Motion och vaccinering

Cherarriduracell

Trådstartare
Det finns ju hundra och en trådar om huruvida man kan motionera hästen efter vaccination, men hur är det med före? Kan jag motionera hästen hårt/högintensivt några timmar innan vaccination?

Han blir i regel inte märkbart påverkad av vaccinationen, brukar promenera för hand dagen efter och rida lite lätt kommande dagar för säkerhets skull.

Sv: Motion och vaccinering

Vår veterinär säger att de inte ska gå hårt ett dygn före vaccination. Vi frågade speciellt då en ryttare i stallet ogärna ville missa en träning som skulle innebära hårt arbete för hästen. Hon valde att vaccinera veckan efter.
Däremot är inte motion på den nivå hästen är van vid någon fara.
Vi brukar låta vila ett par dagar och sedan rida lättare dagen innan samt ett par till efter vilan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 480
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 844
Senast: Lavinia
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 281
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka