Morrande liten hund

Sv: Morrande liten hund

För MIG, som har en apporterande hund, är det extremt viktigt att hunden lämnar allt till mig. Annars skulle jag aldrig få in några nyskjutna ankor... Men det handlar om att jag och hunden ska ha en god relation och därför utövar vi byteshandel redan i valpålder där hunden lär sig att den antingen får tillbaka grejen eller får en godis.
Min hund har alltid varit duktig på byteshandel, aldrig varit något problem förutom vissa goda saker han hittar i skogen som jag får ta ifrån honom utan då några problem förutom att han inte kommer och lämnar dom till mig. Därför jag blev så förvånad över den kraftiga reaktionen.

Men han fick ju tillbaka sitt älskade ben och sen även om han morrade till när han trodde jag antydde att jag skulle ta det så låg han ändå brevid mig och åt på det. Jag respekterade hans vilja att behålla benet, men med tanke på hans djupa mörka morrande så kunde han nästan lika gärna ha bitit mig, dock väldigt väldigt osannolikt när det gäller honom, men lite obehaglig var ändå hans reaktion.

Jag är lite rädd att förlora våran relation vi har och att han inte ska lita på mig, han är en väldigt känslig hund, blir väldigt lätt illa berörd om det blir missuppfattningar etc. Därför också jag blev så osäker på hur man ska reagera i sånna här fall.

Jag har sedan min lillkille var valp, tränat på att jag ska få ta saker från honom.
Däremot tar jag inte saker utan anledning, utan har jag gett honom ett t.ex ben, får han äta på det tills han lämnar det. Men skulle det av någon anledning uppstå en situation eller anledning till varför han inte ska ha benet mer, vill jag inte att han morrar åt mig.

Lite uppdatering.

Var inne med hunden och dom röntgade leder och allt det där, palperade noga alla tår osv. Vi åkte hem med smärtstillande och antiinflammatorisk medicin. Hunden vilade i två veckor och sen åkte vi tillbaka, medan hunden fortfarande gick på smärtstillande alltså. Veterinären böjde och kollade benet och hunden hade naturligtvis inte ont med tanke på smärtstillandet hunden gick på.

Vi åkte hem med tanken att börja gå lite längre promenader, innan jag började gå längre promenader så böjde jag ihop benet och han pep igen, precis som han gjort två veckor+några dagar innan. Alltså ingen större skillnad. Dock så haltade han ingenting ens efter promenaderna.

Så nu ska vi in igen och förstår inte vad det kan vara för fel? Någon som kan ha en ide om vad det är som är fel? Hunden piper lite när man böjer ihop framknät, det är enda symptom. :confused:

Har inte orkat läsa tråden men jag anser att har hunden fått ett ben så låt den ha det.
En del hundar har massvis med behov att vakta godsaker medan andra glatt dela mer sig.
Det handlar en hel del om förtroende med. Litar hunden helt på ägaren så brukar det inte vara några problem, MEN även hundar som litar på sin förare kan ha stort behov av att få behålla sitt.
Mina hundar delar gärna med sig av slemmiga ben fast jag inte ber om det.
Inget jag har tränat på. Men sen så är ingen av dem speciellt vaktiga mot andra hundar heller vad det gäller ben eller leksaker.
Det här med att man ska hålla på att krångla med att ta ben och mat ifrån hundar tycker jag bara är fjanterier.

En liten tanke bara
Apportering är för mig en helt annan sak.
Har inte folk ett frikommando på sina hundar? Säger jag varsågod till mina hundar så betyder det att godisen/benet är DITT.
Varsågod använder jag inte vid apportering. Alltså är det den apporterar inte hundens.

Nej man har ju olika kommandon som då såklart betyder olika saker. Apport = Kom och hämta in föremålet som är ivägkastat till mig, hämta = hämta det jag pekar på och kom in till mig, varsågod = Du får det här av mig, du får hälsa på personen etc.

Ja så har jag det med, därför jag blev lite fundersam på liknelsen av jaktapportering. I min värld är det en helt annan sak.

Ja så har jag det med, därför jag blev lite fundersam på liknelsen av jaktapportering. I min värld är det en helt annan sak.

Jaktapportering och tugga på ben är helt klart olika saker. Men det gör inte att jag vill att hundarna ska tycka att saker de har i munnen är enbart deras. Har man då dessutom en hund som gärna bär/hämtar är det precis lika viktigt att den kommer in och lämnar om den hittar en halvrutten kanin vid promenad - när den ju har ett "frikommando". Så nej, jag tycker inte det är olika saker.
Jag kan ju tex låta hundarna gnaga lite på klöven efter viltspår, men jag vill inte att de ska käka upp den, så när jag säger "släpp" släpper de den utan nåt som helst funderande.

Testade nyss, då båda vovvarna ligger här med vars ett märgben. Jag sa, i normal samtalston "släpp", båda hundarna släppte och tittade på mig med förväntan. De vet ju, sedan valpben, att antingen får man något gott eller så får man tillbaka grejen. Jag har ju lärt in detta positivt, men jag går ju inte fram och rycker benen från dem.

Jag har en hund som äter all möjlig skit på promenaderna och hon spottar ut om jag säger det. Men där har jag inte heller gett något varsegod och ät.
Det jag vill ha fram är att har man sagt varsegod och gett ett ben då måste det få va hundens. Ett frikommando måste få vara just ett frikommando. Inte ska man då börja prova om man får ta benet ifrån dom!
Det är en enorm skillnad när man gett ngt på frikommando och när hunden tar ngt på eget initiativ.

Jo, visst är det hundens. Men jag anser att om jag och hunden har en god relation så stör det inte om jag tar benet från hunden.

I de flesta fall nej. Men en del hundar har överdriven vakttendens för mat och då tycker jag att den ska få va.

Men då är det ju en annan sak igen (Och den egenskapen funkar inte särskilt bra ihop med apporterande hundar)

Visst var det trådens ursprung, men du menade ju att man inte ska ta några ben från en hund. Sedan ändrade du det till att man inte ska ta ben från en hund med överdriven vakttendens. Apporterande hundar som har överdriven vakttendens för mat/byte är värdelösa och eftersom vi jämfört apportering/vakt så hade det relevans.

Nä jag tycker inte att man ska ta ben från någon hund alls där man gett frikommando. Varsågod för de flesta.
Som sagt, har man gett frikommando är benet hundens.
Tuggar den på nån skit ute på eget initiativ så ska hunden spotta ut det om man ber den.
Apportering, viltspår osv är en helt annan situation.

Kan ta allt från våra hundar, så har schäfern alltid varit och russkiyn fick jag visa lite försiktigt att det är ok att ta. Var några tillfällen jag var tvungen att ta av henne en bit grisöra, tog det bara utan prut, gjorde ingen affär av det alls.
Däremot håller jag med om att ta inte benet om du inte måste, har han en gång fått det ska du inte hålla på och störa. Måste du av någon anledning, så byt med något annat gott och gör ingen stor affär av det, typ ledarskapsgrej eller något. Vissa hundar är mer vaktiga än andra också...
Om du ser det som ett gigantiskt problem fundera igenom situationerna han får ben osv, så du inte måste störa honom

Mina hundar blev också bra bralliga första gången de fick märgben. Jag skulle absolut inte lägga ned så mycket energi på det. Var det sådant problem hade jag antingen slutat ge märgben eller stängt bort hunden medans den åt och så var det bra med det och ingen konflikt. Efter några gånger med märgben var det inte lika spännande något mer. Jag skulle inte ens göra en koppling mellan ett märgben som jag ger hunden hemma och äckliga saker de hittar ute.

Tänk om ni fick något jättegott att äta och varje gång kommer någon och tar benet av dig eller sitter bredvid dig och klappar. så otroligt störande och jag börjar nästan morra bara jag tänker på det. Det där med köttbullarna tyckte jag var rätt kul, det gäller ju att visa hunden att ingen bryr sig om benet.

Blir det panik och benet måste väck får man be hunden släppa. Kan man inte det kan jag ana att "bekymret" ska benas därifrån. Varför har hunden inget släppkommando? Hur ser relationen ut egentligen? Jag skulle jobba på det från den ändan istället för att fjanta kring ett supersmaskigt märgben.

Blir det panik och benet måste väck får man be hunden släppa. Kan man inte det kan jag ana att "bekymret" ska benas därifrån. Varför har hunden inget släppkommando? Hur ser relationen ut egentligen? Jag skulle jobba på det från den ändan istället för att fjanta kring ett supersmaskigt märgben.

Vi har en väldigt bra kontakt, han är duktig på loss även om han inte alltid med glädje släpper ifrån sig kycklingben han hittar ute. Hade vi inte haft en bra kontakt så hade jag inte blivit förvånad över hans reaktion. Jag har alltid kunnat ta ifrån och bett honom släppa grejer, det var detta benet som var nåt väldigt extra verkar det som. Dock så släppte han det, han fick tillbaka det och bryr sig heller inte nu så mycket om att jag sätter mig brevid honom när han äter det ens, han springer inte och gömmer sig eller så.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Blyger
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 793
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka