L

lie

I vissa perioder, det händer kanske 3-4 gånger per år så är min hund extremt oberäknelig. Det är mig som hon lyder mest av familjen då det är min hund. Den här olydnaden håller i sig kanske 1-2 veckor varje gång som den slår till. Det började igår med att jag skulle hämta posten, hon följer med utan koppel som hon brukar. Men så fort som vi kommer ifrån gårdsplan så sticker hon iväg till granngården. De som bor där brukar passa henne ibland om jag inte är hemma. Och idag när jag skulle hämta henne så tog jag inte med något koppel för hon följer med i alla fall, när hon är som hon ska dvs.
Men nu var det en riktigt pärs att få hem henne. Så fort som jag kommer nära henne och knäpper med fingret och visar att vi ska gå hem. Då så morrar hon och springer iväg. När jag till slut får med henne så lägger hon sig platt som en sten och vägrar följa med. Då putar jag lite på henne med foten, då hoppar hon upp på mig och börjar jucka! Det är väl för att visa att hon är mer dominant eller?

När jag får henne att sluta med det så lyfter jag upp henne och bär henne några meter. Det brukar alltid fungera om hon vägrar att gå. Men då morrar hon och när jag släpper ner henne så gör hon ett utfall mot mig, hon bet liksom i luften. Sen lägger hon sig platt igen och bara morrar så fort jag kommer nära. Då blev jag faktist lite rädd för så har hon aldrig gjort innan. Till slut ställer hon sig upp och hela vägen hem så får jag gå och putta lite på henne. Det funkar men hon går på sniskan och morrar tills vi är hemma. Jag vet inte vad jag ville med den här tråden men det är oftast när hon löper som hon beter sig så här. Är det vanligt att tikar kan bete sig så här ibland? För det är inte ofta utan nån gång ibland på ett år. Hur skulle ni bete er mot er tik om hon betede sig på det här sättet?

Sv: Morrar..

Om min hund morrade o gjorde utfall mot mig för att hon inte vill gå hem så skulle jag nog ta henne i nackskinnet o bära hem henne.

Förmodligen skulle jag bli riktigt förbannad o göra så. Men min lilla tjej skulle aldrig morra o hugga mot mig. Skulle nog hellre leka tafatt... o försöka övertala mig att stanna ute ett tag till...

Smart hund, hon vinner över dig, märker din osäkerhet å försöker "sätta sig" på dig. Därför blir hon värre i sina försök. Om du är den hon lyder bäst, då är ni nog ute på djupt vatten. Börja träna lydnad med henne, gör roliga saker tillsammans! Sen blir det nog bättre ska du se.

Om min hund morrade o gjorde utfall mot mig för att hon inte vill gå hem så skulle jag nog ta henne i nackskinnet o bära hem henne.

Förmodligen skulle jag bli riktigt förbannad o göra så. Men min lilla tjej skulle aldrig morra o hugga mot mig. Skulle nog hellre leka tafatt... o försöka övertala mig att stanna ute ett tag till...

Att bli förbannad hjälper föga. Träna mer istället, skulle jag vilja säga till TS

Vilket mysko beteende du beskriver.

Hormoniell störning? Kolla med en vet.
Alt. en hundpsykolog.

Inte vet jag, men skulle min hund börja uppföra sig som du beskriver så skulle i alla fall jag tro att det var nåt fel nånstans.

Ja hon är nog rätt smart, och långsint. Nu tittar hon inte ens på mig när jag går förbi henne. Men det brukar ge sig efter nån dag.
Ja jag har känt innan att hon har försökt sätta sig över mig men då hon gjorde så här första gången så tog jag kopplet och drog in henne. Efter det så funkade det bra några gånger. Sen så började hon att lägga sig platt och då så har det alltid funkat tills nu, att bära in henne. Men så som hon betede sig idag har hon aldrig varit innan! Nu låter det som om hon alltid gör så här men det brukar bli några gånger per år och därimellan är hon världens underbaraste hund. Nu är hon 9 år och jag har haft henne sen hon var 4 år. Därimellan så har hon haft två olika hem. Hon har inte vart någon problemhund utan de har inte haft tid för henne. Första året som jag hade henne så var hon såå lydig, mot allt och alla. Men sen var det som om hennes " riktiga " jag kom fram. Fast vi har tränat lite lydnad med henne så ibland lyssnar hon klockrent och som idag så skiter hon fullständigt i vad jag säger.
Saken är den att hon har nyss fått diagnosen artros både på armbåge och höft, så hon äter smärtstillande. Hon visar aldrig att hon har ont, och är väldigt smärttålig, så hon kanke visar det på det här sättet genom att bete sig såhär?

Sökte lite på internet om hormoniell störning på hund. Hittade då att hundar med problem med sköldkörteln ofta drabbar golden retrvier, vilket hon är. De drabbas även av matt päls eller som eksem. Hon har haft eksem till och från. De blir ojämna i humöret. m.m. Ja mycket verkade stämma in på henne. Jag får väl ta ett blodprov så får vi se. Men är det någon som har eller som haft en hund med problem med sköldkörteln?

Ja hon är nog rätt smart, och långsint. Nu tittar hon inte ens på mig när jag går förbi henne. Men det brukar ge sig efter nån dag.
Ja jag har känt innan att hon har försökt sätta sig över mig men då hon gjorde så här första gången så tog jag kopplet och drog in henne. Efter det så funkade det bra några gånger. Sen så började hon att lägga sig platt och då så har det alltid funkat tills nu, att bära in henne. Men så som hon betede sig idag har hon aldrig varit innan! Nu låter det som om hon alltid gör så här men det brukar bli några gånger per år och därimellan är hon världens underbaraste hund. Nu är hon 9 år och jag har haft henne sen hon var 4 år. Därimellan så har hon haft två olika hem. Hon har inte vart någon problemhund utan de har inte haft tid för henne. Första året som jag hade henne så var hon såå lydig, mot allt och alla. Men sen var det som om hennes " riktiga " jag kom fram. Fast vi har tränat lite lydnad med henne så ibland lyssnar hon klockrent och som idag så skiter hon fullständigt i vad jag säger.
Saken är den att hon har nyss fått diagnosen artros både på armbåge och höft, så hon äter smärtstillande. Hon visar aldrig att hon har ont, och är väldigt smärttålig, så hon kanke visar det på det här sättet genom att bete sig såhär?

Smärta kan ta sig många uttryck, visst kan detta vara ett av dem.

Att bli förbannad hjälper föga. Träna mer istället, skulle jag vilja säga till TS

Jo, kan så vara men frågan var hur vi skulle reagera om det var våran tik. Och skulle Nila mot all förmodan göra något dylikt tror jag faktiskt att det skulle vara min reaktion. Sen kan man ju disskutera om reaktionen är rätt eller fel.

Ingen hund jag haft eller varit hundvakt åt har någonsin gjort ett utfall mot mig så jag har nog lite svårt att sätta mig in i situationen. Min tik skulle som sagt aldrig göra så, men hon testar på annat sätt... retas mm..

Låter som det mycket väl skulle kunna vara smärtrelaterat. Hon verkar ju inte vilja att du tar i henne och när du gjort det så kommer någon slags reaktion (juck/morr).

Det låter märkligt att det skulle vara "trots" när det kommer så oregelbundet, det skulle kanske kunna vara relaterat till hormonerna om det hänger ihop med löp/skendräktigtighet. Jag hade nog sett till att göra en mycket grundlig veterinärundersöjning, gärna av en veterinär som har samarbete med problemhundstränare så att de vet vad är som brukar spöka.

fast samtidigt om de beror på smärta ska hunden inte visa de så endå tycker jag!

min hund skulle aldrig nånsin morra eller så åt mig, även fast han ahr riktigt ont

För en hund är det fullkomligt normalt att på något sätt visa att den känner smärta och har ont. Och tur är väl det, hur skulle vi annars upptäcka att allt inte står rätt till. Varför tror du att t ex veterinären sätter munkorg på en hund som har ont?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 434
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 278
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Blöt utebox!