Motivation när vintern kommer och mörkret faller

Sv: Motivation när vintern kommer och mörkret faller

Hur håller ni er motiverade i vinter?[/B]
Man får en god anledning till att besøka en ridsportbutik før køp av nya varma ridklæder,inte ofta jag køper nytt så det tycker jag ær mycket motiverande.
- Hur många hästar har ni?
Har en egen och en till på foder tillsammans med min pojkvæn
- Hur långt har ni till stallet?
Tar ca en timme till stallet med buss, 1,5 km att gå från buss och 3 km kvællar och helger

- Har ni eget stall, är ni inackorderade?
Ær inarkoderade

- Varmstall eller kallstall?
Kallstall
Ni som har kalstall, har ni ett varmrum någonstans som ni kan utnyttja?
Nej finns ingen el

- Varmvatten eller kallvatten, kanske både och?
Får hinka upp vatten ur en brunn

- Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar?
Båda hæstarna rids dagligen

- Tips på hur man håller sig varm längre stunder när det är kallt ute?
Ordentliga klæder såklart, Ylle, ylle och åter ylle samt understæll och termobyxor, fodrade skor!
Varm saft i termos:d

Snøn ær ju rolig nær den kommer.. då kan man flænga runt barbacka utan att vara rædd før att slå sig om man faller av och i djupsnø ær bra trening før hæsten.
Nær marken fryser blir det rent och fint, ingen gegga att tampas med.

Man slipper svettas som en gris vid ridningen och hæsten blir piggare i kylan.

Mørker ær mysigt, tænk bara på lucia, varge år går jag mina hæstar och pojkvæn ut och lyser i vitt.
Det hade aldrig funkat utan mørker på dagen.

En tittig hæst blir lugnare i mørker.
Ifall en ryttares ser sæmre førstærks dess andra sinnen derav bættre ridning mer medveten.

Jag tycker om vintern!

Hur håller ni er motiverade i vinter?

Jadu, ibland är det svårt men jag försöker hålla mig motiverad med träningar och att göra roliga saker med hästarna och stallkompisarna.
Men när det är som allra mörkast och kallast så ställer jag av min häst, som tex i vintras när vi hade mellan -32 till -40 grader kallt ute under flera veckors tid då rider jag bara inte

Hur många hästar har ni?

En hemma just nu, det räcker och blir över :)

Hur långt har ni till stallet?

Ca 6,5km enkel väg

Har ni eget stall, är ni inackorderade?

Har min häst inackorderad på lösdrift

Varmstall eller kallstall?
Ni som har kallstall, har ni ett varmrum någonstans som ni kan utnyttja?

Kallstall utan något varmt och torrt rum :(
Men jag och min sambo kommer antagligen att byggas en isolerad sadelkammare inom en relativt snar framtid :)

Varmvatten eller kallvatten, kanske både och?

Kallvatten, dessutom utomhus så man får göra som på den gamla goda tiden att gå till vattenbrunnen och pumpa upp vatten för hand i hinkar.
Lite primitivt men helt underbart vatten :)

Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar?

Ingen

Tips på hur man håller sig varm längre stunder när det är kallt ute?

Investera i riktigt bra kläder! Jag har lagt mycket pengar på riktiga kläder som även andas. Underställ i merinoull och sen skalkläder ovanpå i Goretex.

När det är riktigt kallt har jag först ett tunnare underställ i ull, sen ett tjockare i antingen Merinoull eller Microfleece och sen skalbyxor/jacka varma vantar och mössa och då håller man sig faktiskt varm :)

Har provat många olika märken men personligen föredrar jag produkter från Haglöfs för de är helt klart bäst både vad gäller komfort, värme, andas och kvalité.

Hur tar ni er till stallet, dvs ni som inte har stall på gården?!

Jag är lat, jag åker bil i stort sett jämt.
När det är fint väder kan jag cykla men nu är den trasig så då blir det bilen..

Jag tar tillvara det lilla ljus som finns. Rider oftast på förmiddagar. Varierar mycket (fast det gör jag alltid). Jag sänker ribban lite under de mörkaste månaderna och låter träningen vara på en lägre nivå med lägre intensitet. När kraven är lägre känns det lättare. Mycket promenader med hästarna blir det också under vintern. Jag lägger också in mycket markträning, toleransträning, tömkörning, ledarskap osv.
två-
ca 60 meter.
eget
inget av det. Ett vanligt stall utan uppvärmning, men det är varmare därinne är ute så det är inget riktigt kallstall.
jag har sadelkammaren uppvärmd.
japp, både varmt och kallt vatten.
- Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar?
en ridhäst och en tvåårig ponny.
lager på lager och varma ytterkläder. bra mössa och riktigt bra vantar. På fötterna har jag Dojjankängor, för det är det enda som funkar för att jag inte ska frysa om fötterna.
Fotbollsstrumpor som går över knäna är bra eller benvärmare. Knäna är ju rätt utsatta för ryttare vid ridning. (inte så snyggt, men funktionellt) Om det är väldigt kallt rider jag med termoridbyxor utanpå de vanliga. (och är det för kallt så tar jag hästen på en promenad istället för att rida)

Här kommer mitt bidrag

Låt detta vara en motivationstråd till detta mörker som nu faller över oss. Och med mörkret kommer även minusgrader och tids nog även snö och is...

Hur håller ni er motiverade i vinter? Gillar att det är helt öde och folktomt ute. Härligt! ( japp- jag är ett asocialo...)

- Hur många hästar har ni? 3

- Hur långt har ni till stallet? 50km

- Har ni eget stall, är ni inackorderade? Helinackordering, hjälper motivation stort under vintern att inte behöva vara där varje dag

- Varmstall eller kallstall? Varm

- Varmvatten eller kallvatten, kanske både och? Både och

- Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar? 2 att rida och 1 under inridning

Funktionskläder är tricket. Tätt underställ som värmer och leder bort fukt, mellanlager som värmer och skalplagg på det. Allt i fleece eller ylle, bojkottar bomull-det är värdelöst. Ett par kängor i en storlek för stort så man får plats med rejäla raggsockor.

Vore kul om så många som möjligt kunde svara på frågorna och berätta HUR ni håller er motiverade i vinter. :laugh: Och gärna komma tips med hur andra hästmänniskor och ryttare, som befinner sig i en annan situation, med andra möjligheter kan hålla sig motiverande! :bow:

Jag håller mig motiverad genom att tänka på att jag nu slipper högsommaren med insektsinvasioner och värmeböljor som jag avskyr.

Tänker också på hur mysigt det är att vara i stallet på kvällarna när alla står och tuggar på sitt hö och man går där och pysslar med dem.

Kan vara svårt med motivationen i januari när det är skitkallt och allt är djupfryst... men då vet man ju att våren snart kommer!

En

ca 2 mil

Inackorderad

Kallstall med uppvärmd sadelkammare

Både och

Nej, vi är igång hela vintern

Klädd i lager på lager snarare än få men tjocka plagg. För mig är det viktigast att hålla fötterna varma, är de kalla är hela jag kall.

Sålänge det inte är barmark och fruset är det bra underlag, då går det att rida som vanligt. Min arbetsmyra till häst kopplar bort både regn och blåst när vi är på (den upplysta) banan. När det är snö blir hon pigg och busig av det och hennes glädje smittar av sig!

Efter pollens vintervila och min "semester" brukar motivationen inte saknas:laugh:

2st.

50m?:p

Eget stall:bow:

Varmstall, varmt utrymme sadelkammare som tyvärr inte är klar ännu:eek::mad:

Både och ska det bli när det är klart...

Häst 1 ska vila 5-6veckor framåt nu ju, endast promenader. Sedan igångsättning inför träningar och ev. tävlingar. Häst 2 är under igångsättning rids/tömkörs 3dagar i veckan.

