Motion efter förlossning

feel

Trådstartare
När började ni motionera efter eran förlossning?

BM sa att det var okej att börja promenera i princip på en gång, men andra varnar för risken för framfall?

Sv: Motion efter förlossning

När började ni motionera efter eran förlossning?

BM sa att det var okej att börja promenera i princip på en gång, men andra varnar för risken för framfall?

Om man inte har några speciella problem går det rätt snabbt till kroppen är redo för hård belastning, så mår du bra är det bara att knata.
Det är nog vanligare att många tar det försiktigt med onödigt god marginal än tvärtom.
Annars brukar en god regel vara att låta kroppen tala, den brukar säga till om den får mer än den tål - träningsvärk borträknad.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article12745451.ab

Det är bra att börja röra sej rätt snart, men en graviditet och även en förlossning försvagar kroppen rätt ordentligt så var noga med HUR du tränar i början. Bra träning att börja med är träning som lägger fokus på hållningsmuskulatur i bål och rygg, samt knipövningar. Hållningsmuskulatur i bål och rygg försvagas mycket av graviditeten och sätter man igång och tränar för hårt utan att fokusera på dessa, så kan man få problem. Enkelt förklarat så ska dessa muskler alltid användas precis innan rörelser initieras, de "skyddar" kroppen och gör att de stora muskelgrupperna (globala) kan fungera som de pumpar och rörelsemaskiner de är. Ifall man saknar styrka i hållningsmuskulatur (lokala) kommer de stora muskelgrupperna behöva göra deras jobb och det är de inte särskilt bra på vilket medför tex ont i axlar/nacke/huvud eller rygg.

Även att tänka på är att ifall raka bukmuskeln har delat sej under graviditeten bör man också vara försiktig med raka situps tills den dragit ihop sej (mindre än 2 cm mellanrum).

Japp, jag tror man ska vara försiktig när man kommer igång. Kom hem från sjukgymnasten idag med foglossningsbälte, sonen är född för 4,5 månader sedan. Jag började träna som vanligt efter efterkontrollen (10 veckor efter fl ca)(tre gånger i veckan, zumba, afro o boll) och med facit i hand skulle jag nog väntat lite till med den träningen. Jag tror att promenader är bra att börja med, jag började promenera dagarna efter vi kommit hem från BB (först korta rundor sedan längre) med vagnen, mys :)

Nu vågar jag inte sätta igång med ridningen eftersom jag är så instabil i mitt bäcken med följden att om den söta lilla unghästen kastar sig så tror jag inte att ryggen följer med alls. Jag simmade regelbundet o promenerade ändå till jag var i ca 7:e månaden och red lika länge, sedan sa kroppen stopp med en njure som kom i kläm..

Det är jättebra att du promenerar, precis som mycke annat så läker kroppen fortare om man får komma ut och röra på sig en sväng någon/några gånger om dagen.

Det är ju en himla skillnad att gå ut en sväng i sakta takt med pauser då och då eller spänna fast stavarna och ut och "powerwalka" i en timme.

Det enda jag kan direkt avråda ifrån är att ge sig upp på en studsmatta för tidigt. Det kan ge framfall som du säger men att allmänt röra sig o framförallt promenera är bara bra.

När jag fick ettan var jag dum nog o hoppade studsmatta när sonen var bara dryga 5 veckor o fick känning av framfall. Det löste sig själv efter ett tag men med de andra barnen har jag promenerat igång kroppen och då har det inte blivit några bekymmer... hur långt o så känner du själv. Kroppen säger ifrån när det är för mycket. Gör det som känns ok o öka lite varje dag så hinner allt med att stärkas.

Jag tror att de flesta är "onödigt" försiktiga.
Jag mådde bra hela tiden men mockade och fixade i stallet dagen efter att sonen fötts, och red efter en vecka.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 959
Gravid - 1år Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 029
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 903
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar