Monster till Unghäst.

Tappsveden

Trådstartare
Behöver lite råd från er bukisar.

För två år sedan exakt den 13 april 2006 föddes mitt första föl Thengilya. Lyckan var total och jag var helt säker på att allt skulle gå så bra i framtiden. Redan från början var Thengan en liten bråkstake som gärna ville visa att det var hon som bestämde. Många månader med stegringar, bakutsprång och härliga pussar stred förbi. Många jobbiga perioder och några bra där hon skötte sig utmärkt. Förra året var hon på sommarbete och när hon kom tillbaka var hon hur trevlig som helst att ha och göra med. Vi jobbade tillsammans och trivdes ihop och jag kände då att jag hade helt kontroll över henne.

Denna sommar har hon blivit ett monster. Är rätt trevlig att jobba med på banan (NH) och är snabb på att lära sig. Vi började med tömkörningen igen efter ett lite uppehåll i början av sommaren och det är en helt annan häst som inte längre har framåtbjudning, trilskas och stegras. Vi lyckades dra omkull henne en gång då hon reste sig. Lite chockad blev hon men tyckte tydligen inte det var allt för läskigt då hon fortfarande små stegrar. Står man utanför hennes box kan hon från att ha öronen framåt ha dom bakåt och försöka bitas. Då man säger till henne att hålla sig undan då hon försöker bitas blir hon ännu tjurigare och småstegrar. Hon hade en period där hon var jätteduktig med att lyfta på hovarna men nu är hon ett rent helvete. Slänger med framhovarna fram och tillbaka när man ska lyfta. Försöker sparka med bak när man ska ta dom hovarna. Och detta har verkligen gått i perioder.

Jag har kommit till ett stopp där jag har testat allt och inget fungerar. Hon är en äkta fux pissmärr som gör mig tokig och ledsen. Jag visste att det inte skulle vara lätt med en unghäst men jag har viljan och är aldrig rädd för henne. Hon kan inte få mig att flytta på mig. Jag vill ha min glada trevlig possetiva Thengilya och inte ett tjurigt monster till häst. Jag älskar denna häst över allt annat och kämpar som bara den få fram den underbara individen som jag vet finns inuti henne.

Någon mer som har en sådan häst som fajtar bara man ber hästen göra en liten sak?

Har funderingar ifall jag ska skaffa en medryttare/delfodervärd att kunna dela tankar och idéer med och få hjälp ifrån. Någon man kan dela detta med och få lite avlastning. Jag känner att detta verkligen tynger ner mig och glädjen att vara ute i stallet är inte stor just nu. Vad tror ni om det? Hittar ingen vettig NH tränare här heller tyvärr och jag känner att jag måste ha en som vet precis hur hon är och som man tillsammans med kan skapa en underbar häst.

Eftersom hon är avkomman till min STORA kärlek och själsfrände vill jag inte ge upp, jag har bara slut på verktyg.

Jag vet inte alls vad jag ska göra

Sv: Monster till Unghäst.

Oups, låter inte bra...Hade inte du en NH tränare i närheten? Är det hästen på bilden? Som jag ser det, med bakåtstrukna öron o smalnande näsborrar ska den inte vara så nära dig.

Du måste ta hjälp, så det inte blir värre. Var rädd om dig.

Jo men hon är inte lika bra längre som hon var förut och jag känner inte att hon hjälper mig så mycket som jag skulle vilja. Japps det är hon på bilden. Hon hade inga onda avsikter när den bilden togs, jag skulle inte stå och skratta åt henne då. Hon tyckte att det kliade hemskt mycket på huvudet och jag kliade henne lite, hon råkade bara putta lite på mig.

Japps jag är rädd om mig det lovar jag.

Ston är ston, hon behövs sättas på plats rejält, för hon vet inte vem som är ledaren i eran flock.

Jag har själv haft bekymmer med min, och tyvärr är det nog så att trots 30 års erfarenhet som jag har, så är det mitt beteende till att inte varit tydlig eller gjort rätt saker i rätt ögonblick, som gjorde att min blev dominant.
De allra flesta hästar, nöjer sig med att man gör hyfsat rätt, men med ett fåtal måste man göra EXAKT rätt vid EXAKT tillfälle.

En medryttare hjälper inte dig, du behöver ett proffs.

Anlita någon eller skicka iväg henne, ta NOGA referenser på den du ber om hjälp, för en duktig går inte bet på en sådan här häst, jag lovar.

Om hästen ändrar sin personlighet bara sådär- skulle jag se över dess hälsa i första hand.
Sen måste du naturligvis sätta gränser.

De hormonstinna röda:angel: ungdomarna behöver massor med beröm när de gör rätt- glöm inte det.

hellre belöna det goda betéendet än att bestraffa det dåliga!

Hej,

Jag känner igen mig i detta lite och kan dela med mig om mina utmaningar förra året (så jag lånar lite utrymme din tråd). Jag har också ett sto född -06 och fux:-) som jag köpte i juni förra året när hon var ett år

Förra sommaren var hon en ängel att hantera när det gäller allt (skogpromenader, själv i stallet, tränade ledövningar, gå över presenning, nyfiken och glad etc.). Det lustiga beteendet påbörjades på hösten efter installning. Tjurig, öronen bakåt när hon stod uppställd i gången, nafsade efter andra i stallet (utan resultat dock)- fast det konstiga var att flera av hästarna var också tjuriga av sig - ungefär som att det var en smitta. Vi hade en äldre märr där som alltid var lack, högg och markerade mot de yngre.

Jag bytte sedan stall på hösten. Hon blev genast bättre i humöret och glad som hon varit i början. Fast första gången i nya stallet när jag skulle göra ledövningar på banan fick hon ett frispel - hon stegrade sig och trilskades. Mitt dumhuvud var utan hjälm och det var nära ögat att jag fick en hov i huvet... Ett par gånger efter den gången återkom detta på väg till banan - stegringar & stret. Hädanefter alltid hjälm, repgrimma, långt grimskaft o handskar.

Jag ringde genast ut en NH-tränare som hjälpte mig att få bukt på beteendet. Hon kom ut och introducerade en del nya övningar för oss. Efter det har jag återfått kontrollen - jag kör stenhårt med övningarna, konsekvent. Inte överdrivet mycket utan bara ofta. T ex jag backar henne genast om hon går fram utan att jag bett henne. Om hon går på mig eller buffar så får hon flytta på sig... Fast det händer inte så ofta längre:) Det skall alltid vara på mina villkor - jag bjuder in när hon får komma osv. Fast samtidigt när jag låter henne gå framåt i tex skogen så hindrar jag inte hennes framåtbjudning, med de långa stegen som hon tar (164 cm i mankhöjd).

Nu är hon en glad själ igen, arbetsvillig och social:love: Jag tror hon kommer testa en del för att se om jag är med på noterna - och det kommer jag vara:D

Jag rekommenderar verkligen att ringa ut en NH-tränare för hjälp. Är du det minsta osäker eller rädd när du hanterar henne så märker hon det direkt. All annan träning bör läggas på hyllan tills du återfått ledarskapet över din häst.

Jag har inte läst övriga inlägg men mitt första intryck är: Hästen driver med dig och har gjort enda från början.

Jag förutsätter att hästen är frisk.

Så fort du ställer krav på hästen börjar den trilskas och har uppenbarligen kommit undan med detta. För varje gång den kommit undan så tar det ett litet längre steg att få bort det...

Hästen kommer att testa dig till MAX nu när du sätter press på den.

Hovarna tex:

Lyft hovarna, står hästen och viftar med benen så håll bara kvar handen ändå tills hästen slutar. Det är även DU som ska ställa ner hästens hov. Så när du är klar så ställer du ner hoven och många hästar står fortfarande och rycker då, men håll kvar handen tills hästen har hoven på marken.

Då tar du bort handen.

Om hästen försöker bita dig från boxen för att du bara står där så skulle det för min del säga pang direkt. En smäll på nosen.
Hästbett är ruskiga saker som börjar med smånafs...

Det är noll tollerans vad det gäller bit och spark.
Efter ett pang brukar det räcka med att nästa gång titta på hästen så ändrar den sig...

Vid tömkörning om hästen stegrar skulle jag släppa på tömmarna från bettet och driva hästen framåt med hjälp av ljud och tömmarna.
Hellre framåt än uppåt. Inte kul när det händer när man sitter på ryggen sen.

Alla tillsägningar måste komma i exakt rätt ögonblick, det går inte att komma 3-4 sekunder för sent eller att "diskutera" med hästen eller att vara som en jobbig mygga och inte våga peta på hästen.

Sedan är det skillnad på om hästen är rädd eller kaxig, din häst låter mest kaxig.

Du säger att du inte låter din häst flytta på dig, det är jättebra, men låter hästen dig flytta på den hursomhelst?

Det är även lättare (tycker jag) att använda kommando vid markträning av (ung)hästar.

Ett enskilt ljud för de vanligaste uppgifterna.

Jag själv har:

whoo för stopp/halt
vanlig smack för skritt
ssssss för trav
pussljud för galopp

Använd ljuden konsekvent och om fler hanterar hästen så lär dom dina kommandon också.
Använder man samma kommandon i olika situationer så slutar hästen till slut att lyssna på det, det är bara förvirrande.....

Jag tycker din häst låter som en typisk ledarmärr som fått lite för mycket ledarroll från början och tar detta allvarligt.

Tyvärr kan människan aldrig bli 100% ledare över en häst, varför? För att vi lämnar hästen... i hagen tex.

Men dagens hästar är så avlade och anpassningsbara så dom lyder ändå och dom känner igen olika människor.

Vet inte om du fått nån nytta av mitt inlägg, det är hur jag skulle prova med hästen och vad jag provat förut på hästar och det har fungerat.

Lycka till

det låter farligt, både för dig och andra.
Och jag tycker defenitivt inte att du ska skaffa medryttare eller fodervärd, hästen är farlig.
det är inte snällt mot både den personen eller hästen.
har du kollat så att hästen inte har ont eller nånting?
annars så är det kanske en lite för dominant tjej för dig?
jag köpte en tvååring förra året, han var precis likadan. och första gången vart jag så ställd så jag flyttade på mig. sen brann jag ju, så jag gick raka vägen in och han slog bakut åt mig i boxen och jag sparkade tillbaka på honom. men han vart bara mer och mer förbannad, och det slutade med att han hade kunnat ha ihjäl mig där inne. men jag vart så jävla arg, så ju mer han reste sig och slog ju mer banka jag tillbaka.
Och alla ni som inte tycker att man ska slå sina hästar, tänk såhär.
Ska man prata hästspråk så antingen så smäller det eller så är man underlägsen. dom drar bak sina öron och flyttar man på sig då, ja då är man ju körd.
Hästar är alldeles för stora djur för att gulla med, dom ska veta att människor ska man ha respekt för. vet dom de, ja då kan man gulla. men inte om dom tror eller vet att dom kan döda oss.
jag tycket det låter som att du skulle behöva åka iväg till en tränare både du och hästen. det kan båda två lära er mycket av, inte minst du. det är nog inte sista gången du kommer träffa på en tuff häst.
min häst gav sig efter att jag slet omkull honom en gång, han reste sig och slog ner på min arm så jag blev galen och slet tag i ena tygeln och bara höll och höll tills han la sig ner och sen höll jag kvar honom där nere tills han slutade kämpa. då fick han resa sig, sen sålde jag honom. vi passade helt enkelt inte ihop för fem öre.
hoppas du hittar ett bra sett.

och en sak till, jag har jobbat i usa och i tyskland så jag vet hur man lägger hästarna på ett "shysst" sätt. så ni inte tror att jag är någon amatör.

Jag tycker inte hästen ser ett dugg ilsk ut på bilden. Jag gillade bilden, såg mysigt ut :laugh:
Iaf tycker jag det du skriver låter jobbigt och mitt enda tips är att du ska försöka hitta någon vettig person som du kan lita på som hjälper dej, det är aldrig kul att vara själv med alla problem..
Lycka till!

Byt verktyg och titta bortom de sk NH tränarna och leta istället upp en bra HÄSTMÄNNISKA

Hej du! Har inte mycket att tillägga till de andra utan vill bara säga att du defintivit inte har slut på verktyg, tvärtom används de kanske inte på alla sätt? En fara med att ha en unghäst är att man till slut blir hemmablind. Alla andra kan man se direkt vad som kan vara tokigt, men med sin egen ser man ingenting till slut.

Ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig att få nya infallsvinklar, ny syn och hjälpa dig att bruka de redskap du har. Du har förmodligen kört fast just nu. Dessvärre märker hästen när man kommit till den punkten och brukar testa ännu mer.

Medryttare skulle enligt min mening vara det sämsta, inte för att de är dåliga, utan för att det blir ännu en människa med ännu en uppsättning regler. Unghästar behöver främst konsekvens för att lära sig vad som gäller. Och vi är ju inte lika som människor.

Hoppas det löser sig och det vore kul att få en uppdatering då och då på forumet!
När min unghäst var som värst kunde jag ibland sitta och ruska på huvudet och tänka: hur kan min hjärna vara svagare än hans muskler? Jag måste bli smartare och finna bättre lösningar... Sen tvångsringde jag till många hästvänner och försökte låna deras hjärnor för att få en annan vinkel på problemet. Gissa om de var trötta på mig?
Ps. härlig dam i övrigt som du har!!!
/Sessiagh

Gillar inte ALLS metoden att dra omkull den:mad:

Tömkör/ gå med den i skogen- löshoppa.

Man måste ha lite humor om man ska hålla på med unghästar- det går över- om man tar det rätt.

Förra året var hon på sommarbete och när hon kom tillbaka var hon hur trevlig som helst att ha och göra med. Vi jobbade tillsammans och trivdes ihop och jag kände då att jag hade helt kontroll över henne.

Du har inte funderat på det faktum att du kanske överarbetar din häst? Hon är bara två år....
Varför inte släppa henne på bete några månader utan att hålla på och tjafsa med henne?
Jag GARANTERAR att hon då återigen blir "hur trevlig som helst".

Instämmer med föregåebde talar. >>En tv¨åring behöver man inte aktivera mer än någon gång i veckan, med promenad, tömkörning, löshoppning eller liknande.

Ta hjälp av en kunnig hästmänniska. En som har mycket unghästvana.
Någonstans har du gjort fel och det gäller att rätta till det NU - nununu!!! - innan hästen blir ännu värre och den får så mkt "ovanor" att det inte 'går' att rätta till.

Att ta tips från ett forum tycker jag faktiskt inte du ska göra, innan du vet vad det är för brister du har i din hantering.

Lycka till! :)

Att ta tips från ett forum tycker jag faktiskt inte du ska göra, innan du vet vad det är för brister du har i din hantering.

Lycka till! :)

Jodå, hon kan ta tips från ett forum.
Jag är nämligen ganska säker på att det inte är hennes sätt att hantera hästen som är problemet.
Problemet ligger i att hon hanterar hästen för ofta.

Jag kanske är blind, men jag ser inte nånstans där det står hur ofta hon hanterar/arbetar hästen?? :confused: :p

Jag kanske är blind, men jag ser inte nånstans där det står hur ofta hon hanterar/arbetar hästen?? :confused: :p

Nej, men på hästens sätt att protestera så märkts det att hästen inte hänger med i svängarna.
Då är det viktigt att ge den en ordentlig paus från folk.
Uppenbarligen fungerade det bra förra sommaren, eftersom hon själv skriver att hästen efter betet var hur trevlig som helst.

Man kan som orutinerad hästmänniska lätt tro att man måste nöta med hästar, men konsten är att i rätt ögonblick sluta jobba dom.

Varför inte bara leta upp en duktig unghästtränare, som kanske inte måste vara NH-inriktad?
Tycker NH ofta blir överdrivet. Naturlig hantering är just naturlig hantering..det kommer "av sig självt" i kommunikation och samspel med hästen. Fast det kanske är sådant som är självklart när man växt upp och levt med hästar...

Hur som helst behöver du och din häst hjälp, de beteenden du radar upp är inte hälsosamma och bådar inte gott. Som många sagt kanske du tränar för mycket? Det är trots allt en unghäst. Har den haft sommarlov?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 388
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve