montèsits?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare jahaja77
  • Startdatum Startdatum
Sv: montèsits?

ammi18 skrev:
Får man fråga hur mycket du väger utan utrustning?

Normalt 52men nu äter jag som en häst o tränar några ggr i vecka samt rider 1-5 hästar/dag. Så jag hoppas ligga på 55-56 i muskler så jag slipper vikter :banana: "Bättre levande vikt, än död" sägs det! Varför undra du dt förresten? :p

Jag rider själv lite monté men tyvärr väger jag inte så mycket :smirk: Eftersom jag måste ha mycket vikt så rider jag i en vanlig sadel men vill helst rida i en fransk montésadel eller en "arbetsgaloppsadel". Men då är ju problemet att jag måste använda så mycket bly.

Det lät på dig som du gått över till en lätt sadel, så hur mycket bly måste du använda? Har du några tips till mig att komma med?

Har du någon aning om hur mycket ex. Nathalie Henry och Philippe väger utan utrustning? Måste dom använda bly när dom kommer till Sverige?

ammi18 skrev:
Jag rider själv lite monté men tyvärr väger jag inte så mycket :smirk: Eftersom jag måste ha mycket vikt så rider jag i en vanlig sadel men vill helst rida i en fransk montésadel eller en "arbetsgaloppsadel". Men då är ju problemet att jag måste använda så mycket bly.

Det lät på dig som du gått över till en lätt sadel, så hur mycket bly måste du använda? Har du några tips till mig att komma med?

Har du någon aning om hur mycket ex. Nathalie Henry och Philippe väger utan utrustning? Måste dom använda bly när dom kommer till Sverige?

Jag tror inte att dom andvänder bly utan väger det dom ska, i Frankrike ses dom som proffs o ska då väga 67kg tror jag det var.. som "lärling" så hamnar man på 55kg.. Själv valde jag att lägga i stigbyglarna, dom väger MASSOR sen har jag en gel-pad som väger 2-3kg... Så faktiskt! Allt som allt så har jag lyckats komma upp i 65 :banana: utan bly! Vägde mig igår oxå, och väger 56 nu (har jobbat 4 månader för att gå upp, från 52 som jag legat under tom. i hela mitt liv) Muskler väger mer som tur är, så ben o armar är bra att träna för att gå upp i "naturlig" vikt :d

Jag kan säga att detär värt att byta sadel, du får en helt annan "gång" i hästarna... Helt underbart att rida när hästarna "flyger fram".... :idea:

Senast ändrad av en moderator:

joggigast är det att väga par kilo mer än 65kg typ upp emot 70kg o då har man gått o fått på sig en massa muskler... så de e väldigt svårt att gå ner i vikt när musklerna har kommit fram

Maddizz skrev:
joggigast är det att väga par kilo mer än 65kg typ upp emot 70kg o då har man gått o fått på sig en massa muskler... så de e väldigt svårt att gå ner i vikt när musklerna har kommit fram
Nja om man vill tappa muskler är det ju bara att sluta träna, min killkompis tappade 10kg på så sätt ;) men jag tycker inte vikten är så viktig, om man ligger över.. Man måste ha muskler för att orka hela loppet ut o årka hålla starka/heta hästar :d

Mitt älsklings monster :D ;)
Ann_Arifant_heat_2_mont_1.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Montéryttare skrev:
Mitt älsklings monster :D ;)
Ann_Arifant_heat_2_mont_1.jpg

Vad tycker du om denna bilden? Eftersom du la ut den hoppas jag det är okej att diskutera den... :)

Jag tycker du är i framvikt. Försök flytta bak din tyngdpunkt lite så blir det lättare för hästen att springa. Jämför läget på din axel och rumpa med bilderna på Henry och Masschaele.

Är hon lite rullig ibland? På bilden ser hon ut att vara lite "före sig" fram. Det kan delvis avhjälpas om du flyttar dig tyngdpunkt bakåt, kanske så mycket som 10 centimeter.

solros skrev:
Vad tycker du om denna bilden? Eftersom du la ut den hoppas jag det är okej att diskutera den... :)

Jag tycker du är i framvikt. Försök flytta bak din tyngdpunkt lite så blir det lättare för hästen att springa. Jämför läget på din axel och rumpa med bilderna på Henry och Masschaele.

Är hon lite rullig ibland? På bilden ser hon ut att vara lite "före sig" fram. Det kan delvis avhjälpas om du flyttar dig tyngdpunkt bakåt, kanske så mycket som 10 centimeter.

Jag rider för stunden... lägger kroppen där den behövs exakt just det ögonblicket. Den här är direkt efter starten (tror jag) då jag var sen i volten å hon var aningen lat så lade jag på mer vikt i fram då hon behövde mera "gas"(vilket jag ger med framskjutna händer). Men om du ser hur långt bak rumpan är så är det inte så mycket "gas" endå utan jag har hästen precis under mig med styrka i bak vilket du ser på steget o "trycket" i det..samt på hästens huvud hur hon bär kroppen i perfetbalans utan att behöva andvända käken utan får krakten bakifrån o fram. Sen finns det självklart massor att jobba på med sitts o ridning, man lär sig nya saker varje dag ;)

Montéryttare skrev:
Jag rider för stunden... lägger kroppen där den behövs exakt just det ögonblicket. Den här är direkt efter starten (tror jag) då jag var sen i volten å hon var aningen lat så lade jag på mer vikt i fram då hon behövde mera "gas"(vilket jag ger med framskjutna händer). Men om du ser hur långt bak rumpan är så är det inte så mycket "gas" endå utan jag har hästen precis under mig med styrka i bak vilket du ser på steget o "trycket" i det..samt på hästens huvud hur hon bär kroppen i perfetbalans utan att behöva andvända käken utan får krakten bakifrån o fram. Sen finns det självklart massor att jobba på med sitts o ridning, man lär sig nya saker varje dag ;)

Asså, jag undrar igen (tuuusen frågor :o ) Vad menar du med att hästen inte använder käken för att få kraft?
Jag har en travhäst som ridhäst nu, har en miljard frågor om trav:)

crax skrev:
Asså, jag undrar igen (tuuusen frågor :o ) Vad menar du med att hästen inte använder käken för att få kraft?
Jag har en travhäst som ridhäst nu, har en miljard frågor om trav:)

Hmm... jag är världens sämsta på att lära ut... :D
Men käken ärtill för att hästen skall kunna "vila sig i". På bilden så hade hästen såpass stark rygg att den kan bära upp sig själv utan käk...

Vad kul att du har en som ridhäst... många är kanonfina :)

Har du fler frågor är dt bara att skriva eller PMa.. har ridit travare i över 10år o innan dess "ridhästar" i 6år... är skillnad häst o häst... ;)

Montéryttare skrev:
Hmm... jag är världens sämsta på att lära ut... :D
Men käken ärtill för att hästen skall kunna "vila sig i". På bilden så hade hästen såpass stark rygg att den kan bära upp sig själv utan käk...

Vad kul att du har en som ridhäst... många är kanonfina :)

Har du fler frågor är dt bara att skriva eller PMa.. har ridit travare i över 10år o innan dess "ridhästar" i 6år... är skillnad häst o häst... ;)

Jag har ridit i 25 år, bara på halvblod å ponnies. Min travare kom direkt från Åby, bara riden ett par ggr. Det är faktiskt ingen skillnad alls att rida henne mot de andra, förutom steget när hon skevar på i trav :-)
Faktiskt en av de allra roligaste hästar jag har ridit. Begåvad och väldigt arbetsvillig. Vi ska tävla en L:C i augusti *mallig*

crax skrev:
Jag har ridit i 25 år, bara på halvblod å ponnies. Min travare kom direkt från Åby, bara riden ett par ggr. Det är faktiskt ingen skillnad alls att rida henne mot de andra, förutom steget när hon skevar på i trav :-)
Faktiskt en av de allra roligaste hästar jag har ridit. Begåvad och väldigt arbetsvillig. Vi ska tävla en L:C i augusti *mallig*

Vad roooligt... jag hade en hingst som jag faktiskt lyckades utb till LA, men det var som max på honom... Hoppas att det går bra för er!!!
;)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 181
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat