alla hästar, men likväl används den. Det räcker för mig.Pessoasele har jag aldrig sett en dressyrryttare använda. Inget slår gammal hederlig tömkörning. Men såg många hobbyryttare som skaffade sig sådan runt 97-98.
Om jag inte missminner mig provade han den under en tid, men fann inga positiva effekter av den.
Jag är övertygad(har inga konkreta fakta) om att sen Aachengrimmans intåg till S. har munproblemen ökat avsevärt.Då är jag glad att jag bor i en del av landet där man INTE använder aachengrimman för att stänga igen munnen. Här har de flesta aachengrimma, och lik förb...t går hästarna och gapar
Jag har provat den där P. selen o just som du säger fick hästen ryck i munnen varje gång ena bakbenet var för långt från munnen.
Har man då en stortravande häst så blir det än värre.
Köpte den för att hoppryttarna sa att den var så bra.
Den har legat o skräpat nu i ett par år.
Man kanske ska slänga den eller ta tillvara på ngt materiel
Den har legat o skräpat nu i ett par år.
Man kanske ska slänga den eller ta tillvara på ngt materiel
Du bor ju i stockholm, är det inte många runt dig som använder den?
Det var just där uppe min gamla tränare håller till Nu har den kommit ned hit också till ridskolan. Jag ska försöka förklara för de som kommer plocka på den, nån som har ett tips på en enkel och förstålig förklaring?