Montémötet på Valla (sammanfogad tråd)

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Montéryttare
  • Startdatum Startdatum
Sv: Montémötet på Valla

BusenPento skrev:
Man tackar! Nu är det bara att ladda och ta licens.

Ska hitta en bra häst också. :)

Ja hästar finns det gott om, bara man hittar nån som kan tjäna en eller två kronor=)

Sv: Montémötet på Valla

Montéryttare skrev:
Ja hästar finns det gott om, bara man hittar nån som kan tjäna en eller två kronor=)

Joo det finns ju en del hästar så att säga.. Är det något speciellt man ska tänka på just när man väljer en lämplig montéhäst?

Sv: Montémötet på Valla (sammanfogad tråd)

Det bästa vore om du kunde få provrida på bana för det är en väldig skillnad mellan att kunna trava bra rakt fram med någon på ryggen och ta sig runt kurvorna också.

Alla travhästar ÄR inte lämpliga att rida monté på. De har inte rätta balansen helt enklet.

Försök att hitta en med "skapligt" med pengar på sig (det finns ju inga lopp för dem som tjänat för dåligt) och så ska den helst inte ha varit ifrån tävlandet för länge. Max något år om den har prestationer att falla tillbaka på...

Bara lite reflektioner så där... Jag har ju ingen "riktig" montéhäst utan bara ett par stycken med alldeles för lite pengar på sig som dock bär bra, men håller ändå på att fixa licens.

/// ghost

ghost skrev:
Det bästa vore om du kunde få provrida på bana för det är en väldig skillnad mellan att kunna trava bra rakt fram med någon på ryggen och ta sig runt kurvorna också.

Alla travhästar ÄR inte lämpliga att rida monté på. De har inte rätta balansen helt enklet.

Försök att hitta en med "skapligt" med pengar på sig (det finns ju inga lopp för dem som tjänat för dåligt) och så ska den helst inte ha varit ifrån tävlandet för länge. Max något år om den har prestationer att falla tillbaka på...

Bara lite reflektioner så där... Jag har ju ingen "riktig" montéhäst utan bara ett par stycken med alldeles för lite pengar på sig som dock bär bra, men håller ändå på att fixa licens.

/// ghost

Tack för tipset.. har en travcamp nära där jag bor så jag tänkte åka upp dit någon dag och höra om de har någon lämplig häst till salu.

Ja men det är ju perfekt, då finns det ju bana så man kan provrida också. :)

Lycka till i letandet...

/// ghost

ghost skrev:
Ja men det är ju perfekt, då finns det ju bana så man kan provrida också. :)

Lycka till i letandet...

/// ghost

Jaa precis.. :) Jäkligt bra om/när man ska träna också..

BusenPento skrev:
Jaa precis.. :) Jäkligt bra om/när man ska träna också..

Tänk på att ha någon mycket TRAVkunnig person med dig... Finns många hästskojjare som vill bli av med sånt som "inte duger"...

Lycka till, du får berätta sen hur det går! =)

Joo det kan nog vara ett smart drag, har ju haft travare innan men det har ju vart dem här som det inte funnits någon riktig speed i.
Har ju en kallblodstravare men han är bara motionskörd av den tidigare ägaren och sen finns det väl inga montélopp för kallblod här i söder?? :confused:

BusenPento skrev:
Joo det kan nog vara ett smart drag, har ju haft travare innan men det har ju vart dem här som det inte funnits någon riktig speed i.
Har ju en kallblodstravare men han är bara motionskörd av den tidigare ägaren och sen finns det väl inga montélopp för kallblod här i söder?? :confused:

Speed i travets bemärkelse har till viss del att göra med hästens talang, till större del hur duktig man är på att träna och den tredje minst lika viktiga delen är hur duktig man (som ryttare i det här fallet) är att disponera hästens krafter under tävling.

Men du kanske bara menade fart i största allmänhet?

