mörkt golv?

poli

Trådstartare
såhär ligger det till. sovrumsgolvet är nyslipat, mörkbrun bets + lack är inhandlat (nästan på impuls..) men, vågar jag? :crazy:

är det verkligen så snyggt med ett mörkt golv som jag har fått för mig? vad ska jag annars göra? jag vill ju fixa nu på en gång så vi kan börja använda rummet igen!

Sv: mörkt golv?

Bets går ju in i träet och går därför inte att få bort. Så tröttnar man kan det bli väldigt bökigt.

Kanske ett alternativ kan vara att måla tunt med oljefärg som inte går in i träet på samma sätt?

Vad gäller att tröttna så är det någon i grannhuset som precis har slängt ut sitt brunbetsade golv som jag tror fixades i ordning för bara ett halvt år sedan :crazy:. Det kan i och för sig vara nya ägare som inte gillade färgen, men ändå så tror jag att, ja, jag tror att det finns en risk för att bli trött på det och då är det ju dumt om det inte går att få ogjort.

men vad gör jag med det dådå? alltså, helt obehandlat kan det ju inte vara. kan tillägga att rummet är typ 12-15 kvadrat stort med ljusa väggar.

nu har jag bestämt mig. jag spikar helt enkelt igen sovrumsdörren och låtsas som om rummet inte finns. det måste vara det enda rätta.

/polisen som nu mer har panik och förbannar sig själv

Jag ÄLSKAR mörka golv. :love: För hundra år sen när jag bodde hemma byggde vi om lite på övervåningen så jag fick ett större rum och jag fick välja vilket golv jag ville ha och tog ett som var riktigt mörkt. Ångrade det inte under de 4 år jag bodde i rummet och om jag får möjlighet att ha mörka golv igen kommer jag ta det. Men det krävs ju att rummet är ljust i övrigt, fast å andra sidan spelar det ju mindre roll i ett sovrum som är mörkt mest jämt ändå. :D

tror det är gran. nu är det sinnessjukt ljust, har gjort ett test i en av garderoberna, ska se om jag kan ordna fram en bild.

20827276.jpg

Jag tänkte mer om det var parkett eller plankgolv. Men om det är gran eller något liknande så förstår jag att det är ett plankgolv.

Jag skulle definitivt ha såpskurat. Visserligen blir golvet ljusare (åt det ljusgrå hållet) och det är ju inte vad du eftersträvar men linolja, som brukar ge ett varmare golv tycker jag riskerar framhäva det gula i gran.

Bara lacka ett grangolv (eller furu för den delen) vill jag bestämt avråda från. Efter något år så börjar golvet att gulna och det blir jättefult.

Men alltså, betsa om det är det du vill. Det är ju ditt golv :). Dock skulle jag skippa lacken ovanpå (om det var det du tänkte ha ovanpå) och istället fernissa eller vaxa golvet som efterbehandling för att få en mer tålig yta.

Eller måla det mörkt, t.ex. med linoljefärg!

Senast ändrad:

Det är snyggt med mörkt golv om inredningen är ljus, men hos mig skulle det inte fungera. Jag dammsuger alldeles för sällan. Dammjaguarerna skulle synas extra bra då.:crazy: Sedan tror jag att repor syns lättare på ett mörkt golv. Opraktiskt om man vill flytta om sina möbler på egen hand ibland.;)

Vi har betsat våra trägolv i mörk valnöt, och jag trivs väldigt bra med det mörka golvet.

Här syns lite av golvet (mitt i renoveringen :crazy: )

Bild

Mörka golv kan vara väldigt fint men man ska matcha med väggar och möbler ;)

Tycker också det är sjukt snyggt med mörka golv! Tröttnar du kan du ju lägga ett klickgolv uppepå. ;)

Jag tycker det skulle bli väldigt snyggt med mörkt golv, go for it säger jag!

Självklart, dessutom kändes det ju bra första tanken för dig annars hade du ju inte redan köpt betsen. :)

Tycker också det är sjukt snyggt med mörka golv! Tröttnar du kan du ju lägga ett klickgolv uppepå. ;)

Fast eftersom ett klickgolv nog är betydligt billigare (och mindre snyggt) än det befintliga trägolvet så skulle jag nog föreslå att man lägger på ett mörkt klickgolv om man vill ha ett mörkt golv men är orolig om man ska tröttna.

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 939
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
397
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 590
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 257
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18