Kläder. Varma skor är extra viktigt. Jag avgudar mina underställ:bow:

Älskar hästar/ridning och tycker det är lika kul som alltid på vintern

En

ca 5 km
inackorderad
kallstall
Ja, både sadelkammaren är lite uppvärmd samt fikarumet
både
Ridhäst
Varma kläder!
Älskar mina thermobyxor, de är så gosiga

-Hur håller ni er motiverade i vinter?
Genom att inte ställa av :) Rider jag regelbundet vill jag rida mer, står hon så blir jag slapp och har svårt att komma igång :o

Jag har 1 häst, men det är 4 hästar i stallet.

Stallet är hemma.

Hemma

Har kallstall och en väl isolerad sadelkammare som är varm.

Kallvatten

Ridhäst som går ca 6 dagar i veckan.

Är det riktigt kallt så är det skoteroverall på och barbacka ridning så håller jag mig varm.

Försöker se det som är bra och roligt med vintern i stället för allt dåligt! Till exempel att hästen och jag inte blir genomsvettiga efter ett kort pass, att det kommer snö som gör att våra oändliga asfaltsvägar helt plötsligt blir roligare att rida på, att hästen inte blir lika skitig när det är snö :D

En, ponny.

Ca 2 km

Inackorderade

Kallstall, har en sadelkammare som hålls uppvärmd där man kan tina upp :D

Varmvatten får vi genom att koka vatten i vattenkokare, annars har vi bara kallvatten i stallet. Blir det kris av någon anledning har dock stallägaren varmvatten, bor ca 50 meter från stallet. Har inte behövts användas än :)

Min häst rids, just nu är han under igångsättning men kommer vara fullt igång om ca en månad.

Här har jag tyvärr inga tips, jag är urdålig på att klä på mej ordentligt :o

KL
Bara en fråga.
Hur definerar ni varmstall resp. kallstall? För mig är ett kallstall ett stall som alltid håller samma temperatur som ute. Det brukar vara öppet upp till nock och inte väggar ända upp. Varmstall är ett stall som har någon form av uppvärmingskälla alternativt ett isolerat stall.

Hur definerar ni ett stall utan uppvärmning som bara har normal ventilation där det värms upp av hästarna när de är inne, men även dagtid alltid är varmare än det är ute? Räknar ni det som varm eller kallstall? Det är ju ändå den typen av stall de flesta har.

låt detta vara en motivationstråd till detta mörker som nu faller över oss. Och med mörkret kommer även minusgrader och tids nog även snö och is...

hur håller ni er motiverade i vinter?
tycker att fina vinterdagar med härlig snö är underbara dagar som gjorda för ridturer,

- hur många hästar har ni?
1

- hur långt har ni till stallet?
1,3 mil

- har ni eget stall, är ni inackorderade?
har eget stall men ingenstans att hållas så jag har valt att ha honom inackorderad tom våren då det finns ridhus och jag behöver ha det under hans inridning/utbildning

- varmstall eller kallstall?
varmstall men det finns även varm sadelkammare, fikarum, dusch och omklädningsrum, tvättstuga/torkrum osv

- varmvatten eller kallvatten, kanske både och?
både och, uppvärmd dusch till hästarna

- ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar?

- tips på hur man håller sig varm längre stunder när det är kallt ute?
jag har min ridoverall med underställ, rejäla varma kängor och gosiga raggisar

vore kul om så många som möjligt kunde svara på frågorna och berätta hur ni håller er motiverade i vinter. :laugh: Och gärna komma tips med hur andra hästmänniskor och ryttare, som befinner sig i en annan situation, med andra möjligheter kan hålla sig motiverande! :bow:
det var pga motivationen som jag valt att ha honom där han står just nu annars hade det varken blivit hackat eller malet i vinter

10101010101010101

Senast ändrad av en moderator:

Lägger till en fråga..

Hur tar ni er till stallet, dvs ni som inte har stall på gården?!

Bilen, och eftersom jag åker samma väg till jobbet varje dag förutom helgerna så blir det ingen omväg, det blir ju eg bara extra resor på helgerna

Jaa, hoppas på en snörik vinter så att det blir lite ljusare samt roligare att rida i snö än i lera...

3 stycken

Inte många meter, 25-35 meter kanske?

Eget stall.

Kallstall

Nej, men huset ligger ju nära om man vill värma sig lite...

Både ock.

Två unghästar som inte rids, en häst som rids.

Kläder i lager. Lite för stora skor/stövlar så man får plats med extra strumpor. Vinterfodrade gummistövlar är jättebra för stallarbete.
............

[/B]hur håller ni er motiverade
Skönt när det väl kommer så den går över. Vintern är bästa träningstiden, enligt mig.

hur många hästar ha ni
två just nu, travare som travtränas.

hur långt har ni till stallet
1.1 mil

har ni eget stall, inackorderade?
vet inte hur jag ska svara, äger min hästar ihop med en kille, nu står de i hans stall på hans gård, förut hade jag dom i mitt stall.

varm eller kallstall
finns båda, nu står de i kallstall

varm eller kallvatten
inget vatten alls i kallstallet

tips hur man håller sig varm
varma kläder!

Spara de fina vinterdagarna i minnet, då när man galopperar fram i snön på fälten och solen gnistrar och himlen är blå. Och förbiser de sämre dagarna då det är lerigt, blåsigt och regnigt på samma gång. Jobbar dessutom lite udda tider, så jag har möjlighet att vara i stallet när det inte bara är kolsvart ute.

Hur många hästar har ni?
En unghäst.

Hyr in både mig och hästen på en gård, så det är ca 20meter till stallet :laugh:

Har ni eget stall, är ni inackorderade?
se ovanstående svar.

Varmstall eller kallstall?
Ni som har kallstall, har ni ett varmrum någonstans som ni kan utnyttja?

Kallstall, men uppvärmd sadelkammare och som sagt, nära hem ;)

Varmvatten eller kallvatten, kanske både och?
Både och.

Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar?

Tips på hur man håller sig varm längre stunder när det är kallt ute?
Mössa, vantar och ullstrumpor är ett måste, för jag har nog världens sämsta blodcirkulation i både händer o fötter. Att sopa stallgången är också ett bra sätt att hålla värmen. Sen att gå in och dricka varm choklad är inte fel heller :d

-

- Hur många hästar har ni? En

- Hur långt har ni till stallet? 16 km, åker stadsbuss dit

- Har ni eget stall, är ni inackorderade? Inackorderad, halvkollektivt

- Varmstall eller kallstall? kallstall
Ni som har kalstall, har ni ett varmrum någonstans som ni kan utnyttja? varm sadelkammare på höst/vinter

- Varmvatten eller kallvatten, kanske både och? kallvatten

- Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar? 29 åring, helpensionär, vi går mest promenader i skogen :love:

-

Det är mysigt att rida i snön, så den väntar jag på! Dock lite tråkit nu när snön inte kommit än och det bara blir lera överallt. Men julen är påväg och det håller mitt humör uppe den här tiden! :) Sen, i början på nästa år tycker jag det är som tråkigast tid, men det är bara att hålla humöret upp och invänta våren igen, för den kommer alltid för eller senare!:)

Jag har en, en islandshäst.

Ganska exakt 6 km.

Inackorderad.

Kallstall.

Nja, vi hade ett iaf. Men stallägarna bygger om lite så jag vet inte om det går att vara där just nu eller hur de tänkt. Men ja, det har vi väl.

Kallvatten och vattenkokare :D

Min häst har precis tillfrisknat från en liten hälta, men annars rids allihop mer eller mindre. Vi är 11 inhyrningar sammanlagt, 8 i vår del av stallet och 3 i uteboxarna. Sen har ägarna till stallet en del där de har sina 4 hästar och 3 ridskolehästar. 15 islandshästar, ett varmblod, ett halvblod och en Basjkir! :)

Ridoverall is the shit! Tycker jag :D Sen är det A och O att ha varmt och torrt om fötterna och på huvudet samt vantar.

försöker rida på dagen så jag får lite solljus, njuter av stillheten i skogen och varm hästandedräkt :love:

1 medryttarhäst, varierande antal dagar/vecka

ca 1,5 mil, jag kör bil.

inackordering

kallstall, med uppvärmt fikarum och torkrum för täcken.

bara kallvatten, tyvärr

massa kläder! och håll igång kroppen, jag blir ofta helt svettig när jag ryktar och knäpper alltid upp jackan och tar av mössa, så jag kan "värma" mig genom att ta på det igen när jag är mer stilla. att hålla händer och fötter varma är det viktigaste, för det gör så himla ont att frysa där!

5 egna + min systers som jag sköter

Eget stall

Både och samt lösdrift, uppvärmda utrymmen är sadelkammare och spolrum.
Mina hästar som är igång mest står i varmt stall, övriga på lösdriften samt har några inackorderingar i kallstallet som dock är isolerat men utan värme.

Både och

Två hästar skadade, en har fått föl 2010 och en ska få 2011. Årets föl rid såklart inte:D sedan är det då två hästar som är igång helt och tränas.

Mitt absolut bästa tips är att vara varm om fötterna! Jag älskar "snow joggers" eller vad de kallas, helt suveräna faktiskt! Kostar inget att köpa och är som frigolit att gå på:p man behöver inte ha tjocka sockor i dem heller men nackdelen är att de är väldigt svåra att få tag i. Sedan har jag ett till tips och det är att ha en tunn men väldigt varm dunväst ex ett väldigt känt märke på K som gör fina västar som kanske är i dyraste laget - dessa är i alla fall förvånansvärt varma, har alltid på mig en sådan UNDER min dunjacka om det är kallt. Såklart också mössa - ALLTID under vintern, börjar redan i sept-okt:p har också varma vantar. Tår, överkropp, händer och huvud då med andra ord är det som håller mig varm.

Gällande motivationen har jag inga jättebra tips, jag undrar ibland vad jag håller på med själv när jag bara mockar och mockar och mockar och fyller på vatten och annat tråkigt hela dagarna, ibland tar det sådan tid att bara sköta allt runtomkring så ridningen hinns inte med vilket ju är det roliga:crazy:
Men så har jag ju lite för många hästar också:o blir lätt så när man har eget stall:angel:så det är väl till att sälja någon så minskar man lite på kostnaderna och får mer tid över, har utöver mina hästar även ett heltidsjobb även om det är som egen företagare så det blir sena kvällar och tidiga mornar.
En viktig del för mig gällande motivationen är i alla fall att ha hästar jag tycker om, kanske låter flummigt men jag har i perioder haft hästar som ex egna uppfödningar som jag hoppats mycket på och behållit för eget bruk och så visar det sig att vi inte passar ihop alls och då blir arbetet med hästarna ännu jobbigare när man liksom inte trivs med hästen man gör detta för.
Hoppas ni förstår hur jag menar.
För tillfället är jag så himla glad över de hästar jag nu har så det blir liksom inte jobbigt på samma sätt då:)
Det var väl lite generellt kring motivationen sedan är det ju givetvis mycket jobbigare med all skötsel på vintern eller snarare när det är lerigt och slaskigt ute, hästarna rullar sig och det är allmänt tråkigt och segt när det blir typiskt november väder utan sol i sikte. Men vintern är härlig om det kommer snö, det blir ljust ute och solen kommer fram, härligt att rida i snön och allt, både boxar, hästar o stall håller sig "renare". Tycker också att träning/kurs av något slag eller att kanske åka på en clinic eller liknande är motivationshöjande och något man ska unna sig ibland eller ofta beroende på vad man har för ekonomi.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Ni som har kallstall och fodrar med betfor (eller ni som ändå har bra tips), hur löser ni det? Eventuellt kommer det finnas möjlighet...
Svar
15
· Visningar
1 443
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 715
Senast: MiaMia
·
Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 174
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31