Morrande liten hund

Sv: Morrande liten hund

Varför måste du sitta bredvid honom när han äter märgben?

Varför blir du bekymrad över att han morrade över sitt första märgben om ni har en bra relation i övrigt?

Varför måste du sitta bredvid honom när han äter märgben?

Varför blir du bekymrad över att han morrade över sitt första märgben om ni har en bra relation i övrigt?

För att jag vill kunna använda min soffa, jag vill helst inte sitta på golvet och se på tv.

Sen var det inget litet morr, det var rejält, det såg ärligt talat ut som att han höll på att hugga. Därav min reaktion. Men det gjorde han ju inte men ändå, en sån stark reaktion är inget jag vill ha.

Det var inte i en soffasituation jag råkade komma nära benet, jag har ju aldrig haft problem att sätta mig i soffan när han är där så tanken hade ändå inte slagit mig att bett honom gå därifrån innan jag skulle satt mig. Så situationen hade antagligen blivit densamma oavsett.

När våran rottis fick sitt första märgben la hon sig under bordet och åt på det. Så fort vi titttade på henne morrade hon. Det var inget litet morr heller, hon tog i från svansen och uppåt om man säger så. Vi ignorerade. Hunden var på den tiden väldigt ny hos oss med andra problem så hade vi gått i kamp om ett ben med henne hade det bara slutat illa.

Idag kan hon äta på allt och vi kan klappa, klia, leka dragkamp med det som hon tuggar på utan problem. Hon vill helst gärna visa upp det hon får också, med högt huvud och svans på vift :):

Hunden morrar inte för att den är rädd, inte när det gäller försvar av mat/saker vanligtvis, utan den talar om för dig; stick, detta benet är mitt och det är jag som är boss här!

Jag tycker att det är helt uppåt väggarna att sitta och ge rådet att muta hunden med annan mat för att kunna ta ett ben från hunden. Fullständigt galet i min hundvärld. Jag hanterat hundar av ganska rejäl kaliber och för mig är det uteslutet att acceptera mat eller föremålsförsvar från hundens sida. Detta är min personliga åsikt, baserad på mångårig erfarenhet. Viktigt att tänka på är att börja i tid med att tala om för hunden att det inte är ok med matförsvar - svårare att ta ex vis en gammal rottis med dessa olater...

Ja, den där tankegången var liksom standard förr och är fortfarande vanligt förekommande. Men det har forskats en del på det här beteendet och man har kommit fram till att det är orimligt att en hund tänker som du beskriver. T ex så visas beteendet tidigt av små vargvalpar, och resursförsvaret respekteras av de vuxna djuren i flocken. Något som aldrig hade hänt om vargvalpen försökte säga "stick, detta benet är mitt och det är jag som är boss här!".

Jag tror inte att hundar av "rejäl kaliber" besitter andra egenskaper i just det här avseendet. De har också en förmåga att känna bristande tillit till sin omgivning, precis som de flesta andra hundar.

Angående dominans mellan arter så har detta stötts och blötts i tidigare trådar och jag har då ännu inte sett några bevis på att detta förekommer.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Blyger
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 793
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka