Motivation och Inspration!

IdaaaSun

Trådstartare
Hej:)

Jag har själv varit i en liten svacka nu på försommarn vad gäller motivationen, har mest ridit ut och möjligen tränat lite tempoväxlingar och sidvärtsrörelser... Inte så varierat som jag skulle vilja:cool:

Men sen fick jag Dressyr med Kyra när jag fyllde år, samt blev det lite extra-träningar... Och helt plötsligt flödar fantasin:laugh:

Men kom och tänka på det, - Hur behåller ni insprationen till vardags?

Själv har jag ju lätt för att fastna på mina 8-volter (eller annat) när det blir för glest mellan träningarna och så...:mad:

Så nu vill jag höra era bästa tips och ideér till variationsrik träning. Och var/hur ni hittar motivationen:)

Sv: Motivation och Inspration!

Vissa dagar är man helt enkelt super motiverad, och andra dagar inte alls. Jag brukar göra upp en ungefär planering för veckan. Det brukar innehålla minst en dags uteritt med helt utan krav på hästen, en uteritt med krav och lite dressyrarbete, en dag i paddock då jag tränar dressyr och ibland fokuserar jag på ex volter, eller öppna/sluta, skänkelvikningar osv. Sen brukar jag ha en dag varannan vecka med markarbete/ledarskapsövningar då jag fokuserar på att få hästen att lyssna på mig, och att vi ska ha roligt tillsammans. Händer ofta att jag hoppar upp barbacka och utan tyglar, brukar bara sitta en repgrimma på, men utan rep så jag kan inte påverka honom ifrån munnen/nacken osv. Sen brukar jag hoppa lite ibland.. ibland rider jag för tränare. Känner jag mig någon dag helt omotiverad så rider jag ut.. Brukar även träna extra mycket på lydnad hos hästen ibland. -att han ska svara på en gång när jag vill göra halt eller sätta igång.

Så mitt tips är att gör en ungefär planering för veckan,.. försök att planera in så att träningen blir så varierad så möjligt.

En dag när jag kände mig extra inspererad så skrev jag upp mina mål för år 2010. Och mål som jag ska sträva emot tills slutet utav 2011. Ungefär när en tredjedel av året gått så skrevc jag en "uppföljning", hur hästen känns, vilka mål vi uppnått och vilka mål vi snart kommer att uppnå. Så om jag någon dag känner mig helt oinspererad eller inte vet alls vad jag ska hitta på så tittar jag bara på mina mål och ser vad jag behöver träna mer på.

1. Rid för tränare ofta
2. Sätt upp konkreta mål och datum/tidpunkt för när dessa ska uppnås
3. Planera ridningen både kortsiktigt och på lite längre sikt
4. Skriv träningsdagbok för att kunna följa upp träningen och göra justeringar.
5. Titta på duktiga ryttare när de rider t.ex. dina tränare, åk på större tävlingar och clinics inom din gren, se filmer, läs böcker och sök information på nätet. Det är viktigt att man hittar viljan att utvecklas och lära sig mera, det är ju det som är grunden till inspirationen. På youtube finns mkt att kika på men även faktasidor kan ge inspiration.

Att testa på ngt nytt kan också inspirera t.ex. prova på en ny teknik/ teori/filosofi inom såväl ridning och träning som arbetet från marken kan vara superkul. Man måste inte viga sitt liv åt det, det kan räcka att testa på under ett par veckor för att se vad man tycker och ifall det passar just dig och din häst. Även att stretcha och massera hästen eller låta ett proffs göra det kan inspirera liksom att ha en duktig ET att kolla på hästen för att få tips på vad man kan göra för att förbättra hästens förutsättningar. Man kan också träna själv vid sidan av ridningen t.ex. konditions- eller styrkeprogram för att finna inspiration.

Ha inte för många bollar i luften utan lägg fokus på en sak i taget och tillåt dig vara nöjd när den punkten går bra. Tränar du t.ex. på skänkelvikningar så lägg fokus på dessa + enkla grundövningar som uppvärmning och avslutning och när skänkelvikningarna går bra -> känn dig nöjd och gå sedan vidare med nästa delpunkt :) Rid inte två skänkelvikningar och tänk; aja, det funkade ju, nu testar vi något annat. Rid några till istället eller rid övningar som stärker rörelsen och låt både dig och hästen känna att "Shit, det här är vi ju bra på!" Gå vidare med nästa steg ett annat pass istället. Får man till två bra skänkelvikningar på en yngre häst eller en häst som normalt har svårt att flytta sidvärts kan det vara bra att nöja sig med de två men påbörja ändå inget nytt utan avsluta istället även om du bara ridit en kvart eller skritta ut i skogen en halvtimme efteråt. Framförallt hästen behöver känna att man inte behöver nöta så mkt om det går bra från början. Eller snarare att alla pass inte måste vara en timme och supersvettiga. Låt det vara enkelt ibland!

Det var det jag kom på just nu, hoppas att inlägget var åtminstone lite informativt nu när det blev så långt :o

Mvh JV

Senast ändrad:

Tack för era svar:laugh:

Det som irriterar mig är att "förr i tiden" (2år sedan;)) Var jag SUPERDUKTIG med planeringen! Jag skrev ut veckoscheman och hade en pärm i stallet... Veckovis skrev jag in vad jag skulle göra under veckan, även mer exakt som "träna galoppfattningar och studs"... Och efter passet skrev jag in en siffra mellan 1-10 efter hur bra det hade gått... Sedan skrev jag en kommentar och ändrade möjligtsvis något i schemat (Om jag tex. upptäckt en ny svaghet som jag ville träna mer på)...
DET VILL JAG GÖRA IGEN... Men jag drar mig för att göra iordning dom på datan:o Hur lat får man bli?:eek:

Jag har ju en relativt ung häst (6år) inriden sent (som 5-åring)... Så mitt mål med sommarn var ju att hoppträna- stärka galoppen- Och starta några CR hoppningar:) Och den planen tänker jag fullfölja!

Jag stog senast förra helgen på ett 3-dagars meeting som funktionär! Där fick man också lite motivation:) Det borde man göra oftare som JV skrev!

I september börjar vi på vanlig lektionsridning. (Dock bara vi och 2andra privathästar). Hoppas det hjälper också!:idea:

Än en gång, Tack för era svar... Är det ingen som brukar kolla på fakta filmer/böcker?:)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej, jag har haft min häst i ca ett halvår, en fjortonårig valack på ca 160 cm. Holsteiner/Svenskt Varmblodskorsning. Tidigare haft fång...
2
Svar
38
· Visningar
5 201
Senast: Maoam
·
Ridning Hur gör ni för att fortsätta hittta nya mål med ridningen när man har ridit ett tag? Jag har ridit i trettio år lite drygt, och sen...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
13 952
Senast: Mabuse
·
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
891
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama