M
Montéryttare
Monté mötet på valla
Är det nån som tänkt att åka dit den 22ándra?
Är det nån som tänkt att åka dit den 22ándra?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Montéryttare skrev:Ähh vad tråkiga ni är.. jag ska iaf dit o mingla runt
ghost skrev:Vem sjutton åker över 20 mil för ett möte?
Förresten har jag första montéprovloppet i kväll och är rädd för att jag kommer att stryka pga start nån gång ändå så jag går ut "hårt". På nåt sätt känns det ju som eventuell start går före...
Men just nu är det bettförvirring som gäller...
Valet står mellan vanliga travbettet och en gammal ledad pelhamstång. Ska man ta bort kedjan om man har pelham?
/// ghost
ghost skrev:Jag har ju ingen susning, stark är han ju men jag vet inte hur het han är i sällskap under sadel. Har bara ridit honom på bana en gång för att se om det gick. Då vinglades det en hel del kan jag ju tillägga.
Det blir nog Pelham i värmningen för att se hur stirrig han är när det flänger runt en massa andra montéhästar. Funkar inte munnen på det kan man ju alltid byta till det vanliga.
Att leka "dragkamp" är inte något alternativ för oss, då är jag rädd för att han trilla tillbaka i gamla vanor och det vill jag helst undvika.
Jag har flera beslut att ta förresten. Tungband eller inte, tussar eller inte. Det låter som om jag har läget under kontroll va?
Men jag HAR faktiskt varit och köpt mig ett ridspö och en svanskappa. Och fått låna en godkänd säkerhetsväst... (Kan tillägga att enda gången jag haft den på mig har jag stått på marken. )
Alltid nåt...
/// ghost
Montéryttare skrev:Dom där västarna är rena dödens en vacker dag kommer jag att tappa balansen o ramla av pga av dom *suck*
QUOTE]
Säg inte så där, jag har ju aldrig i hela mitt liv ridit i en. (Nya reglementet hade ju inte kommit då jag testade mina på banan...)
Håll du alla tummar du har medan du minglar...
ghost skrev:Jag har flera beslut att ta förresten. Tungband eller inte, tussar eller inte. Det låter som om jag har läget under kontroll va?
/// ghost
TooFatToFly skrev:Angående västar...
Jag är en anti-väst människa men gick under protest med att använda om mamma köpte en till mig för några år sedan. Resultat: Den är fortfarande i nyskick.
För att komma till saken då. Vad är det för västar ni har som är så klumpiga? Jag köpte en som jockeysarna har i lopp (borde ju vara godkända för monté då också) och den är cirkus en halv centimeter tjock och väger praktiskt taget ingenting. Lite mindre i vägen än de där cementklumparna man kan köpa i vanliga ridsportsbutiker alltså. Kanske vore något att testa?
TooFatToFly skrev:Angående västar...
Jag är en anti-väst människa men gick under protest med att använda om mamma köpte en till mig för några år sedan. Resultat: Den är fortfarande i nyskick.
För att komma till saken då. Vad är det för västar ni har som är så klumpiga? Jag köpte en som jockeysarna har i lopp (borde ju vara godkända för monté då också) och den är cirkus en halv centimeter tjock och väger praktiskt taget ingenting. Lite mindre i vägen än de där cementklumparna man kan köpa i vanliga ridsportsbutiker alltså. Kanske vore något att testa?
ghost skrev:Jag tror att jockeys har klass I på sina västar men till montén ska vi ha klass III, högsta säkerhetsklass. Jag är inte säker på detta med klasserna men har för mig att galoppen har en "egen" klass.
Men jag är västnovis. (Har lånat av gravid jobbarkompis )
/// ghost
BusenPento skrev:Måste säga att det var ett mycket bra och givande möte. Har nu bestämt att jag ska försöka mig på denna sport.
Lägger halvblodsvärlden bakom mig och övergår till monté och trav helt enkelt.