Nä, med kallblod får du nog ge dig norröver. ;) Och om den bara är motionskörd har du förmodligen lång väg till tävlingsmässigt tempo? :D

/// ghost

ghost skrev:
Speed i travets bemärkelse har till viss del att göra med hästens talang, till större del hur duktig man är på att träna och den tredje minst lika viktiga delen är hur duktig man (som ryttare i det här fallet) är att disponera hästens krafter under tävling.

Men du kanske bara menade fart i största allmänhet?

Nä, med kallblod får du nog ge dig norröver. ;) Och om den bara är motionskörd har du förmodligen lång väg till tävlingsmässigt tempo? :D

/// ghost

Joo menade att farten fattades.. fanns inte den rätta gnistan. Men de är utomordentligt trevliga ridhästar. Den först hästen jag hade, ett sto e: Backstreet Guy räddade jag från slakt. Hade henne ett år men märkte att hon inte tyckte om att blir riden så jag sålde henne till hennes medryttare som var travintresserad. Hon sprang faktist in lite pengar efter det.

Joo han är ju fyra år och har ju inte gjort så mycket så det får nog bli en rid/körhäst här hemma. :d

BusenPento skrev:
Joo menade att farten fattades.. fanns inte den rätta gnistan. Men de är utomordentligt trevliga ridhästar. Den först hästen jag hade, ett sto e: Backstreet Guy räddade jag från slakt. Hade henne ett år men märkte att hon inte tyckte om att blir riden så jag sålde henne till hennes medryttare som var travintresserad. Hon sprang faktist in lite pengar efter det.

Joo han är ju fyra år och har ju inte gjort så mycket så det får nog bli en rid/körhäst här hemma. :d

Och vissa har juh inte skallen att löpa, och det är svårt att träna upp.. Så en häst med "löpskalle" är bland det viktigaste när jag tittar på en häst och aktionen...

Montéryttare skrev:
Och vissa har juh inte skallen att löpa, och det är svårt att träna upp.. Så en häst med "löpskalle" är bland det viktigaste när jag tittar på en häst och aktionen...

Nej precis... det går ju inte att ta första bästa om man ska ha dem till trav/monté.
Kan någon förklara för mig hur det här med leasing går till??
Är det så att om jag leasar en häst står jag för hästens kostnader, som typ ett fodervärsskap. Sen när man startar och ev springer in lite pengar att ägaren får en viss procent av de insprungna pengarna?

BusenPento skrev:
Nej precis... det går ju inte att ta första bästa om man ska ha dem till trav/monté.
Kan någon förklara för mig hur det här med leasing går till??
Är det så att om jag leasar en häst står jag för hästens kostnader, som typ ett fodervärsskap. Sen när man startar och ev springer in lite pengar att ägaren får en viss procent av de insprungna pengarna?

Ja precis.. nästan samma som "foder" men ägaren får en viss %på insprungna pengar.. Är olika hur mycket man betalar i %. Annars står du för allt som har med hästen att göra.. Bra om man inte har råd att köpa :)

Montéryttare skrev:
Ja precis.. nästan samma som "foder" men ägaren får en viss %på insprungna pengar.. Är olika hur mycket man betalar i %. Annars står du för allt som har med hästen att göra.. Bra om man inte har råd att köpa :)

Jaa precis. sen om man ska ha en riktigt bra häst så har man knappast råd med att köpa. Då kan leasing bli ett bra alternativ.
Man kan ju alltid ha det i tankarna.

Liknande trådar

Mat Jag hittade idag ett buskage fullt med stora jättefina slånbär. Plockade en hel gryta och tänker göra sloe gin till julen. Men nu ska de...
Svar
5
· Visningar
531
Senast: Jeffery
·
Fritid Jag är hopplöst dålig på att riktigt förstå hur Stockholms olika stadsdelar hänger ihop så nu vänder jag mig till buke för att få hjälp...
2
Svar
23
· Visningar
2 177
Tjatter Jag läste i en tråd på annat håll om folk på självplock av jordgubbar som sett fina jordgubbar någon rad bort och då kilat dit istället...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 086
Senast: turbofling
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 752
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka