Tibra

Trådstartare
Jag har funderat lite på en sak.

Mitt varmblod har en sån häftigt snabb trav, jag försöker få in han i galopp men det går bara inte utan han travar bara fortare och fortare, nu vet inte jag om det är så fort så att det faktiskt skulle funka i monte, men berätta vad som krävs och vad de kan finnas för nackdelar med denna ridning.

Jag vill för allt i världen inte slita på hans ben eller skada honom på något vis, vet inte alls hur monten fungerar, hur tränar man in detta? Fy fan hästen spurtar verkligen och det märks att han tycker det är kul!

Funderar på att kanske använda honom i monte (sällskapshäst annars)

Tell me everything! :bump:

Sv: Monte?

Hmm, det är ganska många faktorer som spelar in. En "montehäst" tränas sällan i monte utan för vagn för det sliter ont på dom att trava snabbt med ryttare ofta. Har din häst startat och hur gammal är den ?

Måste bara låna denna tråd lite!!
Jag sla då aldrig rida monté i hela mitt liv!
Fy fasen säger jag bara. Mitt sto vet skillnad på galopp och trav. Fattar lätt galopp vid skänkel.
Men igår för skojs skull skulle jag låta henne löpa lite i trav. Vägen var nyskrapad så jag tänkte det var perfekt.
Efter en liten stund tyckte jag det började gå aldeles för fort, dels för hennes otränade ben och dels för mitt psyke. Jag fick knappt stopp på henne och DET var riktigt läskigt.
Annars hängde jag med hysat i travet. Vilket steg hon fick! Oj oj.
Men nä, vi håller oss till galopp. Men HON tyckte det var kul.

haha ja jag har redan pratat med en vän som är rätt insatt i travet och monte är bara att glömma ^^

Min medryttarhästs ägare tävlade trav ett tag men så testade ägaren att rida monté och hon tyckte det var jätte kul. Men sen införde dom att man måste ha licens och då slutade de att tävla... (länge sen)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar