Motsv. barrering inom dressyr?

Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Graman, rollkur, pessoasele, aachen- och pullbacknosgrimmor och även ett missbrukat kandar kan väl räknas som dressyrens barreringsmetoder...:idea:
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Eftersom gramanen är mest använd av hobby- och hoppryttare tycker jag det spårar ur lite här.
Och betslingen är ju inte fri inom dressyren så jag tycker nog bettbiten är "renare" än bland hoppryttare.
Och hur i hela friden kom Achengrimman med i bliden. Pullbacknosgrimma vet jag inte ens vad det är trots 20 år i yrket.
Pessoasele har jag aldrig sett en dressyrryttare använda. Inget slår gammal hederlig tömkörning. Men såg många hobbyryttare som skaffade sig sådan runt 97-98.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Eftersom gramanen är mest använd av hobby- och hoppryttare tycker jag det spårar ur lite här.
Här i trakterna används den flitigt av alla kategorier av tävlingsryttare, (inte alla ryttare, såklart, men inom alla grenar!) och inte alltid på ett snällt sätt... Både med och utan tränarinsyn.

Och betslingen är ju inte fri inom dressyren så jag tycker nog bettbiten är "renare" än bland hoppryttare.
Men ett kandar kan missbrukas. Dessutom kombineras med både aachengrimma och graman.:crazy:

Och hur i hela friden kom Achengrimman med i bliden.
Den används för att stänga till munnen på hästen. Inga protester = bättre poäng. Har nog aldrig sett en dressyrryttare med engelsk nosgrimma till träns, och några 2 fingrar under är det sällan eller aldrig frågan om...

Pullbacknosgrimma vet jag inte ens vad det är trots 20 år i yrket.
En "block-och-talja-konstruktion" som gör att nosgrimman kan dras åt hååårt. Används både till kandar och träns. Sitter på väldigt många träns vid köpet, inget som anses konstigt idag. Hur kan man missa?:confused:

Pessoasele har jag aldrig sett en dressyrryttare använda. Inget slår gammal hederlig tömkörning. Men såg många hobbyryttare som skaffade sig sådan runt 97-98.
JB använder den, läste det i en artikel...:angel: Kanske inte dagligen, kanske inte på alla hästar, men likväl används den. Det räcker för mig.:cool:
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

jag använder pullbacknosgrimma för att den är snyggare o har fodring under käken, men inte drar jag den hårdare än 2 fingrar.
Använder inte Aachengrimma utan bara en rätt spänd Remont.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Då är jag glad att jag bor i en del av landet där man INTE använder aachengrimman för att stänga igen munnen. Här har de flesta aachengrimma, och lik förb...t går hästarna och gapar:angel:
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Då är jag glad att jag bor i en del av landet där man INTE använder aachengrimman för att stänga igen munnen. Här har de flesta aachengrimma, och lik förb...t går hästarna och gapar:angel:
Jag är övertygad(har inga konkreta fakta) om att sen Aachengrimmans intåg till S. har munproblemen ökat avsevärt.
Om man spänner för hårt runt munnen. så skapar man problem som kanske inte hade behövt uppstå annars.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Det jag är ute efter är att de flesta faktiskt INTE drar åt aachengrimman för hårt. Har sett någon enstaka ryttare där man undrat om inte munnen är ihopdragen.

För ett antal år sedan tillbringade jag några månader hos en tränare som var fd GP-ryttare med delatagande i Aachen för många många år sedan på meritlistan och som nu är GP-domare. Där var det tyvärr så att man blev tillsagd att dra åt nosremmen ORDENTLIGT i förebyggande syfte:confused: Alltså för att hästarna inte ska börja gapa:confused:
Jag håller med dig om att en hårt åtdragen nosrem troligen orsakar problem istället för att som denna tränare sa, förebygga.
Tilläggas kan att jag själv fortfarande använder aachengrimma på både gamla damen och på bebisen, men drar åt den så löst att de har full frihet att gapa om de av någon anledning skulle behöva det.:smirk:
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Jag tror att jag är lite otydlig igen. Det jag menar är att jag ser så väldigt många hästar/ponnyer ute på tävling som är oroliga i sina munnar. Det är inte roligt. Men om dessa ryttare gjort som några skriver här, dragit åt nosremmen så hårt att munnen stängs igen så hade ju detta problem inte synts.
Jag tror att det ganska utbredda problemet med oroliga munnar till största delen beror på brister i ridningen. Om man inte vågar släppa fram sin häst utan sitter och "tjuvhåller" och försöker se "prylig" ut så blir det problem. Har tyvärr sett ett antal mycket fina hästar som tyvärr inte kommer till sin rätt pga detta.
Fast å andra sidan: dålig ridning + dålig utrustning:eek:
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Det är inte betsling, nosgrimmor eller hjälptyglar som blir grymma, utan alltid ryttarens hand/inverkan.

Man kan, om man är lagd åt det hållet, plåga hästen lika väl barbacka med sidepull. För att inte tala om ett vanligt tränsbett...

Likaså är det ju inte käppen som är förkastlig i barreringen, utan den hand som håller den!
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

en gräns kan man nog aldrig hitta, eftersom nya metoder kommer upp hela tiden.

Men det allra vanligaste inom dressyren måste nog vara spöet och tygeln Man kan göra så mycket vackert och så mycket skada.:crazy:

Tygeln utvecklades och blev en rad olika metoder för att får en vacker häst. Gramantygeln som ex. den kan vara tortyr och hjälpmedel.

Hade man ett rep 20 m långt kunde du skapa alla världens hjälpmedel. bl a "piaff masikn" som någon nämnde innan, det kan ju få en gris att bli "vacker", spö, graman, longerlina, tömmar, pessoaliknande. :crazy:

Jag tycker det är äckligt. Rent snunsk att hålla på med ren skit helt enkelt. :mad:
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Pessoaselen... Det kokar innom mig när jag ser en människa använda den :mad: jag blir så förbannad. Hur fan kan men komma på den, hur kan man ens få det huvudet att göra det till en ny "graman".

Min gamla tränare använder den whey to much på sina hästar, inte fan blir de bättre för de. Spänner in ordentlig gör de flesta, väldigt ordentligt. Antingen ska hästen böja in huvudet så den slipper rycken i munnen, vilket brukar resultera en ganska så kraftig överböjning, eller får den leva med de eviga ryckandet. Rullkurarens bästa vänn

Hon ville att jag skulle klä på min ponny den i sommaras :eek: aldrig i livet! Tränar aldrig mer för denna. Skulle man ställa våra liv brevid varandra skulle hon anses vara duktigare än mig, men det kan jag inte se. Den som inte ser vad pessoaselen gör är blind.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Jag har provat den där P. selen o just som du säger fick hästen ryck i munnen varje gång ena bakbenet var för långt från munnen.

Har man då en stortravande häst så blir det än värre.
Köpte den för att hoppryttarna sa att den var så bra.:confused:

Den har legat o skräpat nu i ett par år.
Man kanske ska slänga den eller ta tillvara på ngt materiel:idea:
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Jag har provat den där P. selen o just som du säger fick hästen ryck i munnen varje gång ena bakbenet var för långt från munnen.

Har man då en stortravande häst så blir det än värre.
Köpte den för att hoppryttarna sa att den var så bra.:confused:

Den har legat o skräpat nu i ett par år.
Man kanske ska slänga den eller ta tillvara på ngt materiel:idea:

Den var väldigt poppis bland dressyrryttare också en period. Har också provat en hemmagjord variant som var lite snällare på hingsten eftersom förra ryttaren använt det och tyckte han behövde det för att få med bakbenen bättre. Kan inte påstå att han fick det. Jag provade på en annan av våra hästar men ho slog som en galning mot den, hon var klok hon.

Numera hör man ingen som använder den.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Du bor ju i stockholm, är det inte många runt dig som använder den?

Det var just där uppe min gamla tränare håller till :devil: Nu har den kommit ned hit också till ridskolan. Jag ska försöka förklara för de som kommer plocka på den, nån som har ett tips på en enkel och förstålig förklaring?
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Du bor ju i stockholm, är det inte många runt dig som använder den?

Det var just där uppe min gamla tränare håller till :devil: Nu har den kommit ned hit också till ridskolan. Jag ska försöka förklara för de som kommer plocka på den, nån som har ett tips på en enkel och förstålig förklaring?

Nej inte numera, bland dem jag känner och ser, men det är ju inte alla förstås.

Det var flera år sen jag kände nån som använde den. Men jag såg en tjej från grannstallet i ridhuset för några veckor sen och tänkte just att det var länge sen, använder folk det där fortfarande:eek:

Hon hade en travare som hon trodde hon skulle få in baken på med den.

Alltså det jag tycker man kan säga, fast det gäller bara det jag vet, det är att ingen jag vet fått varaktiga resultat, dvs att hästen verkligen kommit in med bakdelen bättre även sen, utan selen. Tömkörning är bättre i så fall. Eller riktig ridning.
 
Sv: Motsv. barrering inom dressyr?

Första ggn som jag såg den i bruk var på SRT.
Tittade nog inte så noga, men det sas att den var fantastisk.

Hon- den duktiga hoppryttaren hade varit o ridit ett bra tag i NL o kom då hem med en sdn.

Min kompis tillverkade sådana åt folk, men det är ingen i denna trakten som använder den.
Ser faktiskt inte heller Graman på annat än ponnies.
 

Liknande trådar

Träning Läste i dagensnyheter att tre unghästar tre-fyra år blev neddömda pga misstankar om barrering. De använde en extrem teknik, de tänkte...
2
Svar
34
· Visningar
4 281
Senast: Streiff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) "Så där hoppar inga hästar naturligt ..." Tre hästar fick betyget sänkt i samband med unghästchampionatet i Flyinge för två veckor...
Svar
18
· Visningar
3 084
Senast: JuicyJane
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) 2007 är ett ödesår för både hoppning och dressyr. Båda grenarna måste kvala till OS. Då kommer dråpslaget. Ridsporten måste...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (DN) Nu tar 70-talisterna över. En ny generation har etablerat sig i världstoppen i hoppning. - Det krävs mycket rutin för att bli...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp