Motionera valp!

Kicki_83

Trådstartare
Sitter här och funderar lite....valpen vi har e 13 veckor...en Alaskan Husky.

Vi går promenader med honom nu...kanske 1 timme om dagen...är det för mycket eller för lite motion för en sån liten en?

Var så länge sedan man hade valp så man har inte rikigt koll....hade ingen kolla ändå ja föresten för ja va 9 år då.

Sv: Motionera valp!

Min personliga åsikt är att det är för mycket. Sedan vet ju inte jag i vilket tempo men en sån liten valp ska inte motioneras utan få gå och strosa och lukta på grejer. Han är bara 13 veckor han kommer ha hela livet på sig att bli motionerad. Men det här är min åsikt det finns säkert nån som tycker tvärtemot så man får göra det man tycker känns bäst själv.:laugh:

Då går han 1 timme om dagen alltså....oftast inte hela timmen samtidigt...utan vi går på vägen för att vänja honom vid bilar,lastbilar och liknande. Eller så går vi en sväng i skoterspåren så han får vänja sej med skotrar och så han får springa mer fritt och busa lite.
Vi håller hans takt när vi går...han stannar ju och nosar eller busar och tokar sej i bland...eller sitter blick stilla och kollar på bilar el lastbilar som svichar förbi på vägen.

sen ljög ja lite...i går gick vi kanske en timme i skogen i dag har han knappt varit ut efter vägen så en timme varannan dag kanske han e ute och rör på sej!

Ja, om detta tvistar ju de lärda... Nedanstående schema brukar ofta rekommenderas.

Hundens ålder och promenadtid per dag:

2 mån................ 5 min

3 mån.................10 min

4 mån.................15 min

5 mån.................20 min

6 mån..................25 min

7 mån..................30 min

8 mån..................35 min

9 mån...................40 min

Sedan beror det ju på hur man definierar "promenad". Jag är av den åsikten att en valp måste få röra på sig, använda kroppen, bygga upp skelett, muskler och leder. När min valp var 3 mån så visst kunde vi vara ute en timma, men då handlade det om bus, lek och gos på en äng eller i skogen, där inte rörde oss mer än kanske 50m totalt på hela tiden, alltså inga riktiga promenader. Jämför med små barn, visst klättrar, hoppar, gungar, springer, leker de, men de motionerar inte!

Okej då är det en annan sak, lät som om ni motionerade honom en timme om dagen. Som sagt att bara strosa och lukta och titta på grejer är bara bra. Att bara sitta stilla och titta på grejer kan räcka ibland för det är otroligt ansträngande för valpen att vistas i nya miljöer så som staden osv så för att inte göra det ännu jobbigare då kan man sätta sig på en bänk och bara titta.

Håller med dig om att valpar måste få röra sig och allt du skrev men som sagt inte motionera. Den där tabellen tyckte jag var konstig, om man vid 3 månader bara får gå tio minuter så går han ju längre inne än vad han gör ute.

Våran gårdsplan e ganska liten och relativt nära vägen så det känns skönt att gå med honon på andra sidan sjön där han kan springa lite mer fritt och busa....och på vägen dit och hem får han lite väg träning...
Skulle vi inte röra nå på honom förutom buset hemma skulle vi nog få en väldigt tokig valp med överskottsenergi så han river huset:eek:
Lite måste han få röra på sej och göra av med lite energi annars försvinner våran energi på han tokiga upptåg!

Testa att trötta ut honom i huvudet också så blir han kanske lugnare. Väldigt enkla grejer som tex sitt eller liknande.

Håller med dig om att valpar måste få röra sig och allt du skrev men som sagt inte motionera. Den där tabellen tyckte jag var konstig, om man vid 3 månader bara får gå tio minuter så går han ju längre inne än vad han gör ute.

Men det handlar om koppelpromenader/liknande. Det är MYCKET mer ansträngande att gå i koppel i promenadfart, än att lösa springa runt och busa, kissa, lukta på saker, gräva lite osv.

Dvs, inte mer än XX minuter koppelpromenad/promenad där hunden ska följa husses eller mattes fart, men det är inga problem att i snigelfart gå en 30 minuters 'promenad' där hunden får vara lös och utforska omgivningen.

På 30 minuter 'hundanpassad' promenad kommer man MYCKET kortare sträcka, än på 10 minuter koppelpromenad liksom.

Okej då fattar jag, trodde att det var tio minuter oavsett och that´s it. Jo som jag skrivit, att bara strosa är ju ingen fara men att gå i människofart i koppel ska man inte göra länge där är vi helt överens.

Ush, vad mycket mortsiom för en så liten skruttis! En vuxen hund mortsionerar man ju ca 1-½timme! En valp som är så liten sa få gå fritt inne eller korta promisar ute, en vuxen hund pallar det män inte en så liten en... Skyller inte på dig!!! Är det din första valp?? Vi köpte våran nuvarande andra hund i våras 2008 då han kunde gå ut och in själv genom ytterdörren (vi bor på landet). När han var drygt ett halvår började vi promenera "på riktigt", fast inte mycket!! Så promenera lite mindre, ett tips för hundens skull.

Ja, precis så.

Jag tror ju som sagt att en valp behöver använda sin kropp, precis som ett barn gör det. Det verkar finnas en hel hög människor som anser att en hund i stort sett inte ska röra sig alls under hela första året. Det tycker jag är att likställa med att låta ett barn vara sängliggande tills det är 10 år. Hur ska en sådan hunds/människas kropp kunna klara några som helst belastningar senare?? Men som sagt, lika befängt är det att ut att gå långpromenader med en valp eller ge sitt femåriga barn en skivstång och säga åt denne att styrketräna.

Kicki_83 skrev:
Lite måste han få röra på sej och göra av med lite energi annars försvinner våran energi på han tokiga upptåg!

Som sagt, visst ska han få röra på sig. Men är du säker på att det är överskottsenergi han har? Många verkar ha svårt att tyda när en valp är trött. En valp blir trött och stressad snabbt och lätt och en trött och stressad valp blir "tokig", springer, biter, "river huset". Vilket av många tyvärr tolkas som att den har för mycket energi och behöver mer motion... när den egentligen behöver ta det lugnt och lära sig varva ner.

knapp

Jag brukar gå efter regeln att en valp inte ska motioneras alls. Den ska få göra sina behov och sen leka av sig sin energi. Jag gick inte promenader men min hund förrän han blev så stor att man var tvungen att gå en bit för att han skulle göra sina behov, en liten valp går ju inte och skvätter utan kissar tills den inte är kissnödig längre :grin:

Av egna erfaranheter så är de rätt lätt och se när en valp är trött.
Dom brukar vissa de ganska bra

Testa att trötta ut honom i huvudet också så blir han kanske lugnare. Väldigt enkla grejer som tex sitt eller liknande.

Ja sånt tränar vi med honom oxå...

Men han måste ju lära sej gå i koppel ute bland bilarna oxå...och få komma i väg och rejsa av sej lite!

Ja sånt tränar vi med honom oxå...

Men han måste ju lära sej gå i koppel ute bland bilarna oxå...och få komma i väg och rejsa av sej lite!

Han har lååång tid på sig att lära sig att gå i koppel ute bland bilarna. Räcker ju att låta honom gå tio minuter med enda 'krav' att han inte drar nu, med fri nosning och fria stopp. Inget 'fotgående' eller 'promenadgående' än.

Kan man inte på tio min nå 'springa av sig' ytor så ta bilen dit eller bär honom sista biten då?

Ja får väl sluta och röra på honom då...konstigt att en av hans kullkompisar var ute och gick flera kilometer redan innan 12 veckors sprutan då :confused:

Han har lååång tid på sig att lära sig att gå i koppel ute bland bilarna. Räcker ju att låta honom gå tio minuter med enda 'krav' att han inte drar nu, med fri nosning och fria stopp. Inget 'fotgående' eller 'promenadgående' än.

Kan man inte på tio min nå 'springa av sig' ytor så ta bilen dit eller bär honom sista biten då?

ja fri nosning och fria stopp e det väl på alla promenader?

I dag har då vovve haft roligt:) Följde med matte till stallet och träffade Yroll som var rolig att busa med sen fick han träffa hästar och får som var lite läskiga...men sen när han kom hem slocknade vovven.

Inte nödvändigtvis, beror ju helt på vem du frågar, och vilken situation.

Jag har eg tre sorts promenader.

1. Löspromenad. Jag går lös, hundarna springer som de vill. Jag knallar på i långsam takt, men om de är före, efter, rör sig i fullt fräs eller står still bryr jag mig inte i, bara de ä hyfsat i närheten. Hyfsat = sisådär 50 meter om det är skog, sisådär 200 meter om det är ett fält.

2. Rastningspromenad i område där det inte är lämpligt eller tillåtet att ha dem lösa. De är då kopplade, men i 'långt koppel' (ej flexi), och de leder och jag följer inom rimliga gränser. Enda kravet är att inte dra. Vill man nosa på en lyktstolpe i fem minuter väntar matte snällt, vill man gå tvärs över gräsplanen följer matte snällt efter. Dock så följer jag ju bara inom rimliga gränser, vill man gå rakt ut i vägen följer matte inte med, och tolererar inte att de går ditåt heller.

3. Koppelpromenad/träningspromenad. Hunden är kopplad eller lös beroende på hund och ställe. Man går i mattes takt vid mattes sida, dit matte vill. Matte bestämmer tempo, riktning osv. Stannar matte stannar hund, går matte går hund. Det är okej att nosa direkt där man är, om man håller mattes tempo och håller kvar sin position vid mattes sida, dvs man har kanske 15 cm åt sidan/framåt/bakåt att spela på. Fokus ska vara huvudsakligen på matte och inte på den kissdoftande oemotståndliga busken tre meter bort. Ett ypperligt sätt att på vettig tid ta sig mellan A och B, och också väldigt bra hjärngympa för hundarna. Det är JOBBIGT för det kräver koncentration och aktiv ansträngning av hunden. Det är den typen man ska vara försiktig med när det gäller valpar.

Många TROR de har alt två, men när hunden stått och nosat i 1 minut är det lätt att tycka 'nej kom nu Fido', eller när hunden vill iväg tvärs över gräsplätten tycka 'nej inte dit fido'. Det är då lätt att gå över gränsen för vad som blir för ansträngande för en valp.

Som jmf för hur stor skillnad det kan vara mellan två till SYNES likartade. Så om jag red en runda på 1 h, i skritt, trav och galopp, och hade min lilla dvärghund med, så hon sprang ju HELA den tiden, oftai fullt fräs runt i skogen, ner i dikena etcetera. Om jag red 10 km, så sprang hon 15. Pigg och glad och nöjd hund när vi kom hem.

Om min pojkvän sprang en HALVTIMME med henne, och en sträcka på 5 km, hon var i koppel, behövde inte vara fot, men fick inte dra i kopplet. Så hon sprang hela tiden, men 1/3 av sträckan vid ridturen, och halva tiden. Hon var så slut efteråt att han i princip fick bära henne sista biten. Helt enkelt för det är såpass mycket mer ansträngande att hålla ett tempo givet av någon annan, och koncentrera sig på det och positionen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 181
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 342
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 086
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 889
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur