monté igen

sara_18

Trådstartare
lite tjat om monté men såg ingen tråd om just detta ja ska fråga om :D men ja undra spelar storleken roll på hästen? har man en chans om man har en häst i ca 155 cm mankhöjd jämnfört med alla andra höga hästar?håller den sämre om den e mindre? sen tänkte ja kolla ridträna i stortsett hela tiden även på en som går med sulky e de bra eller dåligt? tacksam för svar =)

Sv: monté igen

Ja du det där med storleken....
Rent generellt så hör man från många håll att en stor och rejäl häst som är "dryg i gången" lämpar sig mycket väl för just monté.
De franska hästarna är ju som regel stora och rejäla.
Men absolut så tror jag att en häst på 155 cm kan hävda sig väl!! :)
Nu när montén fortfarande är lite i initialskedet så är det andra faktorer som spelar större roll.
Hur ryttaren rider tycker jag själv spelar MYCKET stor roll.

Förr hörde man alltid att stora hästar har lättare för att gå sönder, jag tycker detta med tiden har jämnat ut sig och ser inte alls samma skadefrekvens på det stora pållarna numera.
Man måset helt enkelt låta varje individ tränas efter sin egen förmåga och sina egna förutsättningar och möjligheter.
DET är ju det som är så svårt med travet, att veta vad som passar bäst för var och en.:idea:

Huruvida det är bra med enbart ridträning är nog väldigt individuellt.
En del passar det utmärkt, andra kanske mår bättre av lite variation med både vagn och sadel.
Dock inte samtidigt!!! ;)

Nu tänkte ja väcka liv i en gammal tråd som ja iallfall har startat, dumt å start en till kanske.

Men iallfall, ja har stora tankar om att ta montélicens och ev b-tränarlicens i mars. Men vad bör man tänka på, vad händer på såna kurser, måste man ha speciella kunskaper, ha häst? Ja känner att ja inte kan nått inom detta.
Älskar monté, e verkligen jätte roligt, specielt när ja har ridit lite smått på min nu gamla fd travare.
Och för att man ska träna sin egen monté häst måste man väl ha btränar licens?
Ja vill veta allt så ja e förberedd, har gått naturbruksgymnasiet häst inriktning trav men lärde mej såååååå lite så kunskaper behövs.
tacksam för svar,

Vi hade en liten "mini", som hävdade sej väl på banan, han var liten o ettrig och tjurig, och gav aldrig upp. Han brukade klå de andra stora hästarna med längder, så man ska inte tro,bara för att de är små, att de inte har nån chans. Men han var väldigt speciell. En kusk brukade säja, att det brann i skallen på honom:D, själva brukade vi fundera, om det var en förklädd shetlandsponny, som nästlat sej in hos stona o tjuvbetäckt, för han var sån till sättet;). Men uthållig och snabb som attan.

För att få träna travhäst måste du ha B-licens=amatörtränarlicens. Då får du träna häst för både monté och sulkytrav. För att få rida lopp måste du ha en speciell montélicens, för att få köra travlopp måste du ha en annan körlicens.

För att få tränarlicensen går du en teorikurs, där du även ska visa att du kan sela ut en travhäst och att du kan köra häst.

För att få montélicens ska du gå en montékurs där du både läser teori och måste rida 10(?) godkända lopp. Samma gäller körlicensen men då ska du köra istället för att rida.

Här på vår bana måste du ha hållr på aktivt med travhästar, kört/ridit snabbjobb i minst ett år och ha referenser från någon tränare för att få börja någon av kurserna. Men ring din hemmabana och fråga, dom vet ju allt.

trådkapar.

finns det Max vikt för monté ryttaren lika som det gör för ponnyerna? vad ligger intervallet då emellan, 65 är väll mini vikten?

trådkapar.

finns det Max vikt för monté ryttaren lika som det gör för ponnyerna? vad ligger intervallet då emellan, 65 är väll mini vikten?

Det finns ingen max vikt, bara minimivikt 65 kg inkl utrustning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Träning Hej! Jag är ny i sadeln och min balans är INTE bra. Jag märker det mest när det gäller trav och att rida lätt, att jag också "håller...
Svar
4
· Visningar
1 224
Träning Jag har ju då gått och ”råkat” köpa en ridtravare (hon skulle slaktas så köpte henne för det priset) och behöver tips på hur man ska...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka