Cashmir

Trådstartare
Bara en kort undran såhär på kvällen, sitter och kikar på bilderna/reportaget från EM, ponnydressyr som var med i nyaste ridsport. På bilderna har några ponnyer "mössa" när de är inne på tävlingsbanan. Är det tillåtet utomlands?

Senast ändrad:
Sv: Mössa?

:rofl:Mössa! Det är en flughuva, och det är tillåtet internationellt. Det mesta verkar vara tillåtet utanför Sverige, t ex så får man i Tyskland rida med spö i programmet.

Jamen jag kallar sånna för mössor :rofl:

Ok, tack! Föresten va? Spö? Jag ska nog flytta till tyskland på direkten! :D

Skrev för en domare idag på vårt KM och frågan om flughuva (mössa) kom upp då en oerfaren ponnyryttare hade satt det på sin häst och blev tillsagd av en annan deltagare att det inte var tillåtet i dressyr. Domaren svarade då att man kan begära dispens (stavning?) för det inom dressyren numera. Vet dock inte om det gäller ända upp till Grand Prix eller liknande ....

Enligt Willands hemsida hade en ponnyryttare sökt dispens för huva till årets SM. Dock hade den personen fått avslag från förbundet med hänvisning till TRII.

på bilderna från falsterbo dressyren så är det också några som har luvor!:bump:

Jag har hört att det endast tillåts om hästarna besväras av dt. Såg repotage från nån internationell tävling och då hade de tydligen tillåtit att hästarna fick ha huva på sig men tydligen enbart för att det var så mkt insekter :crazy:
vet inte säkert men det har jag hört . Men liksom vad gör det om man har huva på hästen??

Jag har också hört att man kan söka dispans (?) för att få ha det, men att det bara tillåts om det tex är mkt insekter den dagen, inte för att hästen är känslig för ljud.

Hej
Jag var på en programridning i somras och begärde dispans för att rida med luva. Fick svar att det var OK men domaren påpekade efter ritten att man inte fick ha det.
Svarade att jag visste det men att jag frågat om det var OK för hästen har väldigt problem med flugor och andra småflygare och med en flugluva slipper hon mer sår i öronen än nödvändigt pga insekterna.

kl

"Flughuva är endast tillåten efter given dispens, och då endast frör att skydda hästen från insekter.
Dispens lämnas av överdomare eller domarordförande. Dispensen gäller då alla deltagande hästar."

...står det numera i TR, så nu slipper ni spekulera mer :p

Det går t.ex. att fuska genom att stoppa bomull i öronen på en känslig häst o dölja det med hjälp av huvan.

Hmm dt har jag inte tänkt på. Man skulle iförsig kunna kolla efter start att det inte är ngn bomull i men det blir iförsig g mkt extra jobb.:angel:
Men att ha bomull skulle det vara fel om det hjälper en häst som är känslig att prestera bättre:confused:
Jag vet inte vad jag tkr:cool:

Fast då kan man ju tänka ett steg till, skulle det vara tillåtet att ha vikter på hovarna på en markbunden häst för att få rörelserna mer luftiga? Eller använda spö på den loja hästen för att få den mer vaken? mm mm

Mee too! Pållen jag red sist somnade i den fria skritten...:angel: Han somnar alltid om inte ett spö finns med i bilden..Man behöver inte använda det, det ska bara finnas där..

Mee too! Pållen jag red sist somnade i den fria skritten...:angel: Han somnar alltid om inte ett spö finns med i bilden..Man behöver inte använda det, det ska bara finnas där..

:crazy: det skull jag aldrig tillåta min häst göra. väck den, det behövs inget spö till det. hästen ska lyssna på din sits och inget annat! hästen ska inte få lulla iväg och tänka på annat och "somna".

Men man kan väl inte jämföra flughuva med spö eller vikter på benen?
Det är många hästar som lider av insekterna och blir väldigt irriterade. Det är väl för dens skull man avänder huvan i så fall? Man använder knappast vikter på hästens ben med hästens välmående som första prioritet?

Jo gränserna är ju svåra att dra. Det blir väll alltid så. Får den känsliga hästen ha bomull i öronen ska den lata få ha decimeterlånga sporrar .
Men jag tkr att det är konstigt att man får betsla i stortsett hur som hälst(i hoppningen framförallt menat) när man inte alls får ha så starka hjälpmedel för den lata hästen .
Tkr att man ska kunna rida hästen på ett vanligt tränsbett och att den ska gå framåt utan varken sporrar eller spö.
Är jag fel ute?

man kan väl ta av huvan när man ska in på banan? för hur många myggor hinner sätta sig i gångarter snabbare än långsam trav?

jag tycker ju mer naturell, desto bättre.

sporrar borde nästan bara få vara typ LA och uppåt...

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vad har ni för mössa nu? Jag har en helt vanlig mössa. Hatar egentligen mössa, men fryser numera något så kolossalt så jag får klä på...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 099
Senast: Motacilla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 764
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka