Sv: Motion??

Jag går ut med min hund fyra gånger per dag.
Men jag brukar då gå ut rätt långa promenader.
Förutom på mornarna för då är jag alltid så trött! :p
:rofl: :rofl:

Lite olika, men alltid minst en skogspromenad lös per dag,
ca två dagar i veckan är han med och galopptränar med hästen.
Under sommaren blir det mycket simträning, vi joggar och cyklar en del med han också.

Han tränar lydnad på ortsgruppen två dagar i veckan,
samt tränar en del spår och uppletande utöver motionen.

Sedan blir det kortare "kissrundor" under dagens lopp.

På mina promenader får hon oftast gå lös.
Tar även med henne till pollen så att hon får springa av sig! :)
Simmar gör jag också med henne, och försöker även cykla till en agillitybana där jag hoppar med henne! Vilket hon tycker är väldigt kul, men förstås jobbigt (men det är också meningen med det + att hon ska lära sig och ha kul)!! :p

:bump: :bump:

Går en längre promenad varje dag, mellan 30 och 90 min! Men så är ju min hund 12 år och okrkar inte gå längre promenader än så! Dessutom är hon lös hemma på gården hela dagen, när hon är med mig i stan blir det en 30 minutere till plus två tre kortisar!

Om det är ngn mer som har en gammal hund kan ni väl skriva hur mycket ni motionerar dem?!!

Två långa skogspromenader på ca 40 minuter med hunden lös + att hon är ute lös med oss på gården hela dagarna + lite lek. Sedan motionerar jag hennes hjärna varje dag också genom att göra sökövningar och träna lydnad och trix. Och nu försöker jag lära henne att hitta kantareller i skogen.

Jag brukar gå en timme i skogen (lös) på förmiddagen, en timme i skogen (lös) på eftermiddagen och ca en halvtimme på kvällen.
Vissa dagar blir det mer och vissa dar mindre. Jag brukar ta med hunden på trav, på fotbollsmatcher m.m där han han följa med, eftersom jag inte har möjlighet att ha honom lös på gården. (lägenhet)

Lite olika, men idag har jag tex varit ute i skogen 1½ h på förmiddagen, sedan har jag varit ute 1h nu precis. Då gick vi till sjön och har simtränat där i ca 15 min. Ikväll ska vi gå en kortis på ca 10 min + att vi ska klicka in något nytt trick.

Hunden är då konvalecent pga av Ehrlichios och ska ta det lugnt. Hanen får mer motion. Men tiken fick detta idag. När hon är frisk så får hon mkt mer.

runt 2 timmar om dagen tror jag. lydnad tränar vi flera gånger i veckan och då får de ofta busa med andra hundar också.

min går endast 45 min om dagen . sen går hon lös i stallet och på tomten.

kan ju lägga till att hon är en ras av mini storlek , färdig och väger 3 kg så .. liten alltså . så hon orkar inte mer än så . vet. tyckte inte att vi skulle gå längre om dan p.g.a att hon kunde få problem med höfterna.
sen tränar vi på en äng i närheten varge dag. hon ska bli den lydigaste minihunden någonsin .... :D

Skulle gissa att vi är ute på promenader ca 2 tim per dag, alltid lösa på ängarna/i skogen. Den ena är också med mig i stallet nästan varje dag och följer ibland med på ridturer.
De aktiveras med lekar och får även träna hjärnan med olika saker.

Det är olika, men oftast är de ute på några korta kisspromenader och så försöker jag ta med dem på en promenad på 1-1,5 h varje dag alltid lösa när jag går med dem så de får springa och lukta var de vill. ibland tar mamma dem på promenad i samhället, då i koppel.

Jag går kanske 1 timme om dagen med min gamling. Utöver det får han vara på tomten och gå rastningsrundor. Ett och annat uppletande och spår kan det också bli.

Fast igår hanns det inte med någon timmespromenad - han fick valla sökruta, vara med sökgänget och fika och vara på tomten hela eftermiddagen istället (hade tomtröjardag och klippte även gräsmattan - idag har jag träningsvärk!!!).

Min tik hänger med hannen och utöver det kör vi sök, spår, uppletande, simning (när vattnet är tillräckligt varmt), cykling, intervaller i grustag... Fast inte allt på samma dag, förstås! *s*

Glömde nämna... Har en 11 år gammal dobbis som dessutom just nu behandlas för lymfcancer.

Hej !

MIna hundar får c:a 1 timmes promenad per dag där de är lösa , annars så är de lösa på gården om ngn är hemma eller i hundgården när vi inte är hemma.

Hur hinner ni med 2-3 timmars promenad per dag ? Jag jobbar heltid och har svårt att ´hinna med mer än 1 timme per dag med hus hem och barn mm mm .

Personligen har jag inga barn. Det frigör nog en del tid...

Oj, jag är verkligen avvikande...
Jag motionerar inte min hund särskilt mkt än då han inte får pga risk för ledproblem. Stor och tung hund som fortfarande växer rejält (13 mån Grosser). Det blir max 1 timme per dag. Ikväll ska vi iofs på brukshundklubben och då blir det 1,5 timme - fast inte i fysisk motion utan mer psykisk.. :D
Han har börjat få följa med ut på skrittur ngn gång, och ngn travrunda. Han är med på jobbet hela dagarna så han är inte ute nämnvärt dagtid heller, sover mest hela tiden. :bow:
Oftast blir det lek med andra hundar 1 gång per vecka i alla fall. Han är också med ut till stallet och springer omkring där.
Har kontakt med veterinär nästan varje vecka (av en annan anledning) och enligt henne är ovanstående helt rätt - han ska inte motioneras i den bemärkelsen än. Desto viktigare med den psykiska träningen.

Men hur i hela friden ska han hålla i längden, om han knappt ens som 1 åring får röra sig?

Visst ska man inte överanstränga dem i tidig ålder, men 1 timme om dagen, kul liv.

Långsiktig träning och uppbyggnad av muskulatur, så är det ju. Han är inte klar i lederna än på långa vägar, röntgen tidigast om ett halvår.
Klart att det händer ibland att han motionerar hårdare - men då är det till att vila dagen/dagarna efter så att han inte överansträngs.
Sen är det ju inte bara (förhoppningsvis ;) ) motionen som gör hundens liv till roligt - när det gäller denna ras är de mkt mer nöjda när de får vara med hela dagarna än att sitta i en hundgård t.ex.

Vet om en tjej som skjutsade sin Berner Sennen i barnvagn åtminstone första halvåret när hon var ute och gick med den Irländska settern..

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 662
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
831
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: MML
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 495
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka