montèsits?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare jahaja77
  • Startdatum Startdatum
J

jahaja77

Vilken sits tror ni är bäst att ha när man rider montè?
Det finns ju oändligt antal, alla har ju sin egen stil så att säga och sin egen sits är väl den man har bäst balans i såklart, men vilken tror ni är den bästa för hästen?
Långa läder? Korta läder? framåtlutat? svagt bakåtlutad?
Rida lätt?
Fram med åsikter!

Sv: montèsits?

jahaja77 skrev:
Det finns ju oändligt antal, alla har ju sin egen stil så att säga och sin egen sits är väl den man har bäst balans i såklart, men vilken tror ni är den bästa för hästen?
Rida lätt?
Fram med åsikter!

Nathalie Henry, hon kan både rida lätt och stå. Här har du en ryttare i PERFEKT balans:
CouchDoctor_2.jpg

Philippe. Han kan få vilken häst han vill att springa, världens bästa ryttare. Han haralltid koll och balans på dom tre monte punkterna knä, rumpa, axlar. Han kan välja att provocera som på den här bilden... men kolla hur han balanserar upp allt genom att placera rumpan så enormt långt bak för att behålla traven, då han har fötter/knä samt axlar i en sådan framåtskjuten possition.
PhilippeMasschaeleilopp.jpg

Mathieu Abrivard väljer att rida lätt, och då han är väldigt lång kan det se lustigt ut... på solvalla pressade han den här hästens rekord med enorma o.7 sek.
RozzoCrownheat.jpg

och självaste Jean-Michel. Jag De Bellouets ryttare... Det här är MONTÈ! :love:

JeanMichelBazirei_303A3.jpg

jahaja77 skrev:
Rida lätt?
Fram med åsikter!

Det viktigaste är att du har en stark häst med bra balans. Sen ryttare med bra kondition, som kan RIDA och balansera hästen, veta vad som kan tas bort/läggas till för att få hästen så bra som möjlig. Själv rider jag i fransk monté sadel, med en blandning an Nathalie och Philippe.. När jag ändrade ridstil(från vanlig ridsadel) så fick jag hästar som blev finare, smidigare, bättre steg och en enorm framåt bjudning :banana:

Jag tycker det ser ut som skritt??? :crazy:

Faktiskt såg jag montéloppet på Eskilstuna i går, han som vann red med långa läder och relativt rak i kroppen.

/// ghost

Senast ändrad:

ghost skrev:
Jag tycker det ser ut som skritt??? :crazy:

Faktiskt såg jag montéloppet på Eskilstuna i går, han som vann red med långa läder och relativt rak i kroppen.

/// ghost

Jo visst är det allt skritt... tog med den för den visade grund sitsen, vad man kan utgå ifrån :d

Ja du, ingvar är ett kapitel för sig,väger in sig på över 81 kg gör han oxå :eek: så det kanske inte är någon vidare förebild.. men vann gjorde han och han har ridittidigare o vart tvåa o lite annat så nog gillar Amalia det hela :D

Men hallå. det är klart att han är en förebild!!! :devil:

Han är ju även 50 år karln. Han visar ju att man inte måste vara ett 20-årigt träningsfreak som matchar in exakt på 65 kg efter ritt för att rida monté...!!! :idea:

Jag är rädd för att det är däråt det lutar om alla förebilder är små, trådsmala och unga. Över huvud taget tycker jag att det verkar som om du tycker att montén är alla unga tjejers sport och jag tycker det är bra att det verkar som om det inte riktigt är så.

Ska man se krasst på det är det oftast inte om det ser "snyggt" ut som ger resultaten... :p

/// ghost

ghost skrev:
Men hallå. det är klart att han är en förebild!!! :devil:

Han är ju även 50 år karln. Han visar ju att man inte måste vara ett 20-årigt träningsfreak som matchar in exakt på 65 kg efter ritt för att rida monté...!!! :idea:

Jag är rädd för att det är däråt det lutar om alla förebilder är små, trådsmala och unga. Över huvud taget tycker jag att det verkar som om du tycker att montén är alla unga tjejers sport och jag tycker det är bra att det verkar som om det inte riktigt är så.

Ska man se krasst på det är det oftast inte om det ser "snyggt" ut som ger resultaten... :p

/// ghost

Jomenvisst, Philippe Masschaele är kvinna, visste du inte det? :devil: ;)

Förebilder är sånna som kan rida mångfalden, har erfarenheten och fakta basis från travsporten...

Ingvar är en skit kul joker! Han och P-A :D , man vet inte när dom dyker upp, vad som är nästa drag, och vad utgången blir... Men utan dom skulle montén vara blek.. dom sätter piff på tillställningen :idea:

Men ingen som är en förebild eller ansikte utåt på det sättet för den delen. Jag skulle då ALDRIG sätta upp nån på över 80 på en häst i monté löp... Lite ska vi väl tänka på hästarna :confused: Men att han rider sin häst är hans val.... kul på ett sätt!

Montéryttare skrev:
och självaste Jean-Michel. Jag De Bellouets ryttare... Det här är MONTÈ! :love:

JeanMichelBazirei_303A3.jpg

Det är Abrivard som brukar rida Jag Du Bellouet. Har du ingen koll på monté eller? ;)

Bazire är duktig på att rida men är bättre kusk än ryttare.

Det beror helt på hästen...

Rider man en häst som travar helt perfekt, aldrig bryter och något håll och inte blir trött kan man rida nästan hur som helst så länge man är i balans och inte stör hästen. En häst som travar dåligt i kurvorna, bryter eller behöver lite stöttning kan man vara tvungen att rida lätt på. Det är inte ryttaren som avgör vilken stil som är mest effektiv, det är hästen. En duktig ryttare är flexibel och anpassar sig efter hästen så att den hästen kan prestera maximalt. Hästen springer inte fortare för att det ser "fint" ut.

solros skrev:
Det är Abrivard som brukar rida Jag Du Bellouet. Har du ingen koll på monté eller? ;)

Bazire är duktig på att rida men är bättre kusk än ryttare.

Fasiken vad jag snurrade ihop allt... Jag har verkligen noll koll :D ;) Tur att du rätta mig... Abrivard som rider "il capitano" i vanliga fall :bow:

Shit vad alla fransmän gjorde mig snurrig, å inte pratar man franska heller :o :crazy:

Montéryttare skrev:
Fasiken vad jag snurrade ihop allt... Jag har verkligen noll koll :D ;) Tur att du rätta mig... Abrivard som rider "il capitano" i vanliga fall :bow:

Shit vad alla fransmän gjorde mig snurrig, å inte pratar man franska heller :o :crazy:

Ja, verkligen nollkoll... :rofl: Abrivard har nog aldrig ridit "il capitano" (Varenne), däremot "le cannibale". ;)

solros skrev:
Ja, verkligen nollkoll... :rofl: Abrivard har nog aldrig ridit "il capitano" (Varenne), däremot "le cannibale". ;)

Skrev jag inte att jag inte kunde franska :rofl: :rofl: :rofl: Jag är ett tragiskt exempel på tre års pluggande... förstår inte varför jag inte fick vara tolk i söndags :angel: :D

själv är jag mest förtjust i (kanske fel ordval, minst icke-förtjust är nog mer korrekt... :p ) i "jockeysitsen". Tycker den verkar skonsammast för hästen, men som solros redan påpekat, om hästen behöver stöttas och ryttaren har en bra balans på alltihop kan de ju rida lätt stundtals. Men enligt mig bör det lätta sitsen vara utångspunkten.
Men, som jag tidigare uttryckt ganska tydligt :devil: , så är jag emot montén (eller egentligen de flesta montéryttarna... :devil: :devil: )... Fast jag har ju faktiskt hittat en (1) som uppfyller mina "krav" och alltså enligt mig är en bra montéryttare, som tom om jag hade en häst som höll för det hade kunnat få testa min häst... :eek:

Senast ändrad:

Jag är ingen förespråkare för jockeysitsen, tror på något längre, om än inte långa läder, dels för att komma upp från hästens rygg (som jockeyn alltså) men också för att kunna hålla om hästen något med benen som jag tycker kan behövas för att "rama in" hästen.
Tycker dock det finns någon duktig i jockeysits (P Jarvén är kanon tycker jag) och någon duktig som kan lyfta fram hästen som har riktigt långa läder... Det viktigaste måste väl vara att störa hästen så lite som möjligt och samtidigt kunna få den att ta ut sitt bästa utan att falla över i galopp...

Montéryttare skrev:
Skrev jag inte att jag inte kunde franska :rofl: :rofl: :rofl: Jag är ett tragiskt exempel på tre års pluggande... förstår inte varför jag inte fick vara tolk i söndags :angel: :D

Il capitano är italienska... :D

solros skrev:
Il capitano är italienska... :D

Jahapp då var man helt ute o cyckla då... ja tur att man är internationell... svenska o engelska är det som gäller :o :D :rofl:

Cambrie skrev:
Jag är ingen förespråkare för jockeysitsen, tror på något längre, om än inte långa läder, dels för att komma upp från hästens rygg (som jockeyn alltså) men också för att kunna hålla om hästen något med benen som jag tycker kan behövas för att "rama in" hästen.
Tycker dock det finns någon duktig i jockeysits (P Jarvén är kanon tycker jag) och någon duktig som kan lyfta fram hästen som har riktigt långa läder... Det viktigaste måste väl vara att störa hästen så lite som möjligt och samtidigt kunna få den att ta ut sitt bästa utan att falla över i galopp...

Har är juh häftig, han oxå!!!... Körde sitt första lopp förra veckan och VANN

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Lady_S
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 181
